تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۷۲۳۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازتاب سخنان رییس‌جمهور در رسانه‌های خارجی
دکتر حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت که دستیابی به توافق نهایی تا ضرب‌الأجل 24 نوامبر امکان‌پذیر است.

سخنان وی در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

خبرگزاری رویترز ضمن پوشش سخنان شب گذشته رئیس جمهور کشورمان، گزارش داد: حسن روحانی بر این باور است که توافق هسته‌ای با غرب حتمی است.

وی در گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب خود، تأکید کرد: قرار است یک توافق هسته‌ای با غرب حاصل شود و من معتقدم که این توافق می‌تواند تا ضرب‌الأجل 24 نوامبر سال جاری حاصل شود.

رویترز در ادامه به بخش دیگری از سخنان رئیس جمهور اشاره کرد و گزارش داد: به گفته رئیس جمهور ایران توافقات کلی حاصل شده است و کار باقیمانده تنها درباره جزئیات است. همچنین دستیابی به توافق نهایی در 40 روز باقیمانده ممکن خواهد بود.

حسن روحانی افزود: حصول توافق هسته‌ای حتمی است.

این خبرگزاری در ادامه روحانی را رئیس جمهوری میانه‌رو خواند و یادآور شد: روحانی که 14 ماه پیش به ریاست جمهوری رسید وعده داده است که به اختلافات با غرب پایان دهد اما در این گفت‌وگوی تلویزیونی تأکید کرد، 12 سال اختلاف نمی‌تواند در طول یک شب حل شود.

به گزارش رویترز غرب امیدوار است که حصول توافق هسته‌ای منجر به کاهش تنش‌ها و جنگ در منطقه خاورمیانه و پایان تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده از زور علیه ایران در صورت دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای منجر شود.

این در حالی است که تهران همواره این اتهامات را رد کرده و تأکید دارد برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا" صلح‌آمیز دارد و برای تولید انرژی و تحقیقات علمی هدف‌گذاری شده است.

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به این بخش از سخنان دکتر حسن روحانی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران، گزارش داد: رئیس جمهور ایران در حالی دستیابی به توافق نهایی را قطعی می‌داند که قرار است دور جدیدی از مذاکرات ایران و گروه 1+5 روز سه‌شنبه در وین پایتخت اتریش آغاز شود.

ایران و گروه 1+5 کمتر از دو ماه تا ضرب‌الأجل 24 نوامبر برای حل اختلافاتشان بر سر برنامه هسته‌ای این کشور فرصت دارند تا بتوانند به توافق نهایی و جامع دست پیدا کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس این توافق قرار است به اقداماتی منجر شود که در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مانع از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شود. بنابراین عدم دستیابی به این توافق بدین معنی است که تمام روند مذاکرات که سال‌ها است در جریان است به شکست منجر می‌شود.

رئیس جمهور ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب خود تأکید کرد که کشورش برای رسیدن به توافق نهایی اراده سیاسی دارد. اگرچه اختلافات بر سر جزئیات هنوز به قوت خود باقی است.

آسوشیتدپرس همچنین گزارش داد: به نظر می‌آید اظهارات روحانی در آستانه برگزاری دیدارهای جدید میان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون نماینده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای طی هفته جاری تزریق خوش‌بینی جدید در مذاکرات است اما ارزیابی وی با پیشرفت‌هایی که در این زمینه حاصل شده است هم‌خوانی ندارد.

رئیس جمهور ایران علاوه بر این تأکید کرد: هیچ تردیدی وجود ندارد که ایران باید اجازه داشته باشد برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را حفظ کند و این‌که تمام تحریم‌ها علیه این کشور در توافق نهایی باید لغو شود. از این رو مذاکرات در مورد چگونگی و مدت زمان این توافق است.

در جایی دیگر خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز دوشنبه گفت که حتی اگر یک توافق جامع تا اواخر ماه نوامبر سال جاری با غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران حاصل نشود هیچ یک از طرف‌ها مذاکرات را ترک نخواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه افزود: با توجه به اینکه به نظر می‌آید رایزنی‌ها برای حصول توافق جامع به بن‌بست رسیده است، سخنان شب گذشته حسن روحانی قویترین پیامی است که نشان می‌دهد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور ایران یادآور شد: خواست ما این است که این مسأله طی 40 روز باقیمانده حل شود اما اگر مسائل دیگری اتفاق افتد و ما نتوانیم تمام مشکلات را حل کنیم باز هم طرف‌های مذاکره‌کننده یک راه‌حل نهایی پیدا خواهند کرد.

حسن روحانی در ادامه سخنانش به توافق اولیه ژنو که میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد اشاره کرد و گفت: این مشکل 12 سال است که ادامه یافته و حل شدن آن طی چند روز ممکن نیست.

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد: اما مسیر دستیابی به توافق نهایی با توجه به اختلافات بر سر ظرفیت غنی‌سازی ایران و چگونگی و چارچوب زمانی لغو تحریم علیه این کشور ناهموار شده است. ایران تأکید دارد که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا" صلح‌آمیز دارد اما غرب می‌گوید که هنوز اطمینان کافی در این زمینه به دست نیاورده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار