تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۷۲۱۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فعالیت 7 شهرک و ناحیه صنعتی در خوزستان
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعزام تیم کارشناسان آسیب‌شناسی صنعتی به شهرهای آبادان و خرمشهر طی روزهای آتی خبر داد.

سید محمد علی سید ابریشمی روز گذشته در نشست صمیمی با صنعتگران شهرهای آبادان و خرمشهر در محل تالار غدیر فرمانداری ویژه آبادان گفت: به منظور آسیب‌شناسی مسائل مختلف تیم‌هایی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی کرده‌ایم که در بخش صنایع نیز تیم مذکور به طور ویژه و کار‌شناسی شده مسائل را بررسی و ارزیابی کرده و راهکارهای مناسب رفع آنان را نیز ارائه می‌کنند.

وی افزود: این تیم به زودی به شهرهای آبادان و خرمشهر جهت بررسی دقیق مشکلات صنایع در شهرک‌های صنعتی و بنا به درخواست تمامی صنعت‌گران اعزام می‌شود.

وی با اشاره به تشابه مشکلات صنایع در کشور اظهار کرد: در شهرهای آبادان و خرمشهر موضوع قرار گرفتن شهرک‌های صنعتی در محدوده منطقه آزاد اروند مشکلاتی را به لحاظ مدیریتی برای صنایع ایجاد کرده‌ که باید هر چه سریع‌تر این مشکلات بررسی و رفع شود.

وی با اشاره به تماس تلفنی‌اش با ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور تصریح کرد: در این تماس تلفنی بر مجزا بودن موضوع حاکمیت و مالکیت شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر در منطقه آزاد اروند اتفاق نظر وجود داشت.

مدیرعامل سازمان شهرک‌های صنعتی کشور یادآور شد: اگر در زمان حاضر شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر در منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند قرار گرفته است این به معنای تغییر مالکیت آن نیست، تنها حاکمیت آن تغییر کرده است، شرکت شهرک‌های صنعتی یک سری دارایی‌های ثبت شده دارد که باید به آن سپرده شود.

سید ابریشمی با تاکید بر ضرورت تشکیل جلسات مشترک میان مسئولان منطقه آزاد اروند با رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان و اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: منطقه آزاد اروند باید در جهت کمک به ایجاد زیرساخت‌ها ورود پیدا کند.

وی افزود: در بحث شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر مورد اختلافی وجود ندارد ولی گاهی کج‌فهمی‌هایی در بخش‌های زیر دستی پیش می‌آید که باید رفع شود.

وی اظهار کرد: باید هر چه سریع‌تر موانع توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر بررسی و رفع شود و تسهیلات لازم برای کار و فعالیت فراهم شود.

وی تصریح کرد: تسهیلات میان واحدهای صنعتی و تولیدی در سطح کشور به طور مساوی تقسیم می‌شود و به طور قطع این تسهیلات شامل واحدهای صنعتی واقع در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر نیز خواهد شد.

وی یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث نواحی صنعتی وظیفه دارد تا مشکلات را بررسی و برای رفع آن‌ها تلاش کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سازمان شهرک‌های صنعتی در هر استان یک شرکت درآمد هزینه‌ای دارد که از محل درآمد‌ها به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صنایع می‌پردازد لذا امکان ارائه زمین به طور رایگان به واحدها وجود ندارد.

سید ابریشمی گفت: می‌کوشیم تا در بخش تخصیص تسهیلات به مناطق محروم توجه بیشتری شود.

* استفاده از تولیدات داخلی خوزستان با حفظ کیفیت و قیمت در دستور کار است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: استفاده از تولیدات خوزستان با حفظ کیفیت و قیمت در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

سید‌نورالله حسن‌زاده اظهار کرد: موضوع مذکور مورد تاکید استاندار خوزستان بود که ما نیز آن را به عنوان دستور کار در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم و کار را  از واحدهایی همچون پتروشیمی، نیشکر و فولاد آغاز کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: در صورت وجود هرگونه تخلف در خصوص موضوع استفاده از تولیدات داخلی، مراتب از طریق استانداری و یا کارگروه‌های صنعتی قابل پیگیری هستند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های مختلف در اداره کل صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی ‌موجود در شهرک‌های صنعتی می‌توانند مسائل و مشکلات حوزه خود را در قالب مکتوب به اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان برای پیگیری و کمک به رفع آنها ارائه کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان یادآور شد: موضوع عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی مسائل صنایع از جمله موارد مورد تاکید و پیگیری ما‌ست.

حسن‌زاده از آمادگی کامل واحد متبوعه خود برای پیگیری مسائل ارائه شده از سوی واحدهای صنعتی و تجاری استان خوزستان به ویژه در شهرهای آبادان و خرمشهر خبر داد.

وی گفت: صنعت، معدن و تجارت یک جریان یکپارچه از تولید، تجارت و بازاریابی است، لذا در صورت بروز هر گونه مشکلی برای کمک به رفع آن به طور قطع ورود خواهیم کرد.

* فعالیت 7 شهرک و ناحیه صنعتی در خوزستان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان از وجود هفت شهرک و ناحیه صنعتی در این استان خبر داد.

اخلاق محمدیان وسعت این هفت شهرک و ناحیه صنعتی را دو هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: 324 فقره قرارداد فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی  منعقد شده است.

وی افزود: از این تعداد 74 واحد آن به دلیل مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، تحریم‌ها و دیگر شرایط خاص همچون واقع شدن شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر در محدوده منطقه آزاد اروند غیر فعال هستند.

به گفته وی شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر در سال 1370 تاسیس شدند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل واحدهای صنعتی در آبادان و خرمشهر مسئله دوگانگی در بحث مدیریت شهرک‌های صنعتی است که مشخص نیست این مدیریت با شرکت شهرک‌های صنعتی است  یا منطقه آزاد اروند؟!!

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در ادامه خواستار تعیین تکلیف این مسئله به جهت رهایی واحدهای صنعتی از قید مشکلاتی عدیده‌ای که دامنگیر آنها شده است، گردید.

محمدیان همچنین با اشاره به شهرک صنعتی شهدای آبادان تصریح کرد: این شهرک با وسعت 32 هکتار، از بخشهای انتقالی از سوی جهاد کشاورزی است که دارای 25 واحد صنعتی و تولیدی است.

وی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر این شهرک به دلیل وجود مشکلات عدیده از جمله نداشتن سند مالکیت و غیره واحدهای آن در بلاتکلیفی به سر می‌برند به نحوی که تنها سه واحد آن فعال است و مابقی غیر فعال و راکد هستند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار