تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۷۰۶۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شوری آب موجب خسارت به نخیلات شادگان شد
فرماندار شادگان خوزستان گفت: برداشت آب در بالادست و ورود زه آب به رودخانه جراحی ،موجب افزایش ای سی (شوری) رودخانه جراحی و از بین رفتن بخشی از نخلستان های این شهرستان شده است.

عبدالزهرا سنواتی یکشنبه بیان کرد: رودخانه جراحی تامین کننده اصلی آب مورد نیاز بخش های مختلف شهرستان شادگان که در پایین دست خوزستان قرار دارد، می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رودخانه مارون در بالادست به رودخانه جراحی ملحق می شود و این رودخانه آب مورد نیاز شهرستان های امیدیه ،ماهشهر ،بهبهان ،رامهرمز و رامشیر را تامین می کند برداشت انجام شده در بالادست اجازه نمی دهد آب کافی به رودخانه جراحی وارد شود.

فرماندار شادگان تاکید کرد:ورود پساب ها و زه کش های کشاورزی ، فاضلاب شهری و روستایی، و برداشت بی رویه آب رودخانه جراحی موجب شده ای سی (شوری) آب به بیش از هفت هزار میکروموس در شهرستان شادگان برسد.

نرمال شوری آب برای آب شرب حدود 600 تا 700، و برای محصول خرما بین یکهزار تا یک هزار و 500 میکروموس است، و هر 200 میکروموس بیشتر از یکهزار و 500 ، موجب افت 12 درصدی محصول می شود.

سنواتی ادامه داد: شوری بیش از حد آب در شهرستان شادگان بخش قابل توجهی از نخیلات و محصولات زراعی این شهرستان را از بین برده است.

وی بیان کرد: نخلستان ها به آب نیاز دارند اما اکنون تنها پساب ها و زه کش های کشاورزی و فاضلاب به نخیلات و محصولات کشاورزی شهرستان شادگان می رسد.

فرماندار شادگان با اشاره به اینکه میزان خسارات وارده به نخیلات شادگان در امسال از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی استان بررسی شده گفت: گزارشات لازم در این خصوص تهیه شده ،اما تاکنون میزان واقعی خسارات اعلام نشده است.

سنواتی خواستار تعیین حق آبه برای مصارف کشاورزی در شادگان شد و افزود: هر ساله به دلیل کمبود و شوری بیش از حد آب خسارات بسیاری به نخلستان های این شهرستان که محل درآمد مردم است وارد می شود و لازم است حق آبه مورد نیاز به کشاورزی این شهرستان اختصاص داده شود.

وی همچنین خواستار لایروبی انهار کشاورزی شهرستان شادگان شد و گفت: مساله لایروبی انهار کشاورزی از اهمیت بسیاری برخوردار است و مدیران جهاد کشاورزی و سازمان آب وبرق خوزستان باید اجرای این طرح را در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به وضعیت تالاب شادگان اظهارکرد: رودخانه جراحی تامین کننده اصلی آب مورد نیاز این تالاب است اما به دلیل تامین نشدن این حق آبه، طرح انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب در حال اجرا است.

سنواتی افزود: این طرح در سه گام در حال انجام است و بیش از نیمی از گام نخست این طرح اجرا شده است .

گفتنی است در شهرستان شادگان در جنوب خوزستان بیش از 13 هزار هکتار نخیلات و 60 هزار هکتار محصولات زراعی وجود دارد و هر ساله بیش از 70 هزار تن محصول خرما از نخلستان های این شهرستان برداشت می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار