تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۷۲۵۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد :
مشکل تامین ارز تجار ایران و روسیه حل شد
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافقات برای تامین ارز تجار دو کشور ایران و روسیه خبر داد و گفت: مهلت سه ماهه‌ای برای روسیه پیش‌بینی کردیم تا فهرست کالاهای ترجیحی را مشخص و اعلام کنند.

مجتبی خسروتاج - معاون توسعه بازرگانی و داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت - در همایش کاربردی تجارت با روسیه که صبح امروز - چهارشنبه - در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا‌وسیما برگزار شد، درباره‌ جهت‌گیری فعلی و آتی وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت توسعه مبادلات با روسیه سخنرانی و اظهار کرد: در کمیسیون‌های مشترکی که با روسیه برگزار کردیم، پیرامون تامین ارز که یکی از مشکلات تجار ایران و روسیه بود به توافق رسیدیم که یکی از آنها تامین نرخ ارز از طریق خط تجاری بود. همچنین با دریافت کارمزد، بانک ملی ایران می‌تواند به صادر‌کنندگان ارز مورد نظر را اختصاص دهند.

وی با اشاره به این‌که بحث تحریم بانکی یکی از مشکلاتی است که تجار با آن مواجه هستند، گفت: بخش عمده از مذاکرات ما در رابطه با مسائل بانکی بود که سیستم بانکی حتما باید مکانیزم لازم را برای تبادلات پولی داشته باشد و در این راستا قرار شد بانکی از طرف روسیه در این زمینه فعال شود. همچنین بانک‌های مرکزی دو کشور در حال بررسی هستند که بیشتر از یک بانک در این زمینه وارد شود.

خسروتاج ادامه داد: ترتیبانی اتخاذ شده که اگر کسی بخواهد جنس خود را صادر کند، مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

مهلت 3 ماهه‌ به روسیه برای اعلام فهرست کالاهای ترجیحی

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که یکی از معضلاتی که در بخش محصولات کشاورزی داریم، تعرفه گمرکی است، اظهار کرد: برای این موضوع توافقاتی صورت گرفته و مهلت سه ماهه‌ای برای روسیه پیش‌بینی کردیم تا فهرست کالاهای ترجیحی را مشخص و اعلام کنند.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای نمایشگاهی گفت: این موضوع یکی‌ دیگر از مباحثی بود که با طرف روسی مذاکره کردیم و قرار بر این شد کشور ما هر ساله 5000 مترمربع فضا در اختیار روسیه قرار دهد و روسیه نیز همین کار را برای کشور ما انجام دهد.

خسروتاج بیان کرد: یکی از ضعف های اساسی برای همکاری کشور‌ها، عدم شناخت است که نمایشگاه می‌تواند فرصت خوبی برای شروع تعاملات باشد.

وی با بیان این‌که اگر بخواهیم براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم فاصله‌ زیادی بین ظرفیت‌هایی که وجود دارد و جایگاهی که ما داریم مشاهده خواهیم کرد، گفت: کمیسیون‌های مشترکی بین دو کشور ایران و روسیه برگزار شد و آخرین کمیسیون حدود یک ماه پیش بود که بنده مسئول کمیته همکاری‌های اقتصادی بودم و آنچه در این نشست به توافق رسیدیم، هموار‌کردن بستر همکاری‌ها برای بخش خصوصی و توافقاتی در این زمینه بود.

تراز منفی تجارت با روس‌ها

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: طرفین اعتقاد دارند که باید توازنی در تجارت کالاهای غیرنفتی داشته باشد، چون همواره واردات از روسیه در مقایسه با صادرات بیشتر و تراز تجاری منفی بود؛ بنابراین طرفین باید سعی کنند در چندین نوبت نیازهای موجود در این زمینه را برطرف کنند.

خسروتاج با بیان این‌که روسیه در سال گذشته حدود 500 میلیارد دلار صادرات و 300 میلیارد دلار واردات داشته است، گفت: میزان واردات خودرو در سال 2013 در بازار روسیه 40 میلیارد دلار، واردات تجهیزات برقی 36 میلیارد دلار، واردات دارو 14 میلیارد دلار، مواد پتروشیمی و پلاستیکی 11 میلیارد دلار، انواع مواد پروتئینی 6.7 میلیارد دلار، انواع میوه 6.3 میلیارد دلار، انواع کفش 4.6 میلیارد دلار، مبلمان و کالاهای برقی 4.6 میلیارد دلار و مواد غذایی مثل تخم‌مرغ و عسل چهار میلیارد دلار بود؛ بنابراین بازار مهمی برای صادرات به روسیه وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ محور چهارم توافق با طرف‌های روسی این بود که ایرانی‌ها بتوانند در مناقصات آن‌ها شرکت کنند و پیش‌بینی کردیم شرکت‌های فنی و مهندسی ما بتوانند در بازار روسیه فعالیت بیشتری داشته باشند.

توافقات با صندوق ضمانت صادرات

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافقاتی با صندوق ضمانت صادرات خبر داد و گفت: یکی از محورهای مذاکره ما با طرف‌های روسی این بود که تسهیلاتی فراهم شود تا ریسک شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، کاهش یابد.

خسروتاج به بحث ویزا اشاره کرد و گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. همچنین از دیگر موضوعات اساسی که با طرف‌های روسی مطرح شده تنظیم فهرستی است که براساس آن بتوانیم به بنگاه‌ها جهت بدهیم که بدانند امروز ظرفیت‌های تولید کشور چه میزان است ما برای توسعه مواد اولیه شمش فولادی، ورق‌های آلیاژی، انواع تجهیزات مخابراتی، کالاهای اساسی مانند جو، ذرت، سویا و ... برنامه ریزی هایی انجام دادیم تا بتوانیم هر چه بیشتر در این زمینه موفق عمل کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار