تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۷۱۳۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سنگ کلیه همراه دردآور مردم ایران
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سه درصد مردم ایران سنگ کلیه دارند، گفت:یکی از علل شایع مراجعه به مراکز اورژانس عوارض ناشی از سنگ کلیه است.

دکتر رضا ملک زاده روز چهارشنبه در هفتمین کنگره انجمن ایندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران اظهار کرد: به دلیل آمار بالای ابتلا به سنگ کلیه نیاز به تحقیق در زمینه شناخت نوع سنگ ها و علل تشکیل آنها وجود دارد.

وی با بیان این که تحقیقات در این زمینه ممکن است به بودجه چند میلیاردی نیاز داشته باشد، افزود: وزارت بهداشت آمادگی دارد از پژوهش هایی که در زمینه شناخت منشأ شکل گیری سنگ های کلیه صورت می گیرد، حمایت کند.

ملک زاده گفت: همچنین 20 میلیون نفر از مردم ایران مبتلا به فشار خون بالا هستند که از این میزان فقط 10 میلیون نفر از بیماری خود خبر دارند و از این تعداد نیز تنها 5 میلیون نفر درمان های لازم را دریافت می کنند.

وی اظهار داشت: فشار خون بالا سبب بروز نارسایی کلیه ، ناراحتی های قلبی و مغزی می شود و در صورتی که بتوانیم به موقع آن را تشخیص و کنترل کنیم نه تنها از بروز این عوارض پیشگیری می شود بلکه 5 تا 10 درصد به عمر مفید بیماران افزوده می شود.

ملک زاده در مورد سرطان مثانه و پروستات نیز اظهار داشت: تشخیص به موقع سرطان مثانه می تواند به پیشگیری از پیشرفت این بیماری کمک کند و سرطان پروستات نیاز به غربالگری دارد چرا که تشخیص این بیماری سخت تر از سرطان مثانه است و باید در این زمینه تحقیقات گروهی صورت گیرد تا راه های پیشگیری از بروز و تشخیص به هنگام و درمان این بیماری ها به دست آید.

ملک زاده اظهار داشت: تولید و افزایش تعداد مقالات علمی نمی تواند مشکلات جامعه ما را حل کند و باید تولید علم باید در سطح بین المللی صورت گیرد.

وی افزود: طی یک سال گذشته چالش های عمده ای که در زمینه پژوهش های پزشکی در کشور وجود داشت، در حوزه سرمایه گذاری بود که به رغم تاکیدات مسئولان کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب و بیانات آنها در زمینه حمایت از توسعه علم به دلیل مشکلات موجود در بخش سرمایه گذاری با موانعی در این زمینه مواجه بودیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت توضیح داد: طبق برنامه پنجم توسعه کشور باید 2.5 درصد از درآمد ناخالص ملی صرف تحقیقات شود و این رقم در سال آینده به 3 درصد برسد ، این در حالی است که در سال جاری تنها 0.4 درصد از درآمد ناخالص ملی به این بخش اختصاص یافت.

ملک زاده افزود: این بدین معناست که به جای این که 11 هزار میلیارد تومان به بخش توسعه علم و فناوری اختصاص یابد ، 2 هزار و 300 میلیارد تومان اختصاص یافته است و از این میزان نیز تنها 300 میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت شده است، این در حالی است که یک سوم تحقیقات کشور در وزارت بهداشت صورت می گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که این مشکل در سال آینده برطرف شود و تحول بزرگی در اختصاص بودجه به بخش تحقیقات صورت گیرد.

هفتمین کنگره انجمن ایندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی امروز (چهارشنبه) با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در بیمارستان لبافی نژاد تهران گشایش یافت. این کنگره تا یازدهم مهرماه ادامه دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار