تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۷۰۹۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمبود نیروی انسانی نخستین عامل افت تحصیلی دانش آموزان خوزستانی
در استان خوزستان مشکلات آموزش و پرورش هم مانند تعداد جمعیت دانش آموزی زیاد است و از نظر کمبود فضای آموزشی جزو استان‌های نخست کشور است که کمبود امکانات آموزشی هم زیر مجموعه آن است
در استان خوزستان 9 هزار و 771 مدرسه وجود دارد و با جمعیت دانش آموزی بیش از 900 هزار نفر در رتبه سوم بیشترین جمعیت دانش آموزی در کشور را دارد.

متأسفانه در استان خوزستان مشکلات آموزش و پرورش هم مانند تعداد جمعیت دانش آموزی زیاد است و از نظر کمبود فضای آموزشی جزو استان‌های نخست کشور است که کمبود امکانات آموزشی هم زیر مجموعه آن است.

در این گزارش موضوع کمبود نیروی انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد چرا که همه مسئولان استانی بر این نظریه که کیفیت در آموزش و پرورش استان خوزستان به دلیل کمبود معلم فدای کمیت شده است.

کمبود نیروی انسانی نخستین عامل افت تحصیلی دانش آموزان است

محمد تقی‌زاده مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان اظهار کرد: پس از آغاز به کار ستاد پروژه مهر 5 کمیته برای رفع مشکلات آموزش و پرورش تشکیل شد.

وی اضافه کرد: پس از تشکیل کمیته ساماندهی نیروی انسانی ارزیابی‌هایی صورت گرفت و مشخص شد استان خوزستان 7 هزار و 83 معلم کم دارد.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی نخستین عامل افت تحصیلی دانش آموزان است، گفت: کمبود نیروی انسانی باید توسط معلمین شاغل به کار تأمین شود.

تقی‌زاده افزود: شاید با تأمین نیرو از سایر دستگاه‌ها مشکل آموزش پرورش از نظر کمیت رفع شود اما از لحاظ کیفیت مشکلات آموزش و پرورش پا بر جا می‌ماند.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان بیان کرد: تقاضای انتقال نیرو در استان خوزستان معادل 7 هزار نفر است که مشکلات آموزش و پرورش را دو چندان کرده است.

وی درباره وضعیت کمبود‌ها در آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: کمبود منابع مالی و نیروی انسانی از اصلی‎ترین مشکلات آموزش و پرورش است.

اولویت نخست ما در آموزش و پرورش خوزستان پر کردن کلاس‌ها است

جمشید کمایی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: در آموزش و پرورش استان خوزستان به دلیل کمبود نیروی انسانی اولویت نخست ما فقط برگزاری کلاس‌ها است و به همین دلیل کیفیت فدای کمیت شده است.

وی اضافه کرد: وقتی اداره کل اموزش و پرورش استان خوزستان با کمبود نیروی انسانی مواجه است هدف فقط پر کردن کلاس‌ها و برگزاری آن‌ها است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: در سال گذشته ماهیانه 175 هزار ساعت حق التدریس به معلمان پرداخت می‌کردیم که نشان دهنده کمبود نیروی انسانی در استان خوزستان است.

وی افزود: در برخی از مناطق به دلیل کمبود نیرو ما نمی‌توانیم کلاس‌های ریاضی فیزیک را برگزار کنیم و اگر نتوانیم فارغ التحصیل فنی تحویل دهیم با توجه به اینکه استان ما صنعتی است موضوع بیکاری باز هم بیشتر می‌شود.

کمایی بیان کرد: از 40 منطقه آموزش و پرورش موجود در استان خوزستان ما در 12 منطقه هنرستان کار و دانش نداریم و این یکی از بزگ‌ترین مشکلات است.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی در سال‌های گذشته هم وجود داشت، گفت: این مشکل با اضافه کاری و معلمان حق التدریسی جبران می‌شود و نگرانی ما از این است که به دلیل فشارهایی که به معلمان وارد می‌شود کیفیت فدای کمیت می‌شود.

کمبود معلم در خوزستان با طرح سرباز معلم حل می‌شود

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان، اظهار کرد: سپاه ولیعصر (عج) تعهد نوسازی 225 مدرسه در استان را داده است.

وی درباره همکاری نیروهای مسلح و دستگاه‌های اجرایی استان در آستانه سال تحصیلی جدید، گفت: اگر این سنت حسنه استمرار پیدا کند می‌توان مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش را از طریق سرباز معلم حل کرد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه آموزش و پرورش باید در بحث تامین نیروی انسانی با نیروهای مسلح همکاری کند، بیان کرد: کمبود 7 هزار معلم قابل جبران است.

کمبود فعلی در آموزش و پرورش خوزستان شایسته استان نیست

فرج الله خبیر، معاون اجتماعی سیاسی استاندار خوزستان درباره معضل کمبود نیرو در اداره آموزش و پرورش استان خوزستان عنوان کرد: در این موضوع قرار شد از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها مانند بسیج، سپاه، ارتش، هلال احمر و بهزیستی استفاده کرد.

علی خدادادی مدیرکل هلال احمر استان خوزستان اظهار کرد: با اداره آموزش و پرورش استان خوزستان جلساتی تشکیل شد که نیازهای آموزش و پرورش در آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: پس از اینکه نیازهای آموزش و پرورش شناسایی شد جلسه‌ای با روسای هلال احمر شهرستان‌ها استان خوزستان انجام شد و مشکلات آموزش و پرورش را به آن‌ها گفتیم.

مدیرکل هلال احمر استان خوزستان عنوان کرد: در استان کمبود بیش از 7 هزارمعلم وجود دارد که برای رفع آن باید از سرباز معلم‌ها و داوطلبانی که خدمتشان تمام شده توسط فراخوان دعوت به همکاری شوند.

وی با بیان اینکه خدمات هلال احمر داوطلب محوری است، تصریح کرد: شاید با استفاده از ظرفیت‌های دیگر دستگاه‌ها بتوان مشکل کمبود نیروی انسانی را تا مدتی رفع کرد اما این نوع کمبود‌ها در شأن استان خوزستان نیست و باید برطرف شود.

به دلیل کمبود نیرو آموزش و پرورش خوزستان در رده‌های انتهایی کشور قرار دارد

سید عیسی دارایی، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمبود شدید نیرو مهم‌ترین مسئله آموزش و پرورش استان خوزستان است، گفت: به دلیل کمبود نیرو آموزش و پرورش خوزستان از نظر علمی در رده‌های انتهایی کشور قرار دارد و این مناسب استان نیست.

وی با مطرح کردن این سوال که آیا مسئولان راضی می‌شوند فرزندان خود در مدارسی که فاقد معلم است درس بخوانند، بیان کرد: باید هرچه زود‌تر دولت با استخدام نیروهای متخصص این مشکل را رفع کند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان درباره استفاده از نیروهای هلال احمر برای تدریس در مدارس عنوان کرد: این نیرو‌ها به صورت رایگان و داوطلبانه به تدریس می‌پردازند و جای تشکر دارد.

وی بیان کرد: اما استفاده از نیروهای هلال احمر که تجربه تدریس ندارند به جای معلمان حق التدریس فقط به دلیل کم کردن هزینه‌ها اشتباه است و به دانش آموزان ضرر می‌رساند.

استفاده از نیروهای غیر متخصص کیفیت آموزش و پرورش را پائین می‌آورد

حبیب آغاجری، نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اهمیت آموزش و تربیت در اسلام گفت: بحث تعلیم و تربیت یک کار اساسی است و باید از نیروهای متخصص استفاده شود.

وی اضافه کرد: استفاده از نیروهای غیر متخصص و افرادی که معلم نیستند کیفیت تحصیل را پائین می‌آورد که آسیب‌های فراوانی به جامعه می‌رساند.

آغاجری در پاسخ به این پرسش که کیفیت معلمان آموزش و پرورش در شهرستان‌های حوزه انتخابیه چگونه است، عنوان کرد: کمبود نیروی انسانی سبب افزایش دانش آموزان در کلاس می‌شود و این عامل سبب کاهش کیفیت می‌شود.

وی افزود: سبک آموزش علمی شده و استفاده از نیروهایی که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند غلط است و باید مسئولان عالی آموزش پرورش نیروهای متخصص را جذب کند.

نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی درباره آسیب‌های ناشی از کمبود معلم بیان کرد: معلم دوره‌های ابتدایی و راهنمایی سبب شکل گرفتن رفتارهای کودکان و نونهالان می‌شود و اگر این معلم با آگاهی عمل نکند ضررهای زیادی به دانش آموزان می‌رسد.

وی اضافه کرد: معلم در روش تربیتی و تحصیلی تأثیر فراوانی دارد و باید با جذب نیروهای متخصص و تحصیل کرده از این فرصت استفاده شود.

علی رغم مصوبه مجلس هنوز نیروهای متخصص جذب آموزش و پرورش خوزستان نشدند

حجت الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی درباره کمبود نیروی انسانی عنوان کرد: متأسفانه این معضل در مدارس استان خوزستان به دلیل جمعیت دانش آموزی آن دیده می‌شود و علی رغم مصوبه مجلس، این استان هنوز نتوانسته نیروهای متخصص را جذب کند.

وی با بیان اینکه دولت باید نگاه ویژه‌ای به استان خوزستان داشته باشد، گفت: مجلس آمادگی تصویب مصوبه جدید برای جذب نیروهای متخصص را دارد.

سادات ابراهیمی اضافه کرد: دولت باید نیازهای خود را مستند به مجلس ارائه کند تا نیروهای متخصص و خوب جذب آموزش و پرورش شوند نه نیروهایی که کارایی مناسب را ندارند.

می‌توان با افزایش سران مطالعه در بین دانش آموزان کمی آسیب‌ها را کمتر کرد

علی اصغر تقی‌پور کار‌شناس و معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پروش ناحیه یک اهواز درباره موضوع کمبود نیروی انسانی اظهار کرد: کیفیت آموزش به یک عامل بستگی ندارد بلکه آموزش و پرورش در استان خوزستان از نظر امکانات هم وضعیت مناسبی ندارد.

وی اضافه کرد: وقتی در نیروی انسانی کمبودی وجود داشته باشد نظارت بردانش آموزان کمتر می‌شود و این عامل باعث کم کیفیت شدن آموزش می‌شود.

این کار‌شناس عنوان کرد: در برخی از مواقع یک معلم به دلیل کمبود نیروی انسانی در چند مدرسه مختلف تدریس می‌کند و این خستگی‌های مکرر و عدم مطالعه و به روز شدن معلم از دیگر عواملی است که باعث کم شدن کیفیت در آموزش می‌شود.

وی افزود: مشکل کمبود نیرو در کوتاه‌ترین زمان قابل رفع نیست اما می‌توان با افزایش کتابخانه‌های عمومی و افزایش سرانه مطالعه در بین دانش آموزان کمی از ضررهای کمبود نیروی انسانی رفع شود.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار