تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۷۱۲۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش شوری آب معضل کشاورزی خرمشهر
فرماندار خرمشهر بر جذب اعتبارات بخش کشاورزی به صورت کامل تاکید کرد.

ولی‌الله حیاتی در جلسه شورای کشاورزی که روز سه شنبه در سالن اجتماعات فرمانداری خرمشهر تشکیل شد، اظهار داشت: اعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون باید به صورت 100 درصد جذب شود و در بانک‌ها به اندازه‌ مبلغی که به ما تعلق می‌گیرد پرونده تشکیل شود.

وی اضافه کرد: حتی در صورت اختصاص بودجه شناور می‌توان تعداد پرونده‌هایی بیش از سقف تعیین شده نیز به کار گرفت تا وضع کشاورزی خرمشهر بهبود یابد.

فرماندار خرمشهر در ادامه خاطر نشان کرد: این نکته را نباید از یاد برد که کشاورزان باید اهلیت اعتباری داشته باشند و افرادی را که انتخاب می‌کنیم باید اهلیت اعتباری آن‌ها برای بانک محرز شود.

وی افزود: پرونده‌ها اولویت‌بندی می‌شوند و به صورت موردی به آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

حیاتی با توجه به نزدیکی زمان کشت پاییزه خواستار تعامل ادارات با کشاورزان شد و گفت: نهادهای کشاورزی باید به موقع به کشاورزان تحویل داده شود و در سطح شهرستان باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا تامین نهاده‌ها، بذر‌ها و همچنین تامین آب مورد نیاز برای کشت، به موقع و به مقدار کافی صورت گیرد.

بالا‌ترین مقام دولتی خرمشهر ادارات را از گروکشی در زمان کشت پاییزه، بر حذر داشت و بیان کرد: امیدواریم کشت پاییزه کشاورزان، مجوزی برای گروگیری ادارات نشود، با کشاورزان منطقی برخورد شده و بدهی‌های آن‌ها طوری قسط‌بندی شود که اسباب راحتی آن‌ها فراهم باشد.

حیاتی در ادامه به موضوع تامین سوخت ماشین‌های کشاورزی پرداخت و عنوان کرد: اگر به ناچار یک دستگاه‌های سوخت‌رسان تعریف شده باشد باید از انحصار‌گری جلوگیری و سازوکاری برای این امر اندیشیده شود.

وی به ارائه چند پیشنهاد در این خصوص پرداخت و ابراز داشت: با توجه به پروسه طولانی تعریف شده برای سوخت‌گیری ماشین‌آلات کشاورزی می‌توان پیشنهاد تجمع کشاورزان در قالب تعاونی‌ها و یا تعیین یک نماینده برای انجام کار سایر کشاورزان را داد که می‌تواند زود‌تر منتج به نتیجه شود.

فرماندار خرمشهر با اشاره به طرح 10 هزار هکتاری کشاورزی، اظهار کرد: در استان خوزستان روزانه یک میلیون و 500 تومان برای اجرای این طرح پرداخت می‌شود و خرمشهر نباید از این ظرفیت‌ها جا بماند و دستگاه‌های دست‌اندرکار باید پیگیری کنند چرا که احیای این طرح احیای کشاورزی شهرستان را به دنبال دارد.

در ادامه جلسه فرماندار برای رفع مشکل 1200 هکتار زمین کشاورزی، خواستار تشکیل جلسه‌ای با حضور نماینده شهرستان، و سایر دستگاه‌های مرتبط شد و برای انجام طرح سرشماری عمومی نیز دستگاه‌ها را ملزم به پشتیبانی خودرویی و اعتباری برای اجرای هرچه بهتر این طرح ساخت.

وی در پایان شماره‌گذاری باقی تراکتورهای شهرستان را در اسرع وقت خواستار شد.

* افزایش شوری آب معضل کشاورزی خرمشهر

سرپرست اداره جهاد کشاورزی خرمشهر افزایش شوری آب را معضل اصلی کشاورزی و عدم پذیرش وثیقه‌های روستایی توسط بانک کشاورزی را عمده دلیل عدم جذب اعتبارات دانست.

محمد مطرودی در جلسه شورای کشاورزی اظهار داشت: پیرو مصوبه جلسه پیشین شورای کشاورزی خرمشهر، مصوب شد که کاربری زمین‌ها ارزیابی شده و زمین‌های غیر فعال شناسایی شوند که در همین راستا بیش از 30 طرح را شناسایی و به کمیسیون اعلام کرده‌ایم که منتظر نتیجه کمیسیون هستیم.

وی از آغاز کشت پاییزه خبر داد و گفت: از دیروز کشت پاییزه آغاز شده که استفاده بهینه از سموم و کود در برنامه مد نظر قرار گرفته شده است اما مهم‌ترین معضلی که با آن مواجه هستیم بحث شوری آب است که هم کمیت و هم کیفیت آب کاهش یافته است.

سرپرست جهاد کشاورزی خرمشهر با بیان اینکه ECاز میزان استاندارد لازم برای کشت بیشتر است، افزود: در برخی نقاط کارون، میزان ECآب به 6 هزار یا 7 هزار است، و در برخی نقاط این میزان به 12 هزار نیز رسیده که به فاجعه‌ای تبدیل شده است.

وی قیمت خرید تضمینی خرما را یک‌هزار و 100 تومان اعلام کرد و افزود: این میزان با کاهش 300 تومانی نسبت به سال گذشته همراه بوده که دلیل این امر، جای تأمل دارد.

مطرودی اضافه کرد: کشت خرما در نقاط محدودی از استان از جمله خرمشهر، آبادان، شادگان و بخش‌هایی از اهواز انجام می‌گیرد، اما نباید از این نکته نیز غافل بود که بیشتر کشاورزان این منطقه تنها از کشت خرما ارتزاق می‌کنند، و با توجه به شرایط اقتصادی تعیین این رقم و کاهش آن نسبت به سال گذشته دلسردی کشاورزان را به همراه داشته است.

وی به بحث سرشماری عمومی نیز اشاره کرد و گفت: فرماندار به عنوان مدیر اجرایی سرشماری به صورت روزانه روند اجرای طرح را رصد می‌کند اما لازم است که در بخش روستای غرب کارون بیشتر ورود کرد و در زمینه اطلاع‌رسانی و تامین هزینه و وسایل ایاب ذهاب ماموران تدابیری اندیشیده شود.

دبیر شورای کشاورزی خرمشهر در ادامه سخنان خود به طرح شماره‌گذاری ماشین‌های کشاورزی پرداخت و گفت: این طرح یک طرح ملی است و برای ماشین‌آلات 13 سال به پایین اجرا می‌شود که در خرمشهر با استفاده از 10 کار‌شناس و یک کاردان فنی، اقدام به شماره‌گذاری 150 تراکتور از 200 تراکتور موجود در شهر کرده‌ایم.

مطرودی ادامه داد: برای آن 50 تراکتور باقی مانده نیز با پخش فرآورده‌های نفتی هماهنگ شده که از سوخت گیری خودرو‌هایی که اقدام به شماره‌گذاری نکرده‌اند جلوگیری کند.

وی از جذب 300 میلیون تومان از 840 میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شده به بخش کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: عمده مشکل در جذب اعتبارات شرایط بانک برای پذیرش وثیقه‌های روستایی است، که شرایط بانک برای اکثر کشاورزان دشوار بوده و قادر به تحقق شرایط و وثیقه‌های درخواستی بانک نیستند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار