تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۷۲۴۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرونده های شکایت از احمدی نژاد در کمیسیون اصل 90 همچنان باز است
سفر پرحاشیه احمدی نژاد -که آن زمان به سفرهای حکام قاجار با خدم و حشم تشبیه شد- در همان روزها مورد انتقاد سه تن از نمایندگان قرار گرفت اما از آنجایی که دولت نهم و دهم دست پیش خوبی داشت، از این افراد شکایت کرد!
پرونده های شکایت از احمدی نژاد همچنان مفتوح است.

سخنگو و عضو کمیسیون اصل 90 در گفت و گو با عصر ایران تاکید می کنند که پرونده های شکایت از احمدی نژاد به دلیل عدم پاسخگویی و حضور رییس جمهور سابق یا نمایندگانش در دادگاه های تعیین شده، هم چنان مفتوح است.

شهریور ماه سال 91 زمانی که محمود احمدی نژاد همراه با کاروان خانوادگی و دوستانه خود راهی نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد شد، یکی از چندین شکایت از وی در کمیسیون اصل 90 رقم خورد.

پرونده های شکایت از احمدی نژاد در کمیسیون اصل 90 همچنان باز است

رییس جمهور سابق هنوز در سفر بود که خبری روی خروجی سایت های خبری منتشر شد که نشان می داد احمدی نژاد تاب دوری از خانواده اش را نیاورده و در این سفر پسر، عروس و همسر خود را به همراه برده است. گذشته از این نزدیکان رییس جمهور نیز در این سفر کم کار نبودند و خانواده برخی دولتمردان دیگر هم همراهش بودند.

در همان زمان چند سوال از طریق رسانه ها از رئیس جمهور پرسیده شده بود مبنی بر این که هزینه کل این سفر چقدر بوده ، تعداد اعضای هیات ایرانی و همراهان رئیس جمهور در این سفر چندنفر بودند ، هویت همراهان آقای رئیس جمهور چه بوده و همراه بردن اعضای خانواده رئیس جمهور در سفر به آمریکا چه توجیهی داشته است؟

محمود احمدی نژاد اما مرد روزهای حاشیه ساز بود و ابایی از اضافه شدن یک برگ دیگر به دفتر تخلفاتش نداشت. بعد از سفر وی به نیویورک در سال 88 که با حضور در دانشگاه کلمبیا و سخنرانی غیر دیپلماتیک وی در آنجا - که از سوی هوادارانش تعبیر به فتح الفتوح شده بود – حالا سفر خانوادگی حاشیه سفر دیگر وی تلقی می شد.

براساس فهرستی که در آن زمان سایت الف منتشر کرد برای خانم فراحی شاندیز (همسر رئیس جمهور)، مهدی احمدی نژاد (پسر رئیس جمهور)، طیبه رحیم مشایی (عروس رئیس جمهور و دختر مشایی)، فاطمه احمدی نژاد (دختر رئیس جمهور)، مهدی خورشیدی (داماد رئیس جمهور) درخواست ویزا شده بود. در آن زمان نهاد ریاست جمهوری این خبر را تکذیب کرد اما سایت های خبری تصویر مهدی خورشیدی را که در سالن اجلاس سازمان ملل نشسته بود منتشر کردند.علاوه بر این تعدادی عکس نیز منتسب به نزدیکان مشایی منتشر شد که صحت و سقم آن هرگز نه تایید و نه تکذیب شد.

احمدی نژاد اما مرد لرزیدن به این بادها نبود کما این که بی توجه به این جنجال ها در سفرهای دو سال آخر ریاست جمهوری اش، دوستان و نزدیکانش را همراه برد.

سال بعد در همین اجلاس، ویدیویی از رئیس جمهور در حال عبور از راهروهای سالن اجلاس سازمان ملل منتشر شد که خبرنگار بی بی سی فارسی از او درباره تعداد بالای هیات همراه ایرانی می پرسد. به روایتی در آن زمان گفته شد که رئیس جمهور در آن زمان 160 نفر را با خود به نیویورک برده است. ماجرا چنان بیخ پیدا کرد که زهره طبیب زاده نماینده مجلس در صحن علنی گفته که ما از رئیس جمهور به دلیل بردن هیئت همراه غیر معمول و خارج از روال به نیویورک توضیح می خواهیم. بنابر اخبار منتشر شده ایران ابتدا 160 ویزا درخواست کرده بود که آمریکا 120 ویزا صادر کرده؛ لذا رئیس جمهور باید در این مورد پاسخگو باشد که چرا چنین درخواستی از کشور متخاصم داشته باشد که آنان بخواهند درخواست ایران را رد کنند؟

اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهوری، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، لطف الله فروزنده معاون پارلمانی، حمید بقایی معاون اجرایی، مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رییس جمهوری، سید حسن موسوی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، غلامحسین الهام مشاور حقوقی رییس جمهوری، محمد شریف ملک زاده مشاور رییس جمهور و ابوالحسن فقیه رییس جمعیت هلال احمراز جمله افرادی بودند که بعضی هایشان به همراه خانواده های خود احمدی نژاد را در این سفر همراهی کردند.

سفر پرحاشیه احمدی نژاد – که آن زمان به سفرهای حکام قاجار با خدم و حشم تشبیه شد- در همان روزها مورد انتقاد سه تن از نمایندگان قرار گرفت که در نطق های میان دستور خود به حضور خانواده رییس جمهور در سفر انتقاد کردند.اما از آنجایی که دولت نهم و دهم دست پیش خوبی داشت ، حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور از این افراد شکایت کرد.

در پی این موضوع کمیسیون اصل 90 مستندات حضور اعضای خانواده بقایی در این سفر را منتشر کرد و نوشت که نام خانم طیبه ترکستانی در ردیف 21 با گذرنامه سیاسی شماره 9010733 و امیررضا بقایی در ردیف 75 با گذرنامه سیاسی شماره 9010733 در فهرست عزیمت کنندگان درج شده است.

پرونده شکایت از احمدی نژاد به دلیل بردن دهها نفر به نیویورک به کنتور تخلفات احمدی نژاد در کمیسیون اصل 90 مجلس اضافه شد اما این موضوع تاثیری در سفرهای بعدی احمدی نژاد نگذاشت.کما این که آخرین سفر خارجی احمدی نژاد هم از این قاعده مستثنی نبود. او به مسکو رفت تا در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز حضور پیدا کند. اما اتفاقی تکراری دوباره برای دولت در این سفر حاشیه ساز شد.

در جریان سفر محمود احمدی نژاد به مسکو، پایتخت روسیه، که به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز، صورت گرفته است، هیئتی متشکل از بیش از 100 نفر متشکل از همسر احمدی نژاد و همسران برخی معاونان، دستیاران و وزرای رئیس جمهور حضور داشتند.

پیش از این البته در مورد حضور در اجلاس مکه هم زمزمه هایی به گوش می رسید که گفته می شد هیاتی 70 نفری همراه رئیس جمهور عازم مکه شده بودند.

نادر قاضی پور که یکی از منتقدان سفرهای پرتعداد رئیس جمهور است و از این مساله به کمیسیون اصل 90 شکایت کرده است، در این باره گفته است ماجرای سفر به مکه با سفر به نیویورک فرق می‌کند، سوال ما این بوده که چرا باید گروهی افراد غیرمتخصص عازم کشوری شوند که اقتصاد و سیاست ما سال‌هاست از تحریم‌ها و سیاست‌های غیردوستانه آن آسیب دیده؛ اینکه هزینه های هنگفتی خرج هتل‌های پنج‌ستاره افراد غیرمرتبط با دولت شود، محل سوال بوده آن هم در آمریکا اما در سفر به مکه، مساله فرق می‌کند؛ امیدواریم هر تعدادی که رفته‌اند، زیارتشان قبول باشد و امیدواریم که خدا از گناهشان درگذرد.

او درباره سفر روسیه گفته بود که در این سفر فهرست تا نهایی شود، سه‌بار تغییر کرده است؛ به این دلیل که بعدها نشود علیه آن گزارش انتقادی تهیه کرد. اما گزارش‌های رسیده به ما نشان می‌دهد که فهرست زنان از سفر به مسکو در آخرین لحظات حذف شد؛ اما همه خانم‌ها به روسیه رفتند.

پورمختار : پرونده ها تا رسیدگی نهایی پیگیری می شود

محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در تشریح پرونده های شکایت از محمود احمدی‌نژاد به کمیسیون اصل 90 گفت: تاخیر در معرفی وزیر ورزش و جوانان، پرداخت نکردن بودجه مترو با وجود مصوبه مجلس و همچنین عدم ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت برای تصویب از مجلس، سه مورد تخلف احمدی‌نژاد بوده که به تائید مجلس هشتم نیز رسیده است.

علاوه بر این حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل 90 از مفتوح بودن پرونده شکایت‌ سفر خانوادگی احمدی‌نژاد و همراهانش به نیویورک و سفر به مسکو اشاره و به عصر ایران می گوید: مصادیق شکایت، از سفر‌های پرشمار احمدی‌نژاد فراتر از این دست از مسائل است.

براساس همین شکایت‌ها و پرونده‌هایی که پس از بررسی کمیسیون اصل 90 به قوه‌قضاییه ارجاع شد، اولین دادگاه محمود احمدی‌نژاد پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، پنجم آذر سال گذشته برگزار شد که به دلیل عدم حضور وی در جلسه دادگاه به نتیجه ای نرسید.

افضلی فرد: رییس جمهور سابق در دادگاه حاضر نمی شود

مصطفی افضلی فرد، عضو فعلی و سخنگوی سابق کمیسیون اصل 90 ، نقش پررنگ تری از بقیه اعضای کمیسیون اصل 90 در خصوص سفر پرهزینه احمدی نژاد به نیویورک دارد.

در آن زمان بعد از بررسی و تدوین نهایی گزارش در کمیسیون اصل 90، وکیل حمید بقایی از سه تن از نمایندگان مجلس به دلیل نشر اکاذیب در جریان پرونده سفر احمدی نژاد به نیویرک شکایت کرد. مصطفی افضلی فرد یکی از این سه نماینده بود.

وی در خصوص این شکایت می گوید: شکایت به جایی نمی رسید و خود آن ها نیز به خوبی این مساله را می دانستند چرا که پاسپورت ها موجود بود.

افضلی فرد در خصوص وضعیت پرونده شکایت از احمدی نژاد به دلیل استفاده از بودجه دولتی و بردن هیاتی غیر ضروری به نیویورک می گوید: این مورد نیز هم چون موارد دیگر در دادگاه تعیین وقت شد اما متاسفانه شخص رییس جمهور یا نماینده ایشان در دادگاه حاضر نشد.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر این پرونده همراه با تعدادی پرونده دیگر از احمدی نژاد در کمیسیون اصل 90 مفتوح است و در مورد سفر هیات غیر متخصص و غیر ضرور به نیویورک در حال رایزنی با دولت یازدهم هستیم تا اگر مدارکی در این خصوص در پاستور موحود است به ما تحویل دهند.

فارغ از داستانی که احمدی نژاد در مورد پرونده های تخلفاتش در پیش گرفته و سیاست عدم حضوری که اتخاذ کرده، رویکردی است که انتظار می رود دستگاه قضا در این خصوص پیش گیرد.

اگر چه مشترک مورد نظر در دسترس نیستو یا بهتر است بگوییم ترجیح می دهد خود را در دسترس قرار ندهد، اما قانون نباید تماس مجدد را به بعد موکول کند.نباید از یاد برد آنچه که در اکثر پرونده های تخلف احمدی نژاد از دست رفته ، بیت المال است. بودجه ای که می توانست صرف هزاران گره شود ، هزینه سفرهای مارکوپولووار احمدی نژاد و یارانش شده است. 
:
:
:
آخرین اخبار