تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۷۲۱۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون بهداشتی وزیر بهداشت خبر داد :
جلوگیری از تولد ۴۵۰۰ نوزاد مبتلا به اختلالات مادرزادی
معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت:‌ سالانه می‌توانیم با برنامه‌ای که در دست اجرا داریم از تولد ۲۵۰۰ نوزاد مبتلا به سندروم داون و ۲ هزار نوزاد با ناهنجاری‌های مادرزادی جلوگیری کنیم.

علی‌اکبر سیاری در مراسم روز بهورز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: بهورز در شبکه بهداشت و درمان توانسته است باعث کاهش مرگ و میر کودکان، مادران، افزایش امید به زندگی، کنترل بیماری‌های واگیر و کنترل بیماری فلج اطفال در یک دهه گذشته شود. این درحالی است که کشور در محاصره ویروس اطفال قرار دارد و علاوه بر پاکستان و افغانستان موارد جدیدی در عراق دیده شده است.

وی موفقیت و کنترل در بیماری سرخک، کزاز، دیفتری و هیپاتیت B و پوشش بالای 95 درصد واکسیناسیون را ناشی از تلاش بهورزان دانست.

سیاری گفت:‌ سال گذشته 257 مورد وبا، ۷ مورد مرگ در ایرانشهر، خاش، سراوان، قم، تهران و کرج مشاهده شد، اما امسال پس از 40 سال برای اولین بار اپیدمی وبا را در کشور نداشتیم و این ناشی از جلسه‌ای است که وزیر بهداشت و معاون رئیس جمهور و وزرای کشاورزی، نیرو و کشور داشتند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: مالاریا را در کرمان به صفر رسانده‌ایم و در هرمزگان و سیستان و بلوچستان به حداقل ممکن کاهش داده‌ایم، همچنین 98 هزار مورد مالاریا در سال 70 داشتیم اما اکنون به 176 مورد بومی و 700 مورد وارده کاهش یافته است.

وی در مورد بیماری سل نیز گفت: هر مورد سل مقاوم 40 تا 50 میلیون هزینه دارد و به 6 ماه بستری نیاز است درحالی که هزینه سل معمولی 500 هزار تومان است و ما با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته در مدت 24 ساعت می‌توانیم سیل مقاوم را تشخیص دهیم.

وی در مورد ویروس کرونا که در عربستان، امارات و 5 مورد در ایران گزارش شده، گفت: با مراقبت‌های انجام شده این ویروس گسترش نیافت.

در مورد ویروس ابولا گفت:‌این ویروس در هفت کشور دیده شده و 7 هزار مورد ابتلا و 433 مورد مرگ داشته است که با نظام مراقبت و آموزش کارکنان و حجاج و نیروهای مأمور مراقبت اطمینان داریم که در بازگشت حجاج، خطری سلامت مردم را تهدید نمی‌کند.

سیاری ادامه داد: با یک درصد ارزش افزوده که برای خدمات بهداشتی در روستاها در نظر گرفته شده، بازسازی مراکز، تأمین پزشک و ماما، تأمین 440 قلم دارو، محل زیست پزشک، دسترسی به خدمات آزمایشگاهی، ادغام بسته‌های جدید و تکمیل مکمل‌ها در دست اجراست.

وی افزود: آنچه باعث مرگ کودکان می‌شود، اختلالات کروموزمی و ژنتیکی است که با برنامه‌ای که در دست است می‌توانیم سالانه از مرگ 10 هزار کودک و نوزاد جلوگیری کنیم.

سیاری ادامه داد: بنابراین در برنامه‌ای که در دست داریم، امسال از تولد 2500 نوزاد مبتلا به سندروم دان می‌توانیم جلوگیری کنیم و همچنین از تولد دو هزار نوزاد با ناهنجاری مادرزادی می‌توانیم پیشگیری کنیم.

سیاری ادامه داد: برای 10 میلیون نفر که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و در شهرهای مازندران و فارس که پزشک خانواده دارند، کارشناس مراقبت سلامت در بلوک‌های 12 هزار نفری مستقر می‌شوند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت:‌ در این برنامه از 7 عامل خطر سلامت ایرانیان که مصرف نمک، قند و الکل بیش از حد است و همچنین 5 میلیون و 300 هزار نفر سیگار می‌کشند، 47 میلیون نفر تغذیه ناسالم دارند، کم تحرکی در 18 میلیون نفر، 15 میلیون نفر چربی دارند، 9 میلیون نفر چاقی و 7 میلیون نفر دیابت دارند، پیشگیری خواهد شد.

وی افزود: 60 درصد علت مرگ به بیماری های غیرواگیر مربوط است و 70 درصد بیماری‌ها مربوط به این عوامل است بنابراین هدف‌گذاری کردیم که تا 10 سال آینده 25 درصد از مرگ‌های نابهنگام مردم را از سن 30 تا 70 سالگی کاهش دهیم.

سیاری در پایان از دریافت مجوز ارتقای آموزش بهورز به کاردان بهورزی، ارتقای مربیان به کارشناسی ارشد بهورز از سوی شورای گسترش خبر داد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار