تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۷۰۶۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی سبب رونق اقتصادی خوزستان می‌شود
دانشیار رشته اقتصاد بین الملل گفت: خوزستان در زمینه اقتصاد مقاومتی ظرفیت های بالای دارد که در حوزه کشاورزی، اجرای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی، می‌تواند جهش ویژه را در اقتصاد استان رقم زند.

حسن فرازمند اظهار کرد: خوزستان در زمینه اقتصاد مقاومتی ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌های مثل کشاورزی، صنعت و حمل و نقل دارد.

وی گفت: خوزستان با داشتن مبادی مهم ورود و خروج کالا به کشور از جمله بنادر امام خمینی (ره)، بندرآبادان و خرمشهر به لحاظ صادارت و واردات توانایی خوبی دارد که می‌تواند در حوزه اقتصاد مقاومتی نقش مثمر ثمری ایفا کند.

عضو هیئت رئیسه دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در حوزه بنادر بیش از 70 درصد ظرفیت خالی داریم که این ظرفیت‌ها باید در بازرگانی خارجی فعال شوند.

وی ادامه داد: صنایع بین رشتهٔ باید در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرند که گسترش این رشته به ویژه در حوزه بازرگانی می‌تواند خلاهای علمی این حوزه‌ها را مرتفع سازد.

دانشیار رشته اقتصاد بین الملل اضافه کرد: در بخش کشاورزی خوزستان اجرای طرح مقام معظم رهبری درباره احیاء 550 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی، می‌تواند جهش ویژه را در اقتصاد استان رقم زند.

وی درباره علت بالای بیکاری در خوزستان افزود: با وجود این ظرفیت‌های بالا، عدم ثبات در حوزه سرمایه گزاری در استان وجود دارد.

فرازمند تصریح کرد: در حوزه سرمایه گزاری، بازارهای پولی و بانکی باید در صنایع زیرساخت سرمایه گزاری کرده و در ارائه تسهیلات توسعه‌ای بیشتر همت کنند.

وی گفت: فعالیت‌های اقتصادی، فعالیتی‌های سیاستی است و قبل از هر اقدامی در این حوزه باید سیاست‌ها تدوین و اندیشیده شود.

عضو هیئت رئیسه داتشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: منطقه آزاد اروند اگر در مورد توسعه اقتصاد استان درست نقش آفرینی کند، می‌تواند توسعه استان را تامین کند و در زدودن بسیاری از این عقب ماندگی‌ها ‌ها مفید واقع شود.

وی گفت: در منظقه آزاد اروند در ابتدا باید زیرساخت‌های چون بسترسازی برای رودخانه‌های آبادان و خرمشهر صورت گیرد تا ورود کشتی‌های تجاری بین المللی امکان پذیر شود.

دانشیار رشته اقتصاد بین الملل مطرح کرد: البته در مناطق آزاد به خاطر محاصره‌های اقتصادی درست است عرصه تنگ و فشار زیاد است ولی اگر به توانایی‌های درون بهای مناسب داده شود رونق اقتصادی تحقق پیدا می‌کند.

وی درباره ورود خودروهای پلاک اروندی بیان کرد: در منطقه آزاد اروند تمرکز باید بر صادرات محصولات داخلی باشد و ورود کالاهای غیر ضرور صحیح نیست.

عضو دانشکده اقتصاد شهید چمران اهواز افزود: هرچند واردات کالا در برخی محصولات لازم است ولی این وارات باید در جهت تقویت صادرات محصولات ایرانی باشد و در این زمینه ورود مواد اولیه و واسطه در جهت افزایش تولید دخل مشکلی ندارد.

وی در خاتمه مطرح کرد: رونق تجارت مناطق آزاد، علاوه بر افزایش سهم خوزستان در بازهای جهانی می‌تواند در تحقق رونق اقتصادی کشور نیز نقش افرینی کند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار