تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۷۱۵۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسعود اسدی، رييس مجمع تشكلهاي كشاورزی در مناظره تلويزيونی:
كشاورزان از قيمت گندم ناراحتند / تشکل‌هاي كشاورزی از حقوق كشاورزان دفاع می كنند
اسدی: ناراضی کردن کشاورز، مناسب کشور نیست – كشاورزان از تصميم دولت ناراحتند / عضو کمیسیون کشاورزی: قانون به دنبال حمایت از کشاورزی است - با افزايش راندمان تولید، مشکل قیمت خرید تضمینی حل مي شود / رييس نظام صنفي كشاورزي: به نظارت مجلس صفر مي دهم - کشاورزی نیاز به کمک دارد / عاشوری نماينده مجلس: دولت بايد از کشاورزان حمایت کند / نماینده دولت: كشاورزان نگران نباشند - كشاورزان ناراضي را حمايت مي كنيم
خوزنیوز: رييس خوزستانی مجمع هماهنگي تشكلهاي كشاورزي كشور در برنامه مناظره تلويزيوني كه با محوريت خريد تضميني گندم و با حضور نمايندگاني از مجلس، دولت و تشكلهاي كشاورزي در رسانه ملي برگزار شد گفت: ناراضی کردن کشاورز، مناسب کشور نیست و كشاورزان با اين نرخ خريد گندم از تصميم دولت ناراحتند.

مسعود اسدی، رييس مجمع تشكلهاي كشاورزی

به گزارش خوزنيوز، مسعود اسدي قیمت 1155 تومانی خرید تضمینی سال آینده را ناکافی دانست و گفت: افزایش فقط 10 درصدی نرخ تضمینی گندم هزینه تولید گندم را نیز تأمین نمی‌کند و موجب می‌شود بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند.

وي گفت: دولت‌ها در تعیین مبادلات بین کشاورز و مصرف‌کننده، اغلب جانب مصرف‌کننده را گرفتند اما در این باره باید هزینه کشاورزان نیز مدنظر قرار گیرد. دولت‌ها در راستای رعایت حال مصرف‌کننده برخلاف قانون سعی کردند بیشتر جانب مصرف‌کننده را داشته باشند که این نمونه‌ای از «دست در جیب کشاورز کردن» است.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور با انتقاد از اختصاص 120 درصد عوارض بر صادرات برنج، نخود و از این قبیل بیان کرد:‌ این موارد موجب فقر کشاورز می‌شود و در این بین دولت نیز زیان می‌بیند، زیرا ناراضی کردن کشاورز مناسب کشور نیست.

وی با تاکید بر اینکه تولید داخل باید مورد حمایت دولت باشد، گفت: در شرایط تحریم امنیت غذایی مردم مهم است.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور ادامه داد:‌ افزایش فقط 10 درصدی نرخ تضمینی گندم هزینه تولید گندم را نیز تأمین نمی‌کند و موجب می‌شود بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند.

وی ادامه داد:‌ قطعا اگر رئیس جمهور در جلسه تعیین نرخ تضمینی خرید گندم بود، به رقم مذکور رضایت نمی‌داد.

اسدی بیان کرد:‌ متاسفانه همیشه دولت‌ها در کلان مدعی حمایت از کشاورز هستند، اما در زمان اجرا این موارد فراموش می‌شود.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور تاکید کرد:‌ از تمامی کشاورزان می‌خواهیم در آغاز کشت با مدیریت جهادی تولید را آغاز کنند و نگران قیمت‌ها نباشند و بدانند تشکل‌هاي كشاورزي، راهکارهایی برای دفاع از حقوق آنها اندیشیده است.

رئیس مجمع کشاورزی با بیان اینکه بر اساس قیمت های جدید، هزینه‌ تولید در هر هکتار برای کشاورز حداقل 640 هزار تومان و درآمد وی فقط 300 هزار تومان افزایش پیدا کرده است، افزود: تمام کشاورزان به صورت یکپارچه از این تصمیم دولت ناراحتند.

وی گفت: اگر دولت به قانون تمکین کند و تورم 21 درصدی را مبنای افزایش قیمت خرید تضمینی قرار دهد، آن زمان درآمدهای کشاورز در هر هکتار 660 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و تقریبا معادل هزینه‌هایش می‌شود.

این فعال بخش کشاورزی بیان داشت: ما این گله را از وزیر کشاورزی داریم که چطور به تعیین این قیمت در هیأت دولت تمکین می‌کند و جلسه دولت را ترک نمی‌کند چون او نماینده کشاورزان کشور در دولت است و باید حامی آنها باشد اما ما حمایت قاطعی در این بخش ندیدیم.

اسدی افزود: طبق قانون مجلس باید اراضی کشاورزان به عنوان وثیقه از سوی بانک‌ها پذیرفته شود، اما بانک‌ها این وثیقه را قبول ندارند و در این زمینه به کشاورزان کمک نمی‌کنند و آنهایی که وام کشاورزی می‌گیرند، اغلبشان کشاورزی بلد نیستند.

وی اضافه کرد: می‌گویند فقط برخی کشاورزان نسبت به قیمت جدید خرید تضمینی گندم اعتراض دارند، اما آنچه که من می‌دانم تمام کشاورزان به صورت یکپارچه از این تصمیم ناراحتند و احساس سرخوردگی می‌کنند، چون بر اساس قانون، نرخ خرید تضمینی باید مطابق با تورم تعیین شود.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه همیشه کشاورزان با مشکل مواجه‌ بوده‌اند اما در مورد خودروسازی همواره توانسته‌ است حق خود را از دولت بگیرد اما در بخش کشاورزی این اتفاق نمی‌افتد، دلیل آن چیست؟ گفت: جامعه کشاورزی حمایتی عینی می‌خواهد؛ 25 سال است مردم را مجبور می‌کنیم سوار تولیدات غیراستاندارد خودروسازان داخلی شوند به این دلیل که صنعت خودرو قوی شود، اما بعد از 25 سال در اولین سالی که در مقابل زورگویی غرب ایستادیم صنعت خودرو تولیداتش یک سوم شد و از کارخانه مستقیم به تعمیرگاه رفت در مقابل کشاورز زمانی که می‌خواهد قیمت را افزایش دهد، دولت تعرفه صادرات را افزایش می‌دهد.

رئیس مجمع هماهنگی کشاورزی افزود: این کار خوبی است که به مردم غذای ارزان دهیم ولی نه اینکه از جیب کشاورز این کار اتفاق بیفتد یعنی کشاورز باید محصولش را مفت بدهد که دولت غذای ارزان به مردم بدهد چطور وزیر صنعت هرچه خودروسازان می‌گفتند، را قبول کرده است و این تفاوت قدرت لابی‌گری را در این دو بخش نشان می‌دهد.


در مناظره تلويزيوني خريد تضميني گندم چه گذشت ؟

مناظره تلویزیونی خرید تضمینی گندم در حالی برگزار شد که نمایندگان تشکل‌های کشاورزی ضمن تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت تولید، قیمت 1155 تومانی خرید تضمینی سال آینده را ناکافی دانستند، در عین حال نماینده دولت از اختصاص 800 میلیارد کمک بلاعوض به یارانه سود تسهیلات کشاورزی و طراحی ابزارهای حمایتی غیر قیمتی خبر داد.
مناظره تلویزیونی خرید تضمینی گندم در شبکه یک سیما با حضور نمایندگانی از مجلس، تشکل‌های بخش کشاورزی و نماینده دولت برگزار شد در این میزگرد صدا و سیما از مخاطبان خود سوال کرد: به نظر شما دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم بیشتر نفع کدام گروه را در نظر بگیرد؟ کشاورز گندم کار یا مصرف کننده آرد و نان؟

اظهارات میهمانان حاضر در میزگرد به این شرح است:

*اسدی: افزایش 10 درصدی نرخ خرید گندم هزینه‌های کشاورز را پوشش نمی‌دهد/ پرداخت هزینه حمایت از مصرف کننده از جیب کشاورز

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور گفت: افزایش فقط 10 درصدی نرخ تضمینی گندم هزینه تولید گندم را نیز تأمین نمی‌کند و موجب می‌شود بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند.

مسعود اسدی در برنامه مناظره با موضوع تعیین نرخ تضمینی خرید گندم اظهار داشت: دولت‌ها در تعیین مبادلات بین کشاورز و مصرف‌کننده اغلب جانب مصرف‌کننده را گرفتند اما در این باره باید هزینه کشاورزان نیز مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: دولت‌ها در راستای رعایت حال مصرف‌کننده برخلاف قانون سعی کردند بیشتر جانب مصرف‌کننده را داشته باشند که این نمونه‌ای از «دست در جیب کشاورز کردن» است.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور با انتقاد از اختصاص 120 درصد عوارض بر صادرات برنج، نخود و از این قبیل بیان کرد:‌ این موارد موجب فقر کشاورز می‌شود و در این بین دولت نیز زیان می‌بیند، زیرا ناراضی کردن کشاورز مناسب کشور نیست.

وی با تاکید بر اینکه تولید داخل باید مورد حمایت دولت باشد، اظهار داشت: در شرایط تحریم امنیت غذایی مردم مهم است.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور ادامه داد:‌ افزایش فقط 10 درصدی نرخ تضمینی گندم هزینه تولید گندم را نیز تأمین نمی‌کند و موجب می‌شود بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند.

وی ادامه داد:‌ قطعا اگر رئیس جمهور در جلسه تعیین نرخ تضمینی خرید گندم بود، به رقم مذکور رضایت نمی‌داد.

اسدی بیان کرد:‌ متاسفانه همیشه دولت‌ها در کلان مدعی حمایت از کشاورز هستند، اما در زمان اجرا این موارد فراموش می‌شود.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور تاکید کرد:‌ از تمامی کشاورزان می‌خواهیم در آغاز کشت با مدیریت جهادی تولید را آغاز کنند و نگران قیمت‌ها نباشند و بدانند تشکل‌ها و مجلس شورای اسلامی راهکارهایی برای دفاع از حقوق آنها اندیشیده است.

*اسماعیل نیا: افزایش عملکرد در هکتار تولید گندم، مشکل قیمت خرید تضمینی را برطرف می‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تولید 3 تن گندم در هر هکتار، گفت: با ارتقاء تکنولوژی و راندمان تولید با سطح زیر کشت موجود می‌توان 16 میلیون تن گندم تولید کرد و این اقدام مشکل قیمت خرید تضمینی را برطرف می‌کند.

محمد اسماعیل نیا عضو هیات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه برنامه مناظره امروز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و امام (ره) درخصوص نقش کشاورزی در استقلال کشور بر اظهارداشت: باور ما این است که در سایه مدیریت و عزم ملی می‌توانیم به امینت غذایی برسیم.

وی افزود: در بحث گندم بر اساس برآورد سازمان‌های جهانی تا سال 2050 کشورهای صادرکننده گندمی برای صادرات نخواهد بود و اغلب کشورها واردکننده گنم خواهند بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در سال 2014 حدود 700 میلیون تن گندم در 675 میلیون هکتار در جهان تولید شده و در ایران 7 میلیون هکتار است که 2 میلیون هکتار آن به صورت کشت آبی است.

وی ادامه داد: متوسط برداشت در هکتار 3 تن است که برخی کشاورزان تا 12 میلیون تن هم برداشت کرده‌اند و این مساله نشان می‌دهد باید سطح تولید در هکتار افزایش یابد.

اسماعیل‌نیا با اشاره به عملکرد تولید در هکتار کشور فرانسه و روسیه، افزود: فرانسه با 7 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم 40 میلیون تن صادرات دارد، اما روسیه با 21 میلیون هکتار سطح زیر کشت تنها 38 میلیون تن تولید می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین در صورتی که بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش یابد و بتوانیم راندمان تولید را افزایش دهیم، با سطح زیر کشت فعلی می‌توان 16 میلیون تن گندم برداشت کرد و این مساله هزینه تمام شده را کاهش داده و مشکل قیمت برطرف می‌شود.

*رهنمایی: ضرورت بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم/ کشاورزی نیاز به کمک دارد

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی کشور گفت: نیازمند بازنگری در بخش کشاورزی هستیم و این نرخ خرید 1155 تومان تضمینی باید بازنگری شود.

سید موسی راهنمایی در برنامه مناظره شبکه اول سیما با اشاره به سخن پیامبر(ص) گفت: ایشان می‌فرماید «از رحمت خدا دور است ملتی که آب و خاک داشته و فقیر و نیازمند باشد».

وی ادامه داد: ما در کشاورزی دچار یک عقب‌ماندگی تاریخی هستیم؛ کشاورزی کار کردن در دل طبیعت است و طبیعت هم شامل آفات، سرما و گرما، خشکسالی، سیل و این گونه مسائل است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت:‌ متاسفانه کشاورزی در تمام ابعاد، به ویژه اقتصادی با مشکل مواجه است، بنابراین نیاز به یک بازنگری در بخش کشاورزی هستیم.

وی تاکید کرد:‌ باید فرهنگ ملت را نسبت به کشاورزی تغییر دهیم، تا جوانان نسبت به این کار رغبت پیدا کنند، البته قبل از آن باید کشاورزی اقتصادی شود و در واقع گندم بهانه است چون بخش کشاورزی نیاز به کمک دارد.

وی با بیان اینکه در نرخ خرید تضمینی دولت باید بازنگری شود، گفت:‌ هم‌اکنون نرخ تورم بالای 20 درصد است و این هزینه‌ها باید جبران شود.

*عاشوری: محصول کشاورزی ایران می تواند به بازار روسیه ورود پیدا کند/دولت از کشاورزان حمایت کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: روسیه بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی ایران است که با صنعتی شدن کشاورزی می توانیم به این بازار ورود پیدا کنیم.

ناصر عاشوری قلعه‌ رودخانی در برنامه مناظره این هفته که با موضوع نرخ خرید تضمینی گندم در حال برگزار شدن است، گفت: تلاش نظام جمهوری اسلامی ایران برای بهبود شرایط کشاورزی قابل ستایش است.

این عضو اقتصادی مجلس ادامه داد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین تلاش دولت و نظام در راستای خودکفایی گندم از جمله این موارد است که البته کافی نیست و باید بیش از این تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه باید تولید، تجارت و توزیع محصولات کشاورزی یک کاسه شود، تصریح کرد: دولت باید کاشت گندم آبی و دیمی را نیز مدیریت کند، زیرا ضایعات بسیار زیادی در تولید داریم که با افزایش راندمان تولید می‌توانیم، جلوی بسیاری از این ضایعات را بگیریم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در همه کشورهای جهان از کشاورزان حمایت‌های ویژه‌ای صورت می‌گیرد، اظهار کرد: برخی از این حمایت‌ها عبارتند از دادن ابزار آلات مورد نیاز، کود و سم، معافیت از حامل‌های انرژی که می‌تواند بر تولید محصولات کشاورزی نقش مؤثری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما آموزش مغفول مانده است، تصریح کرد: دولت باید در این زمینه نیز فکر اساسی کند، تا بتواند ضایعات محصولات کشاورزی را به کمترین میزان خود برساند.

عاشوری با اشاره به اینکه هم اکنون بازار روسیه بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی ما است، گفت: باید بتوانیم با صنعتی کردن کشاورزی افزایش تولید را در کنار افزایش راندمان داشته باشیم، بنابراین دولت وظیفه دارد که از این بخش حمایت ویژه‌ای کند تا بتواند بیش از گذشته رشد داشته باشد.

*نماینده دولت: کشاورزان برای تامین نهاده تولید نگران نباشند / مأموریت طرح تکمیلی دولت برای وزارت جهاد کشاورزی

مدیر کل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزان گندم‌کار را که از قیمت‌ها ناراضی هستند، به وسیله دیگر ابزارهای حمایتی حمایت می‌کنیم، گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان همکاری‌ اقتصادی 111 میلیارد یورو به شیوه‌های مختلف در سال 2013 از کشاورزان حمایت شده است.

مهدی کاظم‌نژاد به عنوان نماینده دولت حاضر در برنامه مناظره در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه حمایت از بخش کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است اظهار داشت: در دنیا هم اثبات شده است که حمایت از بخش کشاورزی بسیار مهم و غیرقابل اجتناب است.

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته دنیا هم از بخش کشاورزی به شیوه‌های مختلف حمایت می‌شود، گفت: تجربه نشان داده که تنها با استفاده از ابزار قیمتی نمی‌توان از کشاورز حمایت کرد، هر چند تجربه نشان داده توجه صرف به قیمت مصرف‌کننده با توجه به محدودیت قیمتی برای تولید کننده آثار سوئی داشته است.

کاظم‌نژاد با بیان اینکه، طبق گزارش‌های سازمان همکاری‌ اقتصادی در سال 2013، مبلغ 111 میلیارد یورو از بخش کشاورزی برای مدت 10 سال بودجه حمایتی در نظر گرفته شده است، گفت: در سنای آمریکا نیز 55 میلیارد دلار برای حمایت از بخش کشاورزی تصویب شده که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی افزود: حمایت از بخش کشاورزی هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ قدرت خرید کشاورز و دیگر فاکتورها بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه از دولت و مخصوصاً رئیس جمهور بابت اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی گندم تشکر می‌کنم، گفت: تاکنون 7 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری را نشان می‌دهد، چرا که در سنوات گذشته این میزان به طور متوسط 3.5 میلیون تن بوده است.

این نماینده دولت با بیان اینکه نسبت به 24 قلم کالا در حوزه زراعی، قیمت اعلام شده پایین‌تر است، گفت: در مجموع رشد مناسبی را در قیمت گندم نسبت به سالهای گذشته شاهد هستیم، اما این روش کافی نیست و قطعاً با استفاده از دیگر ابزارهای حمایتی کشاورزان را راضی نگه خواهیم داشت.

وی افزود: دولت به وزارت جهاد کشاورزی مأموریت داده تا طرح تکمیلی اصلاح قیمت و یا استفاده از دیگر ابزارهای حمایتی را در دستور کار خود قرار دهد.

کاظم‌نژاد به کشاورزان اطمینان داد که در آینده قطعاً در تأمین و تدارک نهاده‌ها هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و دولت به این بخش توجه خواهد کرد.

*اسماعیل‌نیا: افزایش 3برابری خرید تضمینی گندم در سال جاری‌/ دولت قبلی با تعیین نرخ پایین گندم به کشاورزی ضربه زد‌

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت قبلی در خرید تضمینی گندم و تعیین نرخ آن به حرف مجلس بها نداد، نرخ‌های دولت قبلی کارشناسی نبود و ضربه جدی خوردیم؛ تا امروز 7 میلیون تن خرید گندم داشته‌ایم که این خرید در‌ مدت مشابه سال گذشته 2.5 میلیون تن بود.

محمد اسماعیل‌نیا در ادامه برنامه امروز مناظره با موضوع تعیین نرخ تضمینی خرید گندم بیان کرد: قانون در این باره از سال 1368 چهار بار اصلاح شده است که آخرین اصلاحیه آن سال 84 بود.

وی افزود: قانون همیشه به دنبال حمایت از تولید کشاورزی بوده است، اما متأسفانه این قانون خوب اجرا نشده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: در مجلس بر قیمت تمام شده به اضافه درصد سود و به اضافه تورم تأکید شد و در آخرین اصلاحیه اعلام شد که باید تمام ضرر و زیان کشاورز در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: اعلام کردیم که اگر در بورس قیمت گندم رقمی داشت و خرید کمتری داشتیم، مابه‌التفاوت به کشاورز پرداخت شود.

اسماعیل‌نیا اضافه کرد: در حال حاضر حدود 6 میلیون کشاورز داریم که باید در قالب تشکل‌های بخش خصوصی ساماندهی شوند و تشکل‌ها نیز باید در فنون و اختیارات قدرتمند شوند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: در حال حاضر تأکید بر اولویت تولید است، بدین ترتیب که گندم تولید شود، به نان تبدیل شود و آن نان مصرف شود و این سه موضوع مکمل یکدیگر هستند، اما اولویت با تولید است.

وی با بیان اینکه کشاورزی به شرایط اکولوژی وابسته بود و آسیب‌پذیر است، تأکید کرد: در خرید تضمینی گندم کشاورز باید به کشاورزی به عنوان یک سرمایه نگریست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: عدم درک عمیق از این موضوع، نابود باور درست، عدم عزم ملی و نبود مدیران شایسته به وجود برخی از مشکلات دامن زده است.

وی اظهار داشت: دولت قبلی در خرید تضمینی گندم و تعیین نرخ آن به حرف مجلس بها نداد، اما دولت فعلی بهتر عمل کرده است؛ نرخ‌های دولت قبلی کارشناسی نبود و ضربه جدی خوردیم.

اسماعیل‌نیا با بیان اینکه رقم تضمینی هر کیلوگرم گندم یک‌هزار و 50 تومان مطلوب است، گفت: البته پیشنهاد ما هر کیلوگرم هزار و 200 تومان بود و در این نرخ باید تجدید نظر شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تا امروز 7 میلیون تن خرید گندم داشته‌ایم که این خرید در‌ مدت مشابه سال گذشته 2.5 میلیون تن بود.

*رهنمایی: در تصویب قانون به مجلس 20 و در نظارت صفر می‌دهیم/ کاظم‌نژاد: حمایت‌ آغاز شده برای بخش کشاورزی بی‌سابقه است

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: به مجلس برای تدوین قوانین مناسب برای بخش کشاورزی نمره 20 و برای نظارت بر اجرای قانون نمره صفر می‌دهیم.

در ادامه مناظره موسی رهنمایی با بیان اینکه قوانین و مصوبات خوبی توسط مجلس تدوین می‌شود در این بابت باید به این اقدامات نمره 20 داد، اظهار داشت: اما در مقابل نمره صفر به مجلس می‌دهیم، زیرا مسئولیت بعدی این نهاد که نظارت بر اجرای قوانین است مناسب نیست.

وی افزود: بیشترین آسیبی که بخش کشاورزی دیده از محل عدم اجرای قوانین است که به نظر می‌رسد، علل اصلی بروز این مسائل نداشتن تشکل باشد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: از سال 80 به موجب ماده 35 قانون نظام صنفی امکان راه‌اندازی تشکل برای بخش کشاورزی به وجود آمد و تاکنون از مجموع 4.5 میلیون کشاورز 600 هزار نفر عضو این تشکل شدند که به زودی همه کشاورزان به عضویت این تشکل در خواهند آمد.

وی گفت: 4 سال است که بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان در قالب بودجه به تصویب می‌رسد، اما تأمین اجتماعی از اجرای آن سر باز زده‌ است و این یکی از مصادیق بارز عدم اجرای قانون است؛ اگر این مصوبه اجرا شود پشتوانه خوبی برای بخش کشاورزی خواهد بود.

در ادامه این برنامه مهدی کاظم‌نژاد با اشاره به دو برابر شدن بودجه بخش کشاورزی در سال 93 گفت: برای توسعه بخش زیربنایی کشاورزی با موافقت مقام معظم رهبری 10 میلیارد دلار معادل 25 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص می‌یابد تا عملیات آماده‌سازی زمین برای تولید محصولات کشاورزی اجرایی شود.

مدیرکل اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: این اقدامات در تاریخ بخش کشاورزی بی‌سابقه بوده و نشان‌دهنده توجه دولت به این بخش است.

وی با اشاره به بحث نرخ تضمینی خرید گندم گفت: تغییر رویکرد خرید گندم در قالب قانون به وجود آمده و براساس آن دولت نرخی را برای خرید گندم اعلام کرده و به صورت جداگانه این محصول در بورس کالا عرضه می‌شود؛ در صورتی که گندم از طریق بورس کالا به فروش می‌رسید، دولت باید با نرخ اعلام شده گندم را خریداری کند.

کاظم‌نژاد اظهار داشت: این کار اجرایی نخواهد شد، مگر اینکه تشکل‌های بخش کشاورزی برای اجرای آن فعال شوند.

مدیرکل اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این وزارتخانه افزایش عملکرد در هکتار است، گفت: در همین راستا 900 هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت گندم دیم که بازدهی خوبی نداشت، به کشت دانه‌های روغنی اختصاص یافته است و اگر نرخ مناسبی برای خرید گندم تعیین شود قطعاً سطح تولید این محصول افزایش خواهد یافت.

*اسدی: با نرخ جدید هزینه کشاورز 640 هزار و درآمد وی 300 هزار تومان افزایش می‌یابد

رئیس مجمع کشاورزی با بیان اینکه بر اساس قیمت های جدید هزینه‌ تولید در هر هکتار برای کشاورز حداقل 640 هزار تومان و درآمد وی فقط 300 هزار تومان افزایش پیدا کرده است، افزود: تمام کشاورزان به صورت یکپارچه از این تصمیم دولت ناراحتند.

مسعود اسدی در ادامه برنامه مناظره با بيان اینکه وزارت جهاد کشاورزی همراه‌ترین وزارتخانه با ما است، گفت: قیمت هایی که امسال دولت برای خرید تضمینی اعلام کرده است، با محاسبه هزینه‌ها مشخص شده که هزینه تولید گندم در هر هکتار برای کشاورزان 640 هزار تومان افزایش پیدا کرده است که البته این حداقل میزان هزینه‌ها در این بخش است.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی گفت: به عبارت دیگر امسال 43.5 درصد هزینه کشاورز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و اگر طبق قیمت‌های اعلام شده از سوی دولت محاسبه کنیم، با نرخ‌های جدید تنها 300 هزار تومان در هر هکتار به درآمد کشاورز افزوده شده در حالی که هزینه‌هایش 640 هزار تومان افزایش یافته است.

وی گفت: اگر دولت به قانون تمکین کند و تورم 21 درصدی را مبنای افزایش قیمت خرید تضمینی قرار دهد، آن زمان درآمدهای کشاورز در هر هکتار 660 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و تقریبا معادل هزینه‌هایش می‌شود.

این فعال بخش کشاورزی بیان داشت: ما این گله را از وزیر کشاورزی داریم که چطور به تعیین این قیمت در هیأت دولت تمکین می‌کند و جلسه دولت را ترک نمی‌کند چون او نماینده کشاورزان کشور در دولت است و باید حامی آنها باشد. اما ما حمایت قاطعی در این بخش ندیدیم.

وی با اشاره به مشکلات کشاورزان برای تهیه سوخت یارانه‌ای‌ گفت: در سراسر ایران هر کشاورزی که بخواهد 200 لیتر سوخت یارانه‌ای بگیرد با مشکلات زیادی مواجه می‌شود آنچنان که بسیاری از کشاورزان راضی هستند سوخت آزاد تهیه کنند اما دردسر تهیه سوخت یارانه‌ای را نکشند.

اسدی افزود: طبق قانون مجلس باید اراضی کشاورزان به عنوان وثیقه از سوی بانک‌ها پذیرفته شود، اما بانک‌ها این وثیقه را قبول ندارند و در این زمینه به کشاورزان کمک نمی‌کنند و آنهایی که وام کشاورزی می‌گیرند، اغلبشان کشاورزی بلد نیستند.

وی اضافه کرد: می‌گویند فقط برخی کشاورزان نسبت به قیمت جدید خرید تضمینی گندم اعتراض دارند، اما آنچه که من می‌دانم تمام کشاورزان به صورت یکپارچه از این تصمیم ناراحتند و احساس سرخوردگی می‌کنند، چون بر اساس قانون نرخ خرید تضمینی باید مطابق با تورم تعیین شود.

*عاشوری: حمایت از کشاورزان مانند حمایت از خودروسازان نباشد / اسماعیل‌نیا: وظیفه دولت در نظارت بیش از مجلس است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه آموزش نکته مغفول مانده در حوزه کشاورزی است، گفت: هرگز در زمینه خودکفایی گندم کار اساسی صورت نگرفت.

ناصر عاشوری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه مناظره گفت:‌اگر چنانچه به فرمایشات امام توجه کنیم، ایشان در وصیت‌نامه خود می‌فرمایند اگر استقلال کشاورزی بدست آید در دیگر موارد نیز استقلال خواهیم داشت.

وی ادامه داد اگر دلسوزی و حمایت منطقی و متوازن از کشاورز صورت گیرد، آنگاه می‌توانیم بگوییم از 74 میلیون ایرانی حمایت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تولید و تولیدکننده باید تا حد و اندازه‌ای که قانون اعلام کرده است، مورد حمایت قرار گیرد، تصریح کرد:‌حمایت ما نباید مانند حمایت از خودروسازان باشد. زیرا باید در کنار حمایت از بخش کشاورز در خصوص کنترل و کاهش قیمت‌ها نیز اقدامات مفیدی انجام دهیم تا مانع گرانی محصولات کشاورزی شویم.

عاشوری با اشاره به اینکه ما در تولید مسابقه گذاشته‌ایم، اما هرگز به دنبال بهبود کیفیت نیستیم، اظهار کرد: در چند سال قبل بحث خودکفایی در تولید گندم مطرح شد اما سال بعد از آن 7 میلیون تن گندم وارد کردیم، زیرا دولت باید شکم مردم را سیر کند و هرگز به این سؤال پاسخ ندادیم که چرا در آن سال وقتی شرایط بارندگی خوب بود، صحبت از خودکفایی گندم شد اما در سال‌های بعد هرگز کار اساسی در این زمینه انجام ندادیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش نکته مغفول مانده در حوزه کشاورزی است، گفت: وزارت کشاورزی باید به دنبال استخدام نیروهای آموزش‌دیده و مرتبط با این صنعت باشد و در حقیقت آموزش نقش مؤثری در افزایش تولید دارد.

اسماعیلی‌نیا عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در واکنش به صحبت‌های عاشوری ادامه داد:‌تلاش سنگینی از سوی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است تا به بهترین شکل نظارت خود را بر روی صنعت کشاورزی اعمال کند.

وی ادامه داد: در دو سال و سه ماه گذشته که به عنوان نماینده در خدمت مردم هستیم، چندین جلسه با وزرا نشستیم و پیشنهادات خود را مطرح کردیم، اما ما تنها در حوزه نظارت می‌توانیم طرح سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص کنیم و بیشترین وظیفه در حوزه نظارت در اختیار دولت است، زیرا دولت باید پیگیر امور باشد تا مشکلات به صورت ریشه‌ای حل شود.

اسماعیل‌نیا تصریح کرد: دو میلیون 600 هزار متر زمین کشاورزی به صورت آبی داریم که می‌توان 3 میلیون تن در آن تولید کرد اما دولت باید به گونه‌ای عمل کند که تولید خود را به 6 میلیون برساند.

وی ادامه داد: دولت باید مدیریت خود را اصلاح کند و به نحوی مدیریت کند که بر اساس برنامه‌ریزی اول مردم بدانند که دولتی که قرار است کار را برعهده بگیرد، چه مقدار قرار است محصول کشاورزی تولید کند.

وی تصریح کرد:‌در اروپا فردی که در رشته کشاورزی تحصیل می کند مدتی را نیز در زمین کشاورزی کار می کند تا با این رشته بیش از حالت تئوریک آشنا شود.

*رهنمایی: کشاورزان و مصرف‌کنندگان مظلوم واقع شده‌‌اند/ کارشناس نافذ در نرخ‌گذاری از نحوه تولید شیر بی‌اطلاع بود

رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه دو قشر تولیدکننده و مصرف‌کننده در جریان قیمت‌گذاری مظلوم واقع شده‌اند، گفت: پس از تشکیل نظام صنفی از حقوق کشاورزان می‌توان دفاع کرد.

در جریان مناظره تلویزیونی این هفته با موضوع نرخ خرید تضمینی گندم، سیدموسی رهنمایی رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه دو قشر تولیدکننده و مصرف‌کننده مظلوم واقع‌ شده‌اند، گفت: بحث سیاسی با دولت نداریم و خواسته و ناخواسته ارادت خود را نزد آنها توزیع می‌کنیم.

وی افزود: پیش از این تمام مصیبت‌ها را اقرار کردیم و مشکلات را نیز تحمل می‌کنیم؛ طی چند سال گذشته که نظام صنفی نداشتیم، کشاورزان نمی‌توانستند، حق خود را بگیرند و چشم بسته نرخ 10 برابری سوخت را پذیرفتند.

رهنمایی با بیان اینکه یکی از کارشناسان نافذ در نرخ‌گذاری شیر نمی‌دانست که کشاورزان شیر تولید می‌کنند، گفت: این کارشناس که نظر مهمی در قیمت‌گذاری شیر داشت فکر می‌کرد، کارخانجات خودشان شیر تولید می‌کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی تأکید کرد: برای اولین‌بار در تاریخ کشور قیمت مواد اولیه و نرخ‌گذاری در قالب تشکل‌ها و اتحادیه‌ها برای بررسی به وزارت جهاد کشاورزی رفت و سیر قانونی آن در دولت قرار گرفت.

رهنمایی گفت: در حالی که کشاورزان در سال 89 یک شبه افزایش 10 برابری نرخ سوخت را پذیرفتند، اما بازنگری در نرخ گندم نسبت به آن صورت نگرفت و از سال 91 به بعد این اقدام در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه هیچ دستی برای کمک به کشاورزان از آستین بیرون نخواهد آمد، گفت: تنها کشاورزان می‌توانند به خودشان کمک کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی تأکید کرد: تنها دلیل سرپا ایستادن کشاورزی، یک قامت کشاورز است.

براساس این گزارش مهدی کاظم‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه هرچه تلاش داریم به مقوله کشاورزی کمک می‌کنیم، گفت: علاوه بر پرداخت نقدی اشاره شد که به وسیله دیگر ابزارها از کشاورزان حمایت خواهیم کرد، تا در دنیا قدرت رقابت پیدا کنیم.

وی افزود: در دنیا اعداد عجیب و غریبی برای حمایت از کشاورزی در بودجه‌های سالانه دیده شده و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم که کشاورزان نیاز به حمایت دارند.

وی گفت: دولت به وزارت جهاد کشاورزی مأموریت داده تا در قالب طرح تکمیلی از کشاورزان حمایت کند و اگر امکان اصلاح قیمت وجود دارد، این کار را انجام دهد.

کاظم‌نژاد پیشنهاد داد که علاوه بر تعیین قیمت و حمایت به وسیله دیگر ابزارها جایزه کیفیت به کشاورزان بدهیم.

*عاشوری: قیمت جهانی گندم فاصله چندانی با نرخ تضمینی گندم داخل ندارد/ رهنمایی: خواهان اجرای درست قانون خرید تضمینی گندم هستیم

در ادامه مناظره امروز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قیمت جهانی گندم معادل 1200 تا 1300 تومان است، گفت: با توجه به قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی گندم، تفاوت چندانی بین قمیت جهانی و قیمت خریداری شده توسط دولت نیست.

در ادامه برنامه مناظره امروز مجری برنامه از مهمانان سوالات بینندگان را پرسید.

وی از مسعود اسدی رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی پرسید دولت تا چه زمانی باید از بخش کشاورزی حمایت کند، گفت: در دو دهه اول انقلاب به خاطر نیاز به کشور به امنیت مواد غذایی حمایت‌ها از بخش کشاورزی به بسیار زیاد بود و بخش بازرگانی و صنعتی قوی نداشتیم.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی تصریح کرد: به تدریج کشاورزان به این باور رسیدند که دولت به طور کامل از کشاورزی حمایت می‌کند؛ در شرایط کنونی که کشاورزان نمی‌توانند به حقوق خود دست یابند دولت‌ها مجبور به پذیرش نقش تقسیم‌کننده منابع را دارند.

از محمد اسماعیل نیا نماینده مجلس پرسیده که که چرا کشاورزان توقع دارند دولت از آنها حمایت کند، گفت: وقتی شرایط آب و هوایی کشور به گونه‌ای است که یک سوم متوسط جهان بارش داریم و فاصله تولید کشاورز نمونه با کشاورز عادی 5 تا 10 برابر است، حمایت از بخش کشاورزی ضروری است.

وی افزود: باید راندمان تولید افزایش یابد و در صورت تحقق این امر می‌توان سطح حمایت‌ها از کشاورزی را کاهش داد.

سوال بعدی از موسی رهنمایی درخصوص افزایش قیمت نان در صورت افزایش نرخ خرید تضمینی گندم پرسیده شد که وی پاسخ داد: ما تنها می‌خواهیم قانون اجرا شود و در بخش قیمت نان هم دولت باید در توزیع یارانه‌ها یک برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهد، تا یارانه نان به اقشاری که از لحاظ درآمدی ضعیف هستند، اختصاص یابد.

ناصر عاشوری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه این بحث به صحبت رهنمایی اشاره کرد و گفت: در مجلس اکثر نمایندگان حامی بخش کشاورزی هستند و در این زمینه مصوبات خوبی برای بیمه روستائیان و کشاورزی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی یکی از وزرایی است مجلس بیشترین تذکر و سوال را از او داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قیمت جهانی گندم معادل 1200 تا 1300 تومان است، گفت: با توجه به قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم، تفاوت چندانی بین قمیت جهانی و قیمت خریداری شده توسط دولت نیست.

عاشوری اضافه کرد: باید این موضوع را هم مورد توجه قرار داد که تنها دو استان فارس و گلستان گندم باکیفیت تولید می‌کنند و اگر سهم کیفیت در قیمت را در نظر بگیریم، نرخ تضمینی مناسب است؛ اگر می‌خواهیم از کشاورزی حمایت کنیم، باید سطح قدرت خرید مصرف‌کننده را هم در نظر بگیریم.

*کاظم‌نژاد: 8 هزار میلیارد ریال کمک بلاعوض برای کاهش نرخ تسهیلات کشاورزی

نماینده وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نوسازی خودروهای مورد نیاز کشاورزان گفت: دولت برای یارانه سود تسهیلات بخش کشاورزی 8 هزار میلیارد ریال کمک بلاعوض در نظر گرفته‌ایم.

سیدموسی رهنمایی در پاسخ به سؤال یکی از حضار گفت: مردم باید نان بخورند و اگر دولت نتواند گندم مورد نیاز نانوا را از داخل تهیه کند این گندم باید از خارج وارد شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی تصریح کرد: گندم خارجی نیز با دلار نفتی تأمین می‌شود، من کشاورز به این قضیه کاری ندارم که نفت به چه قیمتی فروش خواهد رفت و دلار آن چگونه به دست می‌آید، اما این را می‌دانم که با دلار نفتی گندم وارد می‌شود، تا زندگی و معیشت مردم بگذرد.

وی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین می‌فرمایند نان را اکرام کنید، زیرا خداوند برای آن برکات زمین و آسمان را خارج کرده است، تصریح کرد: متأسفانه مصرف نان در کشور نیازمند اصلاح است امروز 160 کیلو به طور میانگین نان در ایران مصرف می‌شود که در دنیا این آمار 25 کیلوگرم است. بنابراین 6 برابر مصرف دنیا نان مصرف می‌کنیم که حجم زیادی از آن اسراف می‌شود.

در ادامه برنامه مناظره مهدی کاظم‌نژاد نماینده دولت در مناظره در پاسخ به سؤال یکی دیگر از حضار گفت: قطعاً وقتی در راستای تأمین قطعات و تجهیزات و نهاده بتوانیم به خوبی فعالیت کنیم کشاورز نیز می‌تواند میانگین تولید را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون شرکت خدمات حمایتی در جهاد کشاورزی مشغول به کار است که بنده اعتقاد دارم، کار مربوط به تأمین نهاده و قطعات باید توسط بخش خصوصی صورت پذیرد.

کاظم‌نژاد در پایان تصریح کرد: 8 هزار میلیارد ریال بابت کمک‌های فنی به صورت بلاعوض در نظر گرفته شده که اگر شرایط قطعه‌سازان و تولیدکنندگان تراکتور و خودروهای مورد نیاز صنعت کشاورزی به خوبی پیش رود، این رقم می‌تواند به صنعت کشاورزی ما رونق بخشد.

*اسدی: تأمین غذای ارزان از جیب کشاورز صحیح نیست / حمایت از خودروسازی و کشاورزی قابل قیاس نیست

رئیس مجمع هماهنگی تشکلهای کشاورزی با مقایسه خودرو سازی و کشاورزی گفت: 25 سال مردم را مجبور می‌کنیم، سوار تولیدات غیراستاندارد خودروسازان داخلی شوند تا از این صنعت حمایت شود، اما در مقابل دولت تعرفه صادرات کشاورزی را بالا می‌برند.

در ادامه مناظره مسعود اسدی در پاسخ به این سؤال بینندگان برنامه که چرا تسهیلات بانک مرکزی گران است و کود فسفات کیسه‌ای 50 هزار تومان و سم کیسه‌ای 100 هزار تومان شده و با این اوصاف آنچه به عنوان حمایت می‌گوید چیست، اظهار داشت: ابتدا باید جواب این سؤال را که چرا باید از کشاورزی حمایت شود، این طور بدهیم که کشورهای پیشرفته دنیا هم از بخش کشاورزی حمایت می‌کنند، چون رابطه بین درآمد زارعان و کشش تقاضا در بازار وجود دارد و بحث کشاورزی مسئله امنیت غذایی است و به همین دلیل دولت سعی می‌کند، از آن حمایت کند.

وی ادامه داد: نکته‌ای که درباره افزایش قیمت‌ها گفته شده صحیح است و ساختار تورمی موجب افزایش قیمت‌ها در این بخش شده است.

این فعال بخش کشاورزی افزود: بالغ بر هزار میلیارد تومان برای صندوق بیمه کشاورزی در نظر گرفته شده که قبول داریم کم است و همچنین تغییر قیمت کود به دلیل افزایش نرخ ارز است و این خارج از توان ما است که از آن جلوگیری کنیم.

محمد اسماعیل‌نیا در پاسخ به این سؤال که اگر نرخ خرید تضمینی تنها راه حمایت نیست چه راهکارهای برای حمایت دارید، گفت: کشوری مثل ژاپن، کانادا یا آمریکا با بارندگی‌های زیادی که دارند باز هم از بخش کشاورزی حمایت می‌کنند و باید بپذیریم که این کار شدنی است و مدیریت آب و خاک و مدیریت پولی و حمایتی شدنی است.

کاظم‌نژاد نیز در پاسخ به این سؤال گفت: بررسی موضوعات باید به صورت نسبی باشد برای مثال الان 8 هزار میلیارد ریال برای مکانیزاسیون اختصاص داده شده اما اینکه چقدر کشاورزان از این استفاده می‌کنند به تشکل‌ها برمی‌گردد یا اینکه نرخ تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی 17 درصد و 5 درصد کمتر از سایر بخش‌ها است ضمن اینکه تأمین نهادها نسبت به دوره‌های گذشته باید مدنظر قرار بگیرد.

در ادامه برنامه یکی از حضار با طرح سوالی گفت: همیشه کشاورزان با مشکل مواجه‌ بوده‌اند اما در مورد خودروسازی همواره توانسته‌ است حق خود را از دولت بگیرد اما در بخش کشاورزی این اتفاق نمی‌افتد، دلیل آن چیست؟

اسدی در پاسخ به این سؤال گفت: جامعه کشاورزی حمایتی عینی می‌خواهد؛ 25 سال است مردم را مجبور می‌کنیم سوار تولیدات غیراستاندارد خودروسازان داخلی شوند به این دلیل که صنعت خودرو قوی شود، اما بعد از 25 سال در اولین سالی که در مقابل زورگویی غرب ایستادیم صنعت خودرو تولیداتش یک سوم شد و از کارخانه مستقیم به تعمیرگاه رفت در مقابل کشاورز زمانی که می‌خواهد قیمت را افزایش دهد، دولت تعرفه صادرات را افزایش می‌دهد.

رئیس مجمع هماهنگی کشاورزی افزود: این کار خوبی است که به مردم غذای ارزان دهیم ولی نه اینکه از جیب کشاورز این کار اتفاق بیفتد یعنی کشاورز باید محصولش را مفت بدهد که دولت غذای ارزان به مردم بدهد چطور وزیر صنعت هرچه خودروسازان می‌گفتند، را قبول کرده است و این تفاوت قدرت لابی‌گری را در این دو بخش نشان می‌دهد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
اينا
كه همه يه چيز مي گفتند.پس مناظره چه معنايي داشت
عبدالخانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
1
سلام علیکم. من مناظره را دیدم واقعا جناب آقای اسدی خیلی منطقی دفاع کردند و دفاعیات ایشان قابل تقدیر است. سوالی که من دارم این است که نمایندگان محترم استان خوزستان که عمدتا در کمیسیون کشاورزی مجلس تشریف دارند چرا از حقوق کشاورزان دفاع نمی کنند؟
:
:
:
آخرین اخبار