تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۷۲۱۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر امور دام جهاد کشاورزی خوزستان:
گاومیش‌داران توان مالی انتقال گاومیش‌ها به خارج از شهر را ندارند
ممکن است به دلیل دورشدن گاومیش داران از شهر، خرید مایحتاج، دسترسی به مراکز خدماتی، ایجاد هزینه های جدید چون کارگر به جای اعضای خانواده و حمل و نقل شیر برای گاومیش داران به مشکل تبدیل شود و از نظر اقتصادی انتقال گاومیش به نفع گاومیش دار نباشد، اما نگهداری آن در گاومیش داری مزایای دیگری مثل فراهم شدن بهداشت و واکسیناسیون دام، نصب تجهیزات و تامین علوفه دارد که درنهایت موجب توسعه این فعالیت می شود
خوزنیوز: مدیر امور دام جهاد کشاورزی خوزستان گفت: گاومیش داران به انتقال گاومیش ها به محل تعیین شده در خارج از شهر راغبند، اما از توان مالی لازم برای این کار برخوردار نیستند.

حمید بدوی در گفت و گو با خوزنیوز دررابطه با گاومیش داری سلمان فارسی که به منظور انتقال گاومیش های سطح شهر اهواز درحال ایجاد است اظهارداشت: تاکنون بین 30 تا 40 درصد از گاومیش داری سلمان فارسی که در مسیر آبادان قراردارد تکمیل شده و از سه فاز آن، فاز نخست انجام شده است.

وی افزود: جهاد کشاورزی خوزستان به منظور تشویق گاومیش داران به انتقال دام های خود به مکان مزبور، تسهیلات بانکی در اختیار آن ها قرار داده است اما در نهایت، انتقال گاومیش ها مستلزم همکاری خود گاومیش داران است که با وجود رغبت، از توان مالی لازم برخوردار نیستند، به طور مثال نمی توانند برای دریافت وام وثیقه مناسبی تهیه کننند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: هم اکنون کارهای زیرساختی گاومیش داری از جمله تامین آب و برق، ایجاد جدول و خیابان بندی انجام شده و باقی هزینه ها ازجمله تکمیل ساخت و ساز، اشتراک آب و برق و انشعاب آب و هم چنین بعد مسافت برعهده خود گاومیش داران است.

بدوی تاکید کرد: هم اکنون حدود 13 هزار راس گاومیش در اهواز وجود دارد که در گاومیش داری سلمان فارسی تاکنون 12 واحد هریک با گنجایش 30 تا 50 گاومیش ایجاد شده است.

وی با اشاره به مشکلات نگهداری گاومیش در منازل مسکونی تاکید کرد: ورود گاومیش به رودخانه ها، ایجاد آلودگی زیست محیطی، دفع فضولات در معابر و تهدید سلامتی ساکنان از نظر بهداشتی از جمله این مشکلات است. هم چنین درحال حاضر تامین غذا و علوفه گاومیش ها ازسوی جهادکشاورزی ممکن نیست، اما با ساماندهی و انتقال آن ها به گاومیش داری این امکان میسر شده و تغذیه بهتری خواهند داشت.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: ممکن است به دلیل دورشدن گاومیش داران از شهر، خرید مایحتاج، دسترسی به مراکز خدماتی، ایجاد هزینه های جدید چون کارگر به جای اعضای خانواده و حمل و نقل شیر برای گاومیش داران به مشکل تبدیل شود و از نظر اقتصادی انتقال گاومیش به نفع گاومیش دار نباشد، اما نگهداری آن در گاومیش داری مزایای دیگری مثل فراهم شدن بهداشت و واکسیناسیون دام، نصب تجهیزات و تامین علوفه دارد که درنهایت موجب توسعه این فعالیت می شود.

بدوی گفت: در محل گاومیش داری، 70 درصد هزینه نگهداری گاومیش مربوط به تغذیه و 30 درصد مابقی به بهداشت و درمان و مسائل مدیریتی مربوط می شود.

:
:
:
آخرین اخبار