تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۷۱۷۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساحل سازی اروند صغیر و شوری آب عامل نابسامانی کشاورزی مینوشهر
اجرای عملیات ساحل سازی اروند صغیر که منجر به انسداد انهار منشعب از این رود و تشنگی نخلستان ها و باغ های مینوشهر شده از یک سو و شوری بالای آب از سوی دیگر وضعیت نابسامانی برای کشاورزی مینوشهر بوجود آورده است.

معیشت مردم مینوشهر از توابع شهرستان خرمشهر از راه کشاورزی بویژه خرما و صیفی جات قابل تامین است و از بین رفتن اراضی کشاورزی به طور حتم بیکاری مردم این منطقه را در پی خواهد داشت.

یکی از اهالی منطقه جرف علیا مینوشهر با گلایه از انسداد انهار طبیعی منشعب از اروند گفت: انسداد این انهار باعث نابودی نخیلات و کاهش تولید خرما در مینوشهر شده است.

یاسر حسانی دریس افزود: امسال تولید خرما به دلیل کمبود آب شیرین و بالا بودن شوری آب نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجه ای داشت و باعث کاهش انگیزه کشاورزان برای کار کردن شده است .

وی به وجود زمین های خوب برای کشاورزی در منطقه جرف علیا مینوشهر اشاره کرد و گفت: در گذشته در زمین های کشاورزی، انگور و زردآلو کشت و محصول خوبی برداشت می کردم ولی متاسفانه تمام کشت امسال به دلیل شوری بالای آب از بین رفت.

این کشاورز مینوشهری با اشاره به وارد آمدن خسارت به انواع سبزی، انجیر، انار، یونجه و صیفی جات مینوشهر اضافه کرد: با توجه به بالا بودن شوری آب از آب شبکه آب آشامیدنی، باغ خود را آبیاری می کردم ولی به دلیل بالا رفتن هزینه آب بها مجبور شدم با آب انهار زمین را آبیاری کنم که متاسفانه همه محصولات از بین رفت.

وی تصریح کرد: بارها به جهاد کشاورزی، بخشداری، فرمانداری، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و منطقه آزاد مراجعه کردم ولی متاسفانه مشکل شوری آب و لایروبی انهار اصلی مرتفع نشد.

دریس در خصوص احداث کانال آب رسانی به جزیره مینو توسط سازمان آب و برق خوزستان گفت: متاسفانه این سازمان در احداث کانال آب از بهمنشیر به جزیره مینو منطقه جرف علیا را در نقشه خود ندیده است.

وی افزود: درصورتی که از این کانال آب، یک انشعاب به سمت منطقه جرف علیا کشیده شود مشکل آبیاری کشاورزی این منطقه رفع می شود.

این کشاورز مینوشهری اظهار کرد: تولیدات کشاورزی مینوشهر قبل از جنگ تحمیلی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاور دور صادر می شد و اکنون نیز به دلیل حاصلخیزی می تواند نقش مهمی در اشتغالزایی در منطقه داشته باشد.

احمد بحرانی از اهالی منطقه جبارالامام مینوشهر نیز سازمان منطقه آزاد اروند را عامل اصلی مشکلات کشاورزان مینوشهر دانست و افزود: منطقه آزاد اروند پنج سال پیش با آغاز طرح ساماندهی دیوار ساحلی و ساحل سازی اروند صغیر تمام انهار اصلی آبیاری نخلستان ها این منطقه که انهار داخلی را تغذیه می کردند، مسدود و باعث از بین رفتن بخش عمده ای از نخلستان ها و باغ های مردم شد.

وی با اشاره به تبدیل بیشتر انهار به باتلاق و نیزار گفت: این انهار علاوه بر شیوع بیماری های پوستی به محلی برای تجمع جانوران موذی تبدیل شده اند.

این کشاورز مینوشهری قطع شدن کامل آب برخی از اراضی به دلیل ساحل سازی اروند صغیر را یادآور شد و افزود: قسمتی از جداول بتنی ساحل سازی برای وارد شدن آب به انهار با کمک کشاورزان کنار زده شده است.

وی به احداث پل کابلی بر روی اروند صغیر توسط سازمان منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: به رغم این که یک سال از ساخت این پل گذشته است ولی هیچ اقدامی برای برداشتن خاکریزی زیر پل و لایروبی رودخانه صورت نگرفته است.

عبدالکریم مطوری از اهالی روستای احمد عمران مینوشهر نیز وجود ظرفیت های فراوان گردشگری منطقه مینوشهر به لحاظ داشتن فضای سبز نخلستان ها و باغ ها را یادآور شد و افزود: مسوولان باید توجه ویژه ای به این منطقه داشته باشند.

وی کشاورزی و دامداری را شغل اصلی اهالی مینوشهر دانست و اظهار کرد: مردم با از دست دادن این دو شغل آسیب زیادی می بینند.

مطوری افزود: در صورت مساعد شدن شرایط آب انهار و رفع مشکل آبیاری باغ ها، مردم منطقه از درآمد بالایی حاصل از برداشت خرما، سبزیجات، علوفه و دامداری برخوردار می شوند که این امر در رونق اقتصادی منطقه موثر خواهد بود.

وی با اشاره به احتمال مهاجرت اهالی منطقه به شهرها و گرایش آنها به شغل های کاذب در صورت رفع نشدن مشکلات آب انهار مینوشهر گفت: مردم مینوشهر در حال حاضر سرگردان هستند ولی متاسفانه مسوولان سازمان منطقه آزاد و دیگر سازمان های مرتبط اقدامی برای رفع مشکل آنها نمی کنند.

وی افزود: آبیاری نخلستان ها و باغ ها کل جزیره در طرح مطالعاتی ساحل سازی اروند صغیر در نظر گرفته نشده و کلیه انهار اصلی بسته شده است.

سرپرست جهاد کشاورزی خرمشهر در خصوص مشکلات کشاورزان مینوشهری گفت: باغ ها و نخلستان ها بیشتر مناطق کشاورزی مینوشهر به دلیل اجرای طرح ساحل سازی اروند صغیر در حال نابودی است.

محمد مطرودی افزود: متاسفانه سازمان آب و برق خوزستان در طرح احداث خط انتقال آب از رودخانه بهمنشیر به جزیره مینو، روستاهای جرف علیا را در نظر نگرفته است.

وی گفت: مقامات وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از مناطق کشاورزی مینوشهر قول احداث کانال برای آبرسانی به روستاهای جرف علیا توسط موسسه جهاد نصر را دادند.

شهردار مینوشهر، در این باره گفت: امرار معاش مردم مینوشهر از طریق کاشت محصولات باغی، صیفی جات و برداشت محصول خرما است بنا براین از بین رفتن اراضی کشاورزی خرمشهر بیکاری مردم منطقه را در پی خواهد داشت.

هاشم سیاحی با اشاره به پروژه ساحل سازی اروند صغیر گفت: شهرداری آمادگی هرگونه همکاری با سازمان منطقه آزاد اروند برای باز کردن انهار در ساحل اروند صغیر را دارد.

وی باز شدن دهانه انهار از سمت اروند صغیر را ضروری دانست و افزود: بسته شدن انهار محلی مشکلات بهداشتی و آلودگی محیط زیست را به همراه دارد که با باز شدن آنها پسماندهای آب راکد به سمت رودخانه جاری می شوند.

شهردار مینوشهر اجرای پروژه آبرسانی به جزیره مینوشهر توسط سازمان آب و برق خوزستان را یادآور شد و گفت: گام نخست پروژه آبرسانی از رودخانه بهمشیر به سمت جزیره مینو بهره برداری شده است.

وی اضافه کرد: بهره برداری کامل پروژه آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان به جزیره مینو می تواند راهکار مناسبی برای رفع مشکل آبرسانی به این جزیره، رفع مشکلات کشاورزان، اشتغالزایی و جذب سرمایه گذار در منطقه باشد.

سیاحی گفت: برای تسریع در اجرای این پروژه شهرداری مینوشهر نشست مشترکی با شورای اسلامی شهر، نماینده سازمان آب و برق خوزستان و نماینده منطقه آزاد اروند برگزار می کند.

سرپرست جهاد کشاورزی خرمشهر در خصوص لایروبی انهار آبیاری کشاورزی مینوشهر اظهار کرد: نامه ای برای برآورد آمار انهار نیازمند به لایروبی به مرکز ترویج و تحقیقات مینوشهر ارسال و از اهالی منطقه برای جلوگیری از بروز حوادث و غرق شدن فرزندان تعهد گرفته شده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات لایروبی انهار در آبان ماه سال جاری افزود: امسال چهار کیلومتر از انهار جزیره مینو و 20 کیلومتر از انهار روستاهای منیخ ، شنه و محرزی در منطقه حفار شرقی خرمشهر لایروبی شده اند.

مطرودی به اجرای طرح ساحل سازی اروند صغیر و بستن انهار کشاورزی مینوشهر اشاره کرد و گفت: جلسات متعددی با سازمان منطقه آزاد اروند برای رفع مشکل آبیاری اراضی کشاورزی مینوشهر برگزار ولی متاسفانه تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

وی آبیاری نخلستان ها و باغ های جزیره مینو از طریق جزر و مد اروند صغیر را یادآور شد و افزود: دهانه های انهار با اجرای طرح ساحل سازی بسته و باعث تبدیل آنها به نیزار و مکانی برای تجمع حیوانات ازجمله گراز های وحشی شده است.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این باره گفت: پروژه ساحل سازی اروند صغیر به طول هفت کیلومتر در دو طرف ساحل شمالی و جنوبی رودخانه در مجموع 14 کیلومتر در حال انجام است که دو قطعه شرقی آن به طول سه هزار و 500 متر تا محدوده پل امام حسین(ع) در سال 91 به بهره برداری رسید.

سیدعلی شریفی اصل افزود: پروژه ساحل سازی در قطعه غربی به دلیل بروز مشکلاتی چون معارضان روستایی و پاکسازی رودخانه ناشی از آلودگی مهمات باقی مانده از جنگ تحمیلی متوقف شده بود ولی جذب پیمانکار برای ادامه پروژه در حال انجام است.

وی در خصوص بسته شدن انهار سنتی منشعب از اروند صغیر گفت: آب اروند صغیر به دلیل ورود فاضلاب روستایی و شوری بالا برای کشاورزی مناسب نیست ولی به هر حال، در محل وجود انهار لوله و دریچه هایی برای جزر و مد آب نصب شده بود.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند افزود: متاسفانه بسیاری از این دریچه ها به سرقت رفته اند که این موضوع باعث مشکل آبیاری و تخلیه نشدن آب انهار شده است.

وی با اشاره به احداث کانال آبیاری نخلستان های مینوشهر توسط سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به بالا رفتن شوری آب اروند، این کانال از سمت رودخانه بهمنشیر برای رفع مشکل آبیاری اراضی کشاورزی مینوشهر احداث شده است که اکنون برخی از اراضی کشاورزی منطقه از این کانال آبیاری می شوند.

شریفی اصل افزود: کارشناسان منطقه آزاد اروند برای بررسی این موضوع باید بازدید مشترکی با مسوولان جهاد کشاورزی، سازمان آب، اعضای شورای شهر و شهرداری مینوشهر داشته باشند تا بتوان مشکلات کشاورزان را شناسایی و رفع کرد.

ولی اله حیاتی فرماندار خرمشهر نیز برلزوم بررسی و رسیدگی به وضعیت کشاورزی این شهرستان تاکید کرد و افزود: رفع مشکلات کشاورزان در اولویت کاری فرمانداری خرمشهر است.

مینوشهر جزیرهٔ کوچکی در مرز آبی مشترک با کشور عراق است و به دلیل سرسبزی، وجود نخلستان ها و آبراه ها برای مردم آبادان و خرمشهر بیشتر کاربرد تفریحی دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار