تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۷۰۶۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیت‌الله شفیعی عنوان کرد :
لزوم‌تجهیزکتابخانه‌های‌خوزستان‌به‌سیستم‌های جدید
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: نیاز است که کتابخانه‌های عمومی این استان بر اساس سیستم‌های جدید و مدرن مجهز شوند و نیازهای جوانان و نوجوانان را برآورده کنند.

آیت‌الله سید علی شفیعی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اظهار داشت: یکی از نکات جالب جلسه امروز این است که شاهد حضور جوانان با نشاط و با انگیزه در سیستم مدیریتی مجموعه نهاد کتابخانه‌ها هستیم و این جای بسی خرسندی دارد که کار در دست جوانان است.

وی افزود: یکی از علایق من در دنیا، مطالعه کتاب، علم و آگاهی است و بالغ بر 6 هزار جلد کتاب در کتابخانه شخصی خود دارم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در زمانی که کارم در دادگستری استان به پایان رسید استاندار وقت به من پیشنهاد تاسیس یک حوزه علمیه را دادند که اینجانب قبول نکردم و علاقه خودم بر تاسیس یک کتابخانه عمومی برای جوانان و نوجوانان به خاطر تامین نیازهای فرهنگی، دینی و علمی آنها بوده که بتوانند به کتاب و علم و دانش دسترسی یابند.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه سال گذشته با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان این امر محقق شد و کتابخانه شهید سید مرتضی شفیعی در شهرستان اهواز به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر نیز مشغول فعالیت است.

استاد حوزه‌های علمیه استان خوزستان با اشاره به وجود دو نوع کتابخانه به شیوه‌های سنتی و قدیمی یا مدرن و جدید در جامعه گفت: در خصوص کتابخانه سنتی می‌توان به کتابخانه علامه امینی، علامه جعفری در قم و... اشاره کرد که بسیار مورد توجه نسل قدیم بوده و این در حالی‌ست که در حال حاضر نیاز جوانان به کتابخانه مدرن و پیشرفته است.

شفیعی ادامه داد: نیاز است که کتابخانه‌های عمومی بر اساس سیستم‌های جدید و مدرن مجهز شوند و نیازهای جوانان و نوجوانان را برآورده کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کتاب در تمام مراحل زندگی بشر نقشی اساسی و حیاتی دارد به مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان عنوان کرد: باید ارزش و جایگاه شغل و کار خود را به عنوان خادمان کتاب و کتابخوانی بدانید و آگاه باشید شغل شما یکی از ارزشمندترین مشاغل در جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: انسان زمانی به ارزش هر چیزی پی می‌برد که یا ضدش را ببیند یا از آن فاصله بگیرد، مثل ماهی و آب که ماهی زمانی ارزش آب را می‌داند که از آب بیرون بیاید.

شفیعی در همین ارتباط تصریح کرد: شما هم زمانی به ارزش و جایگاه کتاب پی می‌برید که از این محل فاصله بگیرید.

*کتاب در تمام جبهه‌ها حضور داشت

استاد حوزه‌های علمیه استان خوزستان بیان داشت: 18 ماه در جبهه‌ها و سنگرها حضور داشتم و به چشم دیده‌ام که کتاب در تمام جبهه‌ها حضور داشت.

وی اضافه کرد: کتاب‌های حضرت امام خمینی (ره)، شهید مطهری، شهید دستغیب و... و عموم رزمندگان از این کتاب‌ها استفاده و در اوقات بیکاری مطالعه می کردند، منظور این است که کتاب تا آخرین مرحله زندگی انسان حتی تا شهادت نیز با انسان رفاقت و مصاحبت دارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در تاریخ آمده که مغولان زمان حمله به ایران چه کردند یا دشمنان اهل بین از سر دشمنی چه کردند؛ سوزاندن و آتش زدن کتاب‌ها و کتابخانه جزو کارشان برای از بین بردن علم و آگاهی و جلوگیری از پیشرفت مسلمانان بوده و می‌خواستند جهان اسلام و تشیع را از علم و دانش تهی کنند چرا که انسان‌ها بدون کتاب و خواندن نقشی نداشتند.

شفیعی خاطرنشان کرد: اما امروزه از کتاب، کتابخانه به خوبی محافظت و نگهداری می‌شود تا علم و دانش پایدار و دائمی بماند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروزه در دکوراسیون منزل، مساجد و اماکن مقدس، ادارات و سازمان‌ها کتابخانه جایگاه خاصی پیدا کرده به گونه‌ای که بخشی از مکان را به کتابخانه اختصاص می‌دهند واین نشان از اهمیت مطالعه و کتاب در بین عموم مردم می باشد و شما نیز باید به جایگاه کار خود پی ببرید.

* کتاب تاریخ مصرف ندارد

استاد حوزه‌های علمیه استان خوزستان گفت: در اهمیت کتاب همین بس که از قرآن به «کتاب الله» تعبیر می‌شود یعنی کتاب خدا، پس بدانید که جایگاه کتاب بسیار بارزش و بزرگ است و پیامبر عظیم‌الشان و امامان بزرگوار ما نیز به اهمیت مطالعه، کتابخوانی در سخنان گوهربار خود اشاره کرده‌اند.

وی عنوان کرد: پیامبر اسلام بالغ بر 13 کتاب نوشته‌اند که بخشی از مطالب کتاب‌ها توسط علمای دین در اختیار جامعه قرار گرفت و بخشی نیز در اختیار امام زمان(عج) است که با ظهور حضرتشان این کتاب‌ها عرضه خواهد شد.

شفیعی افزود: همچنین مقام معظم رهبری نیز بسیار کتابخوان هستند و بخشی از وقت خود را روزانه صرف مطالعه و کتابخوانی می‌کنند؛ ایشان اکثر کتاب‌های مربوط به حوزه دفاع مقدس را مطالعه کرده و بر بعضی از کتاب‌ها نیز تقریظ نوشته‌اند مانند کتاب دا، کتاب پایی که جا ماند، کتاب من زنده‌ام و... همچنین از حضرتشان جزوه‌ای منتشر شده که سخنرانی‌ها و بیانات گوهر بارشان در خصوص اهمیت مطالعه و کتابخوانی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه تاکید کرد: تاریخ کتاب هیچگاه تمام نمی‌شود یعنی کتاب تاریخ مصرف ندارد و مردم در زمان‌‌ها و مکان‌های مختلف از کتاب استفاده می‌کنند.

استاد حوزه‌های علمیه استان خوزستان اضافه کرد: همانطور که می‌بینید امروزه کتاب‌های خطی قدیم بسیار مورد احترام است و علما سعی دارند آنها را حفظ کنند و دانش آن را به دیگران انتقال دهند؛ پس بدانید کتاب تاریخ مصرف ندارد.

وی در پایان متذکر شد: در حال حاضر از طریق روش‌های علمی و مدرن کتاب‌هایی را برای استفاده برای رده‌های سنتی مختلف شامل کودکان، نوجوانان، جوانان و... طبقه‌بندی کرده‌ و بر اساس نیاز و سن کتاب‌هایی را معرفی و ارائه می‌دهند که یک روش علمی و بسیار خوب در کتابخانه‌های عمومی است.
:
:
:
آخرین اخبار