تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۷۰۷۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اقتصاد آبادان قبل و بعد از جنگ تحميلي
فرماندار آبادان گفت: آبادان پيش از جنگ تحميلي با 4.5 ميليون اصله نخل پايتخت خرماي كشور بود اما در طي جنگ، مردم روستاها كه نخلداران بودند به شهرهاي ديگر مهاجرت كردند و طي آن 8 سال بخش زيادي اين نخل‌ها خشكيده شد و باردهي نداشت.

عزيرالله شهبازي عنوان‌كرد: بنادر آبادان و خرمشهر از بنادر مهم كشور قبل از جنگ تشكيل بودند و سهم زيادي از صادرات و واردات كشور از طريق اين بنادر انجام مي‌شد اما در طول جنگ تحميلي آسيب‌هاي فراواني به بنادر آبادان و خرمشهر وارد شد.

وي افزود: ‌از سوي ديگر آسيب‌هاي جدي به صنايع آبادان از جمله پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها وارد شد.

فرماندار آبادان تصريح‌كرد: در سال‌های پس از جنگ نیز احداث سدهاي متعدد در كشور ما و عراق و تركيه نيز موجب شوري آب اروند و بهمن‌شير شد كه اين امر ضربه بزرگي به كشاورزي آبادان وارد كرد.

شهبازي خاطرنشان‌كرد: اما بعد از جنگ تحميلي برنامه‌هاي راهبردي كم كم در حال اجرا شدن است. دولت يازدهم براي اجراي برنامه راهبردي توسعه آبادان قول توسعه در 3 بخش صنعت صيد و صيادي، بهبود وضعيت كشاورزي و احياي نخليات و افزايش صادرات و واردات در منطقه آزاد اروند را داده‌ است.

وي گفت: احداث بازارچه مرزي يكي از برنامه‌هاي مهمی است كه به زودي اجرایی مي‌شود؛ اين بازارچه علاوه بر توسعه صادرات خوزستان و كشور، برای 7 هزار نفر در آبادان ايجاد اشتغال مي‌كند.

فرماندار آبادان ادامه‌داد:‌ در حال حاضر 3 واحد پتروشيمي در شهرك‌هاي صنعتي آبادان ايجاد شده‌اند و تا پايان سال جاري به بهره‌برداري خواهند رسيد. اين واحدها نيز جمعيت زيادي را در منطقه مشغول به كار می‌کند.

شهبازي بيان‌كرد: ‌پايانه صادراتي شلمچه از جمله ظرفيت‌هاي بسيار خوب آبادان است كه دروازه صادرات به عراق به شمار مي‌رود. از آنجايي كه تجار زيادي تمايل به خريد محصولات كشور ما دارند، اين پايانه مي‌تواند سهم بالایی در توسعه صادرات استان و كشور داشته باشد.

وي اظهاركرد:‌ به‌طور كلي با اين روند توسعه‌اي پيش رو، آينده خوبي را براي آبادان پيش‌بيني مي‌كنم و با اين فرايند توسعه، آبادان دوباره آباد مي‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار