تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۷۱۲۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ازابطال کارت معافیت 26 فوتبالیست تا تسهیلات جدید برای غایبان
خدمت سربازی 24 ماهه شد
افزایش طول مدت خدمت سربازی به 24 ماه، ابطال کارت معافیت 26 فوتبالیست و آخرین وضعیت فوتبالیست‌ها، تسهیلات جدید برای سربازان متاهل و دارای فرزند و آخرین وضعیت کسر خدمت‌های اعطا شده به برگزیدگان همایش ملی خدمت سربازی از مهمترین موضوعات مطرح شده در نشست خبری جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بود

سردار موسی کمالی در این نشست خبری از افزایش طول مدت خدمت سربازی از 21 ماه به 24 ماه خبر داد و گفت: به موجب ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی، طول مدت سربازی 24 ماه است که این مدت در صورت وجود مشمول مازاد یا کمبود می‌تواند از سوی ستاد کل نیروهای مسلح کم یا زیاد شود.

وی با بیان اینکه این قانون از ابتدای مهرماه سال 94 لازم الاجراست، خاطرنشان کرد: بنابراین توصیه من این است که سربازان در این مدت نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود اقدام کنند.

تسهیلات جدید برای مشمولان غایب

به ازای هر فرزند نیز سه ماه از مدت سربازی‌شان کم می‌شود

کمالی همچنین از تسهیلات جدید برای مشمولان غایب خبر داد و گفت: برابر تدابیر صورت گرفته مشمولان غایبی که تا پایان شهریور ماه سال 94 خود را برای اعزام به خدمت سربازی معرفی کنند می‌توانند از تسهیلات جدید بهره مند شوند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت، اظهار کرد:‌در این راستا تصمیم گرفتیم از اول مهرماه طول مدت خدمت سربازان متاهل سه ماه کاهش بیابد و به ازای هر فرزند نیز سه ماه از مدت سربازی‌شان کم شود. به عنوان مثال اگر فردی تا پیش از پایان امسال خود را برای سربازی معرفی کرده و یک فرزند داشته باشد علاوه بر اینکه 21 ماه خدمت خواهد کرد شش ماه کسر خدمت خواهد گرفت اما اگر از یکم فروردین ماه به سربازی برود در این صورت طول مدت سربازی‌اش 24 ماه بوده اما همچنان شش ماه کسری خدمت به خاطر همسر و یک فرزندش خواهد داشت.

آخرین وضعیت کارت معافیت فوتبالیست‌ها

کمالی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت کارت‌های معافیت فوتبالیست‌ها پرداخت و گفت: سالانه حدود صدها هزار کارت معافیت پایان خدمت و معافیت تحصیلی از سوی سازمان وظیفه عمومی صادر می‌شود که صدور این کارت‌ها برابر اطلاعاتی که از سوی سازمان‌های مربوطه نظیر دانشگاه‌ها، کمیته امداد، بنیاد شهید و غیره صادر می‌شود و به هیچ عنوان به سازمان وظیفه عمومی ربطی ندارد.

کمالی با تاکید بر اینکه مدارک سازمان وظیفه عمومی بر اساس مستندات و استعلام‌های صورت گرفته از سازمان‌های دیگر است، اظهار کرد: گاهی گفته می‌شود که فردی زیر دیپلم بوده ولی مدرک دانشگاهی است خب این ناشی از استعلام غلطی است که از دانشگاه به وظیفه عمومی داده شده است.

وی با بیان اینکه افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به صدورر کارت‌های معافیت کرده بودند، خاطر نشان کرد: اوایل سال جاری موضوع کارت معافیت فوتبالیست‌ها مطرح شد که در این بین گزارش 120 نفر به دست ما رسید.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه این افراد را می‌توان در پنج گروه دسته بندی کرد، گفت: دسته اول کسانی هستند که وضعیتشان بررسی شده و کارت معافیتشان نیز باطل شد. این افراد 26 نفر هستند و جز باشگاه‌های نیروهای مسلح، در جای دیگری نمی‌توانند فعالیت کنند.

کمالی با بیان اینکه البته برای فعالیت این افراد در تیم‌های ورزشی نیروهای مسلح شرایطی در نظر گرفته شده است‌، گفت: ما یک ارفاق برای این افراد در نظر گرفتیم، مشروط به اینکه فدراسیون فوتبال تقاضا کند تا این افراد در تیم‌های نیروهای نظامی فعالیت کنند این افراد می‌توانند به این تیم‌ها بپیوندند اما حتما باید حقوق یک سرباز را بگیرند و حتما در باشگاه‌های نیروهای مسلح بازی کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه باشگاه‌های ورزشی حق انعقاد قرارداد با این افراد را ندارند‌، تصریح کرد: اگر باشگاه‌ ها تخلف کنند با آنان نیز برخورد خواهد شد و اگر چنانچه این بازیکنان در طول بازی سهل انگاری کرده باشند همچون دیگر سربازان باید در محل‌های نظامی خدمت کنند و این ارفاق شامل حالشان نخواهد شد.

تکلیف سربازی 12 فوتبالیست مشخص نشده است/ ستاد کل با هیچ تیم و سازمانی ساخت و پاخت ندارد

وی با اشاره به دسته‌ دوم خاطر نشان کرد: گروه دوم افرادی هستند که مقررات را به بازی گرفته و تا زمان مشخص شدن تکلیفشان حق فعالیت ندارند. این افراد تعدادشان 12 نفر است که یکی دو هفته پیش اسامی‌شان در رسانه‌ها اعلام شده بود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از در دست بررسی قرار دادشتن وضعیت 35 نفر دیگر از این فوتبالیست‌ها خبر داد و افزود: این افراد مدارکشان در دست بررسی است و مثلا ممکن است پنج سال پیش با پزشکی ساخت و پاخت کرده و مدرکی را گرفته باشند و البته ممکن است کارتشان مشکلی نداشته باشد که طبق تعاملی که با فدراسیون فوتبال داشتیم قرار شده تا پایان نیم فصل پرونده این افراد بسته شود.

کمالی با تاکید بر اینکه ستاد کل با هیچ تیم و سازمانی ساخت و پاخت ندارد خاطر نشان کرد: ما قول داده‌ایم که تا پایان نیم فصل تمامی این افراد را شناسایی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به پرونده نامعلوم 19 نفر اظهار کرد: این افراد نیز یا مشخصات ناقصی داشتند و یا جزو فوتبالیست‌های مشهور نبودند که با این وجود مدارک آنان نیز در دست بررسی است و آنان را شناسایی خواهیم کرد.

تایید مدارک معافیت 28 فوتبالیست

کمالی از تایید مدارک 28 نفر دیگر از فوتبالیست‌ها خبر داد و گفت: در بررسی‌های انجام شده 28 نفر دیگر نیز تایید شدند و کارت‌هایشان نیز مشکلی نداشت.

جانشین منابع انساین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه تخلف در این حوزه از دو حیث قابل بررسی است افزود: بخشی که مربوط به سربازی است کارتشان باطل می‌شود وباید به سربازی بروند، اما حیث دیگر از منظر وقوع جرم است که در این خصوص پرونده به مراجع قضایی رفته و در آنجا تصمیم گرفته می‌شود و اگر جرمی در نیروهای مسلح رخ داده باشد‌، بدون هیچ اقباضی با آنان برخورد خواهد شد.

وی افزود: برخی از ورزشکاران همان ابتدا آمده‌اند با ما همکاری کرده و اسامی متخلفان را به ما اعلام کردند اما برخی دیگر ادعا کردند که به ما ظلم شده است،‌ در حالی که به حرف‌های این افراد کاملا توجه شده بود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح افزد: برخی دیگر نیز مدرک داشتند اما به سراغ تخلف رفته بودند و پس از آنکه تخلفشان محرز شد.

وی افزود: بعضی‌ها ادعا کرد ه‌اند که به ما ظلم شده در حالی که به حرف‌هایشان توجه شده این افراد یا مدرکی نداشتند یا مدرک برای دریافت معافیت داشتند؛ اما برای دریافت معافیت به سراغ تخلف رفته بودند.

انتقاد از نشریات

کمالی با بیان اینکه یک سری نشریات به دنبال این هستند تا با طرح این مباحث و زنده نگه داشتن آن تنور فساد در فوتبال و کارت‌های معافیت را داغ نگهدارند، خاطرنشان کرد: خواهش ما این است که از گمانه زنی و مطرح کردن اسامی در رسانه‌ها پرهیز کنیم.

وی در واکنش به درخواست مدیران برخی از باشگاه‌ها مبنی بر اینکه اجازه بازی به متخلفان تا پایان نیم فصل یا فصل داده شود، نیز گفت: این درخواست مانند یک شوخی است و ما حداکثر ارفاق‌ها را برای این افراد کرده‌ایم.

کمالی درباره بخشش غیبت‌ها و اضافه خدمت سربازان نیز اظهار کرد: بررسی‌هایی صورت گرفته و این موضوع جزو برنامه‌های ماست، اما چون تصمیم گیری نشده نمی‌توان فعلا آن را اطلاع رسانی کرد.

وی در عین حال افزود: البته اگر کسی مدنظرش این است که خدمت سربازی‌اش بخشیده شود باید بگویم که این سن تغییری نکرده است، بنابراین تمامی متولدین سال 55 به بعد باید به سربازی بروند.

پاسخ به ابهامات همایش ملی خدمت سربازی

کمالی در پاسخ به پرسشی در خصوص همایش ملی خدمت سربازی خاطر نشان کرد: در این همایش بعضی از عزیزان بدون هماهنگی خبری را اعلام کرده و از اعطای کسر خدمت به برگزیدگان خبر دادند در حالی که مصوبه‌ای برای آن صادر نشد؛ اما به هر حال پس از انجام هماهنگی‌ها قرار شد موضوع بررسی کسر خدمت‌ها به بنیاد ملی نخبگان سپرده شود و اگر آنان بتوانند در این بنیاد از مقاله‌شان دفاع کنند کسر خدمت خواهند گرفت.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار