تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۷۱۳۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای برنامه ایمنی آب در 11 استان کشور
رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از اجرای برنامه ایمنی آب در 11 استان کشور خبر داد.

غلامرضا شقاقی در همایش ملی مدیران کنترل کیفیت آب و فاضلاب کشور در همدان، با اشاره به اینکه سال گذشته برنامه ایمنی آب در برخی استان‌ها به صورت پایلوت اجرا شد، اظهار کرد: امسال این برنامه به صورت با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و وزارت بهداشت در 11 استان کشور اجرایی شده و توسعه برنامه در مناطق روستایی نیز در دستورکار است.

وی استفاده مجدد از فاضلاب را راهگشای بحران آب دانست و گفت: کشور ایران در سال های اخیر در برنامه ارزیابی جهانی آب و فاضلاب شرکت کرد و طبق آن ارزیابی‌ از جنبه‌ های مختلف شامل مسائل حاکمیتی، قانون‌گذاری، پایش، منابع انسانی و منابع مالی انجام می‌ شود.

شقاقی اهداف توسعه هزاره را دسترسی به آب آشامیدنی، شاخص مطلوبیت میکروبی، شیمیایی و وضعیت نیترات و فلزات سنگین در آب آشامیدنی دانست و گفت: شاخص وضعیت میکروبی در شهر‌ها مناسب بوده و بیشترین مشکلات مربوط به جاهاییست که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند.

وی به برنامه‌های وزارت بهداشت در سند راهبرد ملی کیفیت آب شرب اشاره و اظهار کرد: این سند، ضمن توجه ویژه به حمایت‌ های بین بخشی، با همکاری تمامی بخشهای موثر در بخش آب و فاضلاب تنظیم شده و شامل 13 هدف و 45 راهبرد است.

وی عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم و وجود شبکه‌ های آبرسانی با متولیان غیر در مناطق روستایی که تحت پوشش شبکه‌های آب شرب شهری و روستایی موجود است، عدم وجود اطلاعات کافی در مورد میزان سموم آب آشامیدنی، عدم توسعه کامل شبکه‌های فاضلاب، عدم حمایت و پشتیبانی مدیران از اجرای برنامه ها و عدم تأمین آب آشامیدنی سالم برای خانوارهای ساکن در حاشیه شهرها را از جمله چالش‌ های موجود دانست.

وی مهمترین انتظارات از همکاران شرکت آب و فاضلاب کشور را ارائه اطلاعات کنترل کیفی و اطلاعات سامانه ‌های تأمین آب دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطوح مختلف برای بهبود عملکرد نظارتی، همکاری مناسب در اجرای برنامه ایمنی آب و پشتیبانی مدیریتی از آن، تهیه برنامه عملیاتی مشترک و اقدامات مشترک به ویژه برای مقابله با شرایط خشکسالی، اقدامات به موقع در جهت مشکلات کیفی آب و پیشگیری از بیماریهای منتقله آب عنوان کرد.

شقاقی با اشاره به برنامه ایمنی آب آشامیدنی و رویکرد جدید سازمان جهانی بهداشت گفت: محدوده اجرای این برنامه از حوزه آبگیر تا مصرف بوده و بهترین روش برای تضمین کیفیت آب محسوب می‌ شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار