تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۷۲۲۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نظارت بر مواد غذایی؛ فقط آنها که نام و برند دارند
مدیر نظارت بر مواد غذایی آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نشستی خبری به مناسبت 24 مهرماه (16 اکتبر) روز جهانی غذا، گفت: برای جلوگیری از عرضه محصولات تقلبی و ناسالم به بازار، نیاز است در قوانین غذا بازنگری صورت بگیرد تا غذا تحت مکانیزمی مشخص به دست مردم برسد.

سیمین فقهی امروز، یکشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تمام کارخانجاتی که اقدام به تولید مواد غذایی، بهداشتی، یا آرایشی می‌کنند، از ابتدای تاسیس تا زمان عرضه محصولات به بازار با نام تجاری خاص، تحت نظارت معاونت غذا و داور هستند.

وی ادامه داد: اگر تجهیزات، فضا، فرمالاسیون تولید محصولات این کارخانجات تایید شود، مجوزی به نام پروانه ساخت به آنها داده می‌شود تا بتوانند محصولات خود را وارد بازار کنند. چنان‌چه در این مسیر تخلفی دیده شود و محصول سلامتی مردم را به خطر اندازد، موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: نظارت معاونت غذا و دارو بر محصولاتی صورت می‌گیرد که دارای نام تجاری و تحت عنوان یک برند در بازار عرضه می‌شوند.

فقهی اظهار کرد: از سال 90 معاونت غذا و دارو از سوی شورای سلامت و امنیت غذایی، دبیر ارزیابی مخاطرات غذایی شده است. در این حوزه بر این اساس بر بیشترین مصرف مواد غذایی مردم از جمله شیر و فراورده‌های لبنی، گوشت و فراورده‌های گوشتی، گندم، آرد و نان تمرکز شده است.

وی گفت: در حوزه غذا دو موضوع بسیار مهم امنیت غذایی و ایمنی غذا مدنظر است که تامین هر دو در هر کشوری بر عهده دولت است. امنیت غذایی دسترسی آحاد مردم به غذایی کافی و سالم تعبیر می‌شود و ایمنی غذا به این معناست که غذایی باید در دسترس مردم قرار بگیرد که از سلامت آن اطمینان حاصل شده باشد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: متاسفانه مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که غذا از مزرعه تا سفره، در سازمان‌های مختلفی تحت نظارت است.

فقهی اظهار کرد: باید در حوزه ایمنی غذا یک سیاست و خط مشی واحد در کشور اعمال شود تا همه سازمان‌ها بر اساس این سیاست واحد به وظایف خود عمل کنند و به درستی غذای سالم بر سر سفره‌ها برسد.

وی در خصوص روغن پالم گفت: مشکل پالم به آن وسعتی که مطرح شد نبود؛ پالم یک سم نیست بلکه یک نوع روغن خوراکی است که از سال‌های پیش مورد بررسی قرار گرفت و وارد سبد غذایی مردم شد اما در جای خود مورد مصرف قرار گرفت، به طور نمونه بخشی از روغن سرخ کردنی، روغن پالم است. روغن پالم ظرفیتی دارد که در حرارت‌های بالا به کار گرفته می‌شود و مشکلی ندارد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: یک سری محصولات در فراورده‌های لبنی از جمله خامه، پنیر، و بستنی وجود دارد که به خاطر نوع تکنولوژی تولیدی که دارند که می‌‌توانند از چربی‌های دیگر غیر از چربی حیوانی استفاده کنند که این تنها در استاندارد کشور ما نیست که وجود دارد بلکه در استاندارد کشورهای دیگر نیز به کار برده می‌شود.

فقهی افزود: ما منکر تقلب در برخی حوزه‌ها نیستیم، بلاخره افراد سودجو در این حوزه هم وجود دارند که اقدام به تخلف می‌کنند؛ بنابراین نیازمند یک قانون قوی هستیم تا مانع تکرار تخلف از سوی افراد سودجو شود.

وی اظهار کرد: کالایی که به کشور وارد می‌شود چه مواد غذایی چه آرایشی و بهداشتی، از وزارت بهداشت مجوز می‌گیرد اما متاسفانه کالاهایی که در سطح عرضه هستند، همه آن‌هایی نیستند که از وزارت بهداشت مجوز دریافت کرده‌اند. یکی از دلایل این است که گارد محافظتی به اندازه کافی نداشته‌ایم و بسیاری کالاها می‌توانند به کشور قاچاق شوند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص نظارت بر عطاری‌ها و نحوه عرضه ادویه‌جات در این مراکز گفت: ادویه‌جات در عطاری‌ها معمولا به صورت فله‌ای و در گونی عرضه می‌شوند و نظارت معاونت غذا و دارو بر محصولاتی صورت می‌گیرد که دارای نام تجاری و دارای برند مشخص باشند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار