تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۷۱۲۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دامپزشکی خوزستان خواستار شد :
ضرورت‌ارائه‌خدمات بهینه به دام‌های‌عشایر کوچرو
مدیرکل دامپزشکی خوزستان خواستار ارائه خدمات بهینه به دام‌های عشایر کوچرو در استان شد.

روز سه شنبه جلسه‌ای با حضور مدیران کل و معاونان امور عشایر و دامپزشکی استان، رؤسای ادارات امور عشایر شهرستان‌های پذیرنده عشایر و نیز رؤسای اداره‌های دامپزشکی شهرستان‌هایی که دامداران عشایر در این مناطق به قشلاق گذرانی می‌پردازند در محل سالن جلسات دامپزشکی خوزستان برگزار شد.

مصطفی کنارکوهی در این جلسه اظهار کرد: عشایر عموما زندگی خود را از راه دامداری اداره می‌کنند و برای تغذیه دام‌های خود که از نوع چرای آزاد است باید به مراتع دارای علوفه کافی دسترسی داشته باشند که برای دسترسی به این مهم استان خوزستان را که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و شرایط مناسب آب و هوایی و نیز مراتع وسیع انتخاب کرده و برای مدت طولانی از شهریور تا اردیبهشت ‌ماه امسال بعد پذیرای میلیونی دام‌های عشایر کوچرو از استان‌های همجوار است.

وی خواستار تعیین محل استقرار دام‌های عشایر استان، ضرورت اجرای طرح سرشماری و هویت‌دار کردن دام‌های عشایر برون کوچ شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در پایان نقشه‌پردازی مسیر ورود و کوچ توسط دستگاهای مرتبط به‌منظور دسترسی و ارائه خدمات بهتر به دامداران عشایر با همکاری اداره کل امور عشایر استان و انجام پلاک‌کوبی دام‌های عشایر در صورت تامین اعتبار لازم از سوی اداره کل امور عشایر را از اولویت‌ها برشمرد و گفت: تقویت همکاری و فعالیت‌های تعاونی اتحادیه عشایری با اداره کل دامپزشکی در راستای خدمات بهتر به به جامعه هدف از جمله اطلاع‌رسانی به‌منظور انجام واکسیناسیون و سایر خدمات دامپزشکی در موعد مقرر کمک شایانی به دام‌های عشایر می‌کند.

* خوزستان میزبان دام‌های 8 استان در دوره قشلاقی است

مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: در دوره قشلاقی، خوزستان میزبان دام‌های هشت استان است.

علی رحم‌کریمی در جلسه عشایر استان با اشاره به مولد بودن جامعه عشایری اظهار کرد: در دوره قشلاقی، خوزستان میزبان دام‌های حدود هشت استان است.

وی همچنین در خصوص نحوه خدمات‌رسانی به دام‌های عشایر و آموزش جامعه عشایر و تمهیدات لازم و مشارکت سایر ارگان‌های مرتبط پیرامون خرید و کشتار دام‌های آماده کشتار مطالبی را مطرح کرد.

قریب ممبینی رئیس اداره بهداشت و مدیریت دامی خوزستان ضمن ارائه گزارش تفصیلی، استراتژی مبارزه با بیماری‌های دامی در دام‌های عشایر کوچروی استان خوزستان را در قالب پروتکل مبارزه با بیماری‌های انگلی و مبارزه با بیماری‌های واگیردار و مشترک در سطح جمعیت دام‌های عشایری عنوان کرد و با ارائه گزارش کانون‌های بیماری رخ داده در سال‌های 92 و 93 به تشریح اقدامات کنترلی و پیشگیرانه ادارات دامپزشکی و نتایج حاصل از آن پرداخت.

در ادامه، رؤسای اداره‌های دامپزشکی و امور عشایر شهرستان‌های مرتبط به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار