تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۷۲۱۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هیات اقتصادی ویتنام به خوزستان سفر می‌کند
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد اروند گفت: یک هیات اقتصادی ویتنام اواخر مهر برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به چند شهر جنوب خوزستان از جمله آبادان سفر می کند.

غلامرضا اکبری زاده روز شنبه افزود: اتاق بازرگانی آبادان و اتاق بازرگانی کشور ویتنام در این سفر، تفاهم نامه همکاری دوجانبه امضاء می کنند.

وی هدف از حضور هیات ویتنامی را در آبادان، آشنایی با امکانات و زیرساخت های اقتصادی، تولیدی، صنعتی و گردشگری شهرستان های آبادان، خرمشهر، ماهشهر و شادگان عنوان کرد و گفت: هیات ویتنامی در این سفر چهار روزه از مراکز اقتصادی و گردشگری شهرستان های یادشده دیدن می کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان افزود: قائم مقام و معاون بین الملل اتاق بازرگانی کشور ویتنام، روسا و معاونان اتاق های بازرگانی شهرهای هانوی، هوشی مین و هایفونگ به همراه تجار فعال در زمینه صنایع غذایی، پتروشیمی و لاستیک و پلاستیک در این سفر حضور دارند و با تجار و فعالان اقتصادی خوزستان در زمینه های اقتصادی و تجاری تبادل اطلاعات می کنند.

وی با اشاره به ظرفیت های سرمایه گذاری موجود در منطقه آزاد اروند اظهار کرد: امکانات سرمایه گذاری در تمام زمینه های اقتصادی، کشاورزی، تولیدی و گردشگری وجود دارد.

اکبری زاده، همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق را از جاذبه های اصلی سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد اروند دانست و افزود: وجود زیرساخت های لازم برای توسعه سرمایه گذاری از جمله پالایشگاه و پتروشیمی و راه های زمینی، ریلی و هوایی برای ارتباط با کشور عراق از مزیت های منطقه است.

وی گفت: ارتباط از طریق مرز زمینی و دریایی بنادر آبادان، خرمشهر، اروند کنار و بندر امام با کشورهای حوزه خلیج فارس و فاصله کم این بنادر تا کشورهای آسیای میانه، عراق و ترکیه از امتیارات خاص آن است.

مشاور اتاق بازرگانی آبادان در امور بین الملل نیز در خصوص حضور هیات ویتنامی در آبادان گفت: اسفند پارسال نشستی با 'تانگ' معاون مدیر کل دپارتمان بین الملل اتاق بازرگانی ویتنام در این کشور داشتم.

احمد ایماندوست افزود: معاون اتاق بازرگانی ویتنام در این نشست، با توجه به تسهیلات و جاذبه های جدید ایجاد شده توسط رییس جمهوری ایران به منظور ورود سرمایه گذاران خارجی و توسعه تجارت خارجی برای ورود به ایران ابراز تمایل کرد.

وی اظهار کرد: پس از تبادل اطلاعات، اولویت های مربوط به زمینه همکاری دوجانبه شناسایی، و بر اساس آن برنامه ریزی لازم صورت گرفت.

کشور ویتنام 93 میلیون نفر جمعیت دارد و شهرهای مهم آن هانوی، هوشی مین و هایفونگ ، ودارای دو منطقه آزاد تجاری با نام های هانوی و هایفونگ است.

این کشور دارای 32.5 میلیارد دلار ذخایر ارزی و طلا است.

ویتنام عضو OPEC، بانک جهانی، ASEAN و سازمان تجارت جهانی است و با کشورهای استرالیا، کانادا، آمریکا، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، نیوزلند، روسیه و پاکستان، تجارت آزاد دارد.

ویتنام یکی از بزرگترین صادرکنندگان رایانه، لپ تاپ، تلفن همراه، بی سیم و کفش و جزو بزرگترین سازندگان گوشی تلفن همراه، ابریشم خام، محصولات لاستیکی و پلاستیکی و کائوچو، پوشاک و شیشه است.

نرخ تورم و نرخ بیکاری در ویتنام به ترتیب 8.6% و 3.1 % و حجم جذب سرمایه گذاری خارجی در این کشور تا سال 2013، 84 میلیارد دلار بوده است.

اقلام صادراتی ایران به ویتنام شامل قیر، نفت و متانول، انواع میگو، پلی اتیلن، میوه های خشک و پسته است.

ایران دارای موافقت نامه همکاری در زمینه های حمل و نقل هوایی، کشتیرانی، تجاری و دریایی، دانشگاهی، بانکی، کشاورزی و گردشگری با کشور ویتنام است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار