تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۷۰۹۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر کشور تأکید کرد :
لزوم‌بازنگری‌جدی‌‌در قوانین شوراها و شهرداری‌ها
وزیر کشور بر لزوم بازنگری جدی در قوانین شوراها و شهرداری‌ها تأکید کرد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی امشب در بیستمین گردهمایی شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌ها که در محل سرسرای اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی خرمشهر برپا شد با بیان اینکه نفس برگزاری این نشست خارج از تصمیمی که گرفته می‌شود بسیار مهم و ارزشی است، اظهار کرد: در کشور مناطق زیادی داریم که به لحاظ محیطی و شهری در شرایط نامناسبی قرار دارند.

وی اضافه کرد: در بحث شهرداری‌ها، رسیدگی به وضعیت شهری از جمله آسفالت و بهبود فضای شهری به عنوان نماد عینی شهرداری‌ها به شمار می‌رود، اما چنین نیست و وظایف شهرداری‌ها خیلی فراتر و بیشتر از آن است که به چشم می‌خورد.

وزیر کشور تصریح کرد: در کشور یک‌هزار شهرداری داریم که هزینه‌هایشان با درآمدهایشان همخوانی ندارد، درآمدها در این شهرداری‌ها واقعی نیست، ساختار نیروی انسانی که وضعیتش در این شهرداری‌ها بدتر از این‌هاست.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: رابطه شهرداری‌ها با شوراهای اسلامی شهرها به عنوان نهاد برگرفته شده از متن مردم، نیاز به بازنگری مبتنی بر تجربیات گذشته دارد.

وی با تأکید دوباره بر ضرورت ارتقای واقعی جایگاه شوراها به طور مناسب، ادامه داد: در بسیاری از مناطق شهری، دستگاه‌های اجرایی داریم که متأسفانه آن طور که باید و شاید به وظایف خود عمل نمی‌کنند و این مشکلاتی را برای شوراهای شهر و شهرداری‌ها به وجود می‌آورد.

*در قوانین شوراها و شهرداری‌ها یک بازنگری جدی صورت گیرد

رحمانی‌فضلی عنوان کرد: متأسفانه در سطح کشور به دلیل مطالبات مردمی و یا مسائل سیاسی شهرهای زیادی بدون مطالعه ایجاد شده که نه به لحاظ ساختاری مناسب هستند و نه به لحاظ درآمدی و مدیریتی در وضعیت خوبی قرار دارند.

وزیر کشور متذکر شد: با نگاهی به مشکلاتی که با آنها مواجهیم، درمی‌یابیم که نبود یک مدیریت جدی ما را با چالش جدی در بخش‌های مختلف مواجه کرده است.

وی تشریح کرد: در حوزه وظایف شهرداری‌ها از منظر مجلس، شوراها و مطالبات مردمی فرآیند متفاوتی را در پیش‌رو داریم که از آنها برداشت‌های گوناگونی می‌شود.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه باید در قوانین شوراها و شهرداری‌ها یک بازنگری جدی صورت گیرد، عنوان داشت: یکی از تجربیات برای اصلاح قوانین که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، بحث مدیریت یکپارچه شهری است که در زمان حاضر با توجه به موضعیت شهرداری‌ها این امکان وجود ندارد.

وزیر کشور یادآور شد: ساختارها باید بازنگری شوند و وظایف قانونی و مسئولیت‌هایی را برای آن تعریف کنیم و مرز اجرای آن را نیز مشخص کنیم، وظایف باید تفکیک شده و موضوعات را باید به طور جدی دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه موارد مورد اشاره نیاز به دسته‌بندی، پیگیری و اجرا دارد، یادآور شد: آن دسته از مواردی که نیاز به پیگیری از طریق مجلس دارد را ما دنبال می‌کنیم تا مشکل حل شود.

*موظف کردن دستگاه‌های اجرایی به پرداخت مطالبات شهرداری‌ها

رحمانی‌فضلی در ادامه چنین توضیح داد: لایحه‌ای را در بحث موظف کردن دستگاه‌های اجرایی به پرداخت مطالبات شهرداری‌ها به دولت ارائه کرده‌ایم.

وزیر کشور تأکید کرد: آنچه را که در بحث خرمشهر می‌توانم بگویم، آنکه این نشست آغازی برای کارهایی ا‌ست که برای سال‌های مدیدی قرار است، ادامه یابد.

وی اضافه کرد: در این زمینه باید تمام نهادها وارد میدان شوند، ضمن آنکه وزارت کشور نیز به این مسئله کمک می‌کند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه بحث منطقه آزاد اروند موضوع مهمی است، اظهار کرد: این منطقه با سایر مناطق آزاد کشور تفاوت دارد و این به دلیل حجم جمعیتی بالای شهرهای آبادان و خرمشهر است و فضای این منطقه کاملا شهری است.

وزیر کشور تصریح کرد: به طور یقین مدیریت این منطقه نیاز به یک مدل خاص خود دارد که برای آن باید مدیران این منطقه با تعامل و همفکری آن را مشخص کنند.

وی ادامه داد: این منطقه نیاز به آزادی عمل و انجام کارها به دور از قوانین دست‌وپاگیر دارد تا بتواند برنامه‌های خود را به نحو مطلوبی به پیش ببرد.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: از ترکان خواسته‌ایم تا در جلسه‌ای مشترک با استاندارانی که دارای مناطق آزاد هستند مسائل و مشکلات مربوطه مطرح و راهکارهای عملی رفع مشکلات ارائه شود، چراکه این کار برای توسعه و پر کردن شکاف آن مهم است.

وزیر کشور گفت: همه باید دست به دست یکدیگر دهیم تا مشکلات حل شود.

*بازدید از دژ خاکی اروند

رحمانی‌فضلی با اشاره به بازدید از دژ خاکی اروند،  خاطر نشان کرد: در بحث توافقات صورت گرفته برای برداشتن دژ خاکی اقداماتی انجام شده و بقیه مسائل را نیز دنبال و رفع می‌کنیم.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود منطقه، عنوان داشت: ظرفیت‌های استان خوزستان آنقدر زیاد است که خود می‌تواند معین چند استان دیگر هم شود.

وزیر کشور گفت: خوشبختانه وجود اتحاد و وحدت میان مسئولان محلی و استانی خوزستان امکان پیگیری و رفع مشکلات را چند برابر کرده است.

رحمانی‌فضلی در پایان با بیان اینکه تمام دلسوزان برای رفع مشکلات می‌کوشند، اظهار کرد: انتظار می‌رود که شهرداری‌های کلانشهرها یک ردپایی از خود در خرمشهر بگذارند، هر کدام زیباسازی یک خیابان را عهده‌دار شوند ما نیز کمک می‌کنیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار