تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۷۰۷۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تبعات انتقال آب کارون
پرورش گاوميش ، بدون آب امكان‌پذير نيست
يك كارشناس اقتصاد كشاورزي در خصوص چالش‌هايي كه براي پرورش گاوميش در اثر انتقال آب كارون ايجاد مي‌شود، گفت: پرورش گاوميش در خوزستان بدون آب امكان‌پذير نيست.

محمدجواد بهتاش با اشاره به كم‌آبي كه درپي انتقال آب كارون در استان به وجود آمده است، اظهاركرد:‌ كارون مبدا پرورش گاوميش در خوزستان است و وقتي آب آن از سطح معين و مشخص كاهش يابد، پرورش گاوميش با مشكل جدي مواجه مي‌شود.

وي افزود: گاوميش عمدتا در مجاورت رودخانه كارون پرورش مي‌یابد زيرا اين دام بيش از هر چيز نياز به آب دارد و زمان طولاني از روز را در آب مي‌گذراند. از طرفي علوفه مورد نياز آن نيز از حوزه كارون تامين مي‌شود.

اين كارشناس اقتصاد كشاورزي ادامه‌داد: وقتي آب نباشد قطعا علوفه رشد نمی‌كند و گاوميش‌داران با مشكل تامين علوفه مواجه خواهند شد و این امر بيشتر آنان را مجبور به فروش دام خود مي‌كند.

بهتاش تصريح‌كرد: كاهش پرورش دام به‌طور تدريجي، كاهش توليد لبنيات به ويژه فراورده‌هاي لبني كه از شير گاوميش توليد مي‌شود رادرپی دارد. اين موضوع ضربه اقتصادي بزرگي به دامداران وارد خواهد كرد.

وي بيان‌كرد:‌ بسياري از روستاييان خوزستان از كشاورزي و دامپروري امرار معاش مي‌كنند و حرفه ديگري جز اين ندارند كه از آن درآمدزايي كنند.

اين كارشناس اقتصاد كشاورزي خاطرنشان‌كرد: نبايد فقط به آثار اقتصادي صرف در انتقال آب كارون توجه شود بلكه بايد همه تبعات آن را در نظر بگيريم. كم‌آبي علاوه بر برچيدن گاوميش‌داري، تبعات اجتماعي از جمله بيكاري، مهاجرت و بزهكاري را درپی دارد.

بهتاش با اشاره به پرورش گاوميش در مجاورت آب اظهاركرد: گاوميش‌ها به لحاظ طبيعي توان مقابله با شرايط كم‌آبي را ندارد و به مرور زمان از بهره‌وري آنان كم مي‌شود. از سوي ديگر در شرايط كم‌آبي گاوميش ضعيف شده و زاد و ولد آن‌ها كمتر می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار