تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۷۲۴۷۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
در تلاش هستیم با اولین باران پاییزی حادثه سال گذشته اهواز تکرار نشود / ترکیبات بنزین یکی از دلایل حادثه
آلودگی، رطوبت بالا، پدیده وارونگی، وجود هاگ گیاهان در محیط، رعدوبرق شدید در ارتفاعات، کاهش دما و در مجموع 17 عامل باعث مشکلات تنفسی مردم شده بود / پارسال در ترکیبات بنزین خوزستان تغییراتی ایجادشده بود / افراد در اولین بارندگی تا مشخص شدن وضعیت هوا از قرار گیری در محیط طبیعی خودداری کنند
احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستانخوزنیوز: مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: طی مجموعه اقدامات و با همکاری صنایع مختلف، در تلاشیم با اولین باران پاییزی حادثه آبان ماه پارسال اهواز تکرار نشود.

احمدرضا لاهیجان زاده در گفت و گو با خوزنیوز اظهار کرد: سال گذشته درپی نخستین باران های پاییزی، در شب اول سه هزار و تا 20 روز نخست حدود 23 هزار مورد مراجعه به اورژانس بیمارستان ها را در خوزستان به ویژه شهر اهواز داشتیم و برخی این باران ها را اسیدی دانستند، اما طی بررسی ها وجود نوعی ترکیب در هوا مشخص شد که با بالا رفتن رطوبت هوا، خودبخود وارد سیستم تنفسی افراد و ایجاد مشکل برای آنان می شود.

وی افزود: این ترکیب بیماری زا، از مجموعه عوامل متعددی تشکیل می شد و ما در موقعیت آبان ماه پارسال، همه این عوامل را در کنار یکدیگر داشتیم؛ شاید آلاینده ها به تنهایی باعث این حادثه نشود اما رطوبت بالا، پدیده وارونگی هوا، وجود هاگ گیاهان در محیط، رعدوبرق های شدید در ارتفاعات، کاهش دما و در مجموع نزدیک به 17 عامل باعث این وضعیت و مشکلات تنفسی مردم شده بود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان یادآور شد: از سوی دیگر سال گذشته در ترکیبات بنزین خوزستانی ها تغییراتی ایجاد و موادی به آن افزوده شده بود که از پتروشیمی ماهشهر به آبادان میدادند و عمدتا در خوزستان مصرف می شد. در نتیجه پارسال مجموعه عوامل دست به دست هم داده بودند تا وضعیت ناگواری برای تنفس اهوازی ها رقم بخورد.

لاهیجان زاده افزود: اما در سال جاری چندی پیش ضمن تشکیل جلسه ای با تمام نهادها و صنایعی که می توانند در هوای خوزستان اثرگذار باشند در معاونت بهداشت و درمان استان داشتیم و حساسیت موضوع را به ویژه هنگام اولین بارندگی در آبان ماه با آنان درمیان گذاشتیم و قول گرفتیم که نظارت خاصی روی خروجی های خود داشته باشند.

وی ادامه داد: مثلا در واحد توسعه صنعت نیشکر اعلام کردیم که واحد دهخدا در نزدیکی اهواز در ماه آبان از آتش زدن مواد کاملا خودداری کند و با مجموعه نفت صحبت کردیم که دستگاه فراوری سیار نفت را درجاده ماهشهر مستقر کند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان هم چنین گفت: شهرداری نیز با افزایش گشت های خود در کنار گشت های ما از آتش زدن زباله در برخی مناطق جلوگیری می کند و در این ماه بیمارستان ها از آمادگی بیشتری برای پذیرش بیماران اورژانسی مبتلا به مشکلات تنفسی برخوردار خواهند بود.

لاهیجان زاده عنوان کرد: از سوی دیگر ترکیبات بنزین تا حد زیادی اصلاح شده و افزودنی های غیراستاندارد آن حذف شده است.

وی افزود: دلیل تمرکز این اقدامات در ماه آبان این است که پدیده وارونگی معمولا در ماه های آبان و آذر اتفاق می افتند و اولین  بارندگی در فصل پاییز، عمدتا آلوده تر است، اما پس از اولین بارندگی هوا رقیق شده و آلایندگی ها چندان فرصت تجمع پیدا نمی کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد: با وجود همه تلاش ها و تمهیدات پیش بینی شده، از آن جا که وضعیت هوا و بارندگی قابل پیش بینی نیست به مردم خوزستان توصیه می کنیم در معرض اولین بارندگی ها قرار نگیرند و به اداره کل هواشناسی استان نیز اعلام کرده ایم که هنگام اولین بارندگی اطلاع رسانی مناسب برای مردم انجام شود.

لاهیجان زاده با بیان این که عمده مراجعه کنندگان به اورژانس بیمارستان در حادثه آلودگی هوا در سال گذشته، افراد دارای مشکلات تنفسی بودند تاکید کرد: بهتر است این افراد با توجه به سابقه بیماری و حساسیت بیشتر، در صورت امکان با اولین بارندگی تا مشخص شدن وضعیت هوا از قرار گیری در محیط طبیعی خودداری کنند. امیدواریم امسال دیگر شاهد حادثه سال گذشته در اهواز نباشیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
0
4
سلام پس چرا مثل شهرهای بزگ دیگه از بنزین یورو 4 استفاده نمی شود در حالی که شهر اهواز آلوده ترین شهر است همه چیز برعکس شده
اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
0
4
در همه کلانشهرها بنزین یورو 4 در حال توزیع است به جز اهواز ! این در حالیست که هیچ کدام وضعیت بحرانی مانند اهواز نداشتند. تا جایی که خبرها رو دنبال کردم هیچ کدام از مسئولان هم علیه این اجحاف موضع گیری نکردند و باز هم اهواز ...
جاویدنادرپور
|
Singapore
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
1
1
با سلام.اقای لاهیجان زاده.یعنی به عمددر استان خوزستان بنزین الوده توزیع شده؟ استنباط بنده از فرمایشات حضرتعالی اینه.
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
0
3
بابا جان؛ هوای شهر اهواز با من بمیرم و تو بمیری که درست نمیشه!
میبایست برخورد قاطع با عوامل و صنایع الوده کننده هوا صورت بگیره.
یک سوال:
چرا علی رغم وعده مسئولان کشوری مبنی بر توزیع سوخت پاک(بنزین و گازوئیل یورو4) از شهریورماه در کلانشهر اهواز اینکار هنوز انجام نشده؟! ایا بهره مندی مردم اهواز از هوای پاک حداقل حق مردم شریف اهواز نیست؟ حتما باید فجایع بعد از بارندگی های سال گذشته شهر اهواز تکرار شود تا شاید اقایان بفکر سلامت ملت بیافتند؟!
مهدی
|
Finland
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
0
1
آقا اگه تکرار بشه من خودمو آتیش میزنم
من و مادرم پارسال داشتیم میمردیم
:
:
:
آخرین اخبار