تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۷۲۷۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاور ساماندهی کشاورزی اتاق بازرگانی:
خرمشهر در توسعه صنعت خرما پایلوت شود
مشاور ساماندهی کشاورزی اتاق بازرگانی ایران از اتاق بازرگانی خرمشهر خواست در زمینه توسعه صنعت خرما، پایلوت شود.

فریدون رئوفی در نشست بررسی وضعیت صنعت خرما در اتاق بازرگانی این شهرستان اظهار داشت: بخش اعظم مصرف خرما در کشور به صورت تازه‌خوری و خام‌خوری بوده و ضروری‌ست که از این محصول ارزشمند در زمینه‌های مختلف استفاده شود.

وی خرما را محصولی استراتژیک خواند و گفت: خرما محصولی استراتژیک است که برای شناسنامه‌دار کردن خرما و جمع‌آوری اطلاعات می‌توان از ارشدهای سنی و تجربی که سابقه تجارت بین‌المللی در زمان‌های پیش از جنگ را داشته‌اند کمک گرفت.

مشاور ساماندهی کشاورزی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، استراتژیک‌های توسعه صنعت خرما را در انجمن خرمای ایران تبیین کرد و گفت: انجمن خرمای ایران از دو دیدگاه برخوردار است یکی دید عمومی که بحث خارجی، کسب اطلاعات تجاری، تولید، فناوری در دورترین نقاط جهان را مورد برسی قرار می‌دهد و دیگری بعد داخلی است.

وی تصریح کرد: هر نکته‌ای در هر جای جهان اگر مفید و کاربردی باشد و بتواند کمکی به صادرات محصول بکند مورد استفاده قرار می‌گیرد و هرگونه شناخت در مورد سلیقه و زائقه مردم‌ اقلیم‌های مختلف کشور برای انجمن خرما حائز اهمیت است.

رئوفی ادامه داد: میزان فناوری، وضعیت واریته‌ها در نقاط مختلف، توانمندی‌ها و همچنین انواع مصرف اعم از دارویی و پزشکی بسیار مهم بوده و نیاز است در یک پژوهش جامع در این زمینه بررسی و جمع‌آوری شود.

*تحقیقات آزمایشگاهی در زمینه خرما

وی برای حصول نتیجه بهتر و دقیق‌تر در بررسی‌های به عمل آمده، سیستم تقسیم‌بندی بخشی را پیشنهاد کرد و افزود: هنوز در زمینه خرما تحقیقات بسیاری انجام نگرفته و عرصه برای تحقیقات آزمایشگاهی فراخ است که می‌توان از این طریق با کسب آگاهی بیشتر به نتیجه‌ای بهتر دست یافت.

مشاور ساماندهی کشاورزی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به اتاق بازرگانی خرمشهر پیشنهاد پذیرش پایلوت شدن در زمینه انجام تحقیقات و توسعه خرما را داد و عنوان کرد: خرمشهر از شش شعبه دیگر از نظر مسافت نزدیک‌تر است و به خاطر وسعت کمتر می‌تواند تحقیقات را به نحوی بهتری انجام دهد.

رئوفی ادامه داد: اتاق بازرگانی خرمشهر در صورت پذیرش پایلوت شدن در زمینه توسعه صنعت خرما از امکانات اتاق بازرگانی و صنعت و معدن ایران بهرمند می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جاهای دیگر در این زمینه کارهایی انجام گرفته اما به دنبال این هستیم که خرمشهر به عنوان یک کارگاه بزرگ خرما در کشور کار کند که البته باید مورد آموزش قرار بگیرند.

* لزوم انعقاد تفاهم‌نامه میان اتاق بازرگانی خرمشهر و انجمن خرمای ایران

قائم مقام اتاق بارزگانی، صنایع و معادن خرمشهر بر لزوم انعقاد تفاهم‌نامه میان کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرمشهر با انجمن خرمای ایران برای توسعه بخش تولید خرما در این شهرستان تاکید کرد.

بیژن ستاره‌آسمان در نشست با مسئولان انجمن خرمای ایران در اتاق بازرگانی خرمشهر اظهار داشت: خرمشهر از جمله شهرهای پیش‌رو در زمینه کشت و صادر کننده خرما است که بر اثر جنگ بسیاری از نخیلات آن از بین رفت.

وی از زیر کشت بودن 24 هزار هکتار مساحت زیر کشت خرما خبر داد و عنوان کرد: بیشتر این خرما مصارف داخلی و خوراکی دارد.

*به استانداردهای صادرات خرما دست نیافته‌ایم

قائم مقام اتاق بارزگانی، صنایع و معادن خرمشهر با بیان اینکه امکان صادرات یک سوم از محصولات خرمای این شهرستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: امروزه یک اصل مهم در صادرات نگهداری، بسته‌بندی بهداشتی و دارا بودن کد بهداشتی است که متاسفانه تاکنون به این استانداردها دست نیافته‌ایم.

وی اضافه کرد: اگر هر کدام از فعالان در زمینه تولید و عرضه خرما توجیه شده و در قالب تعاونی‌ها کار کنند می‌توانیم در صنعت خرما از جایگاه بهتری برخوردار باشیم.

ستاره‌آسمان تصریح کرد: با تشکیل تعاونی‌ها، هم می‌توان بر امور اشراف  کامل داشت و هم هزینه‌ها توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد.

قائم مقام اتاق بارزگانی، صنایع و معادن خرمشهر در ادامه بیان کرد: کسانی که در زمینه خرما مشغول به کار هستند باید مورد آموزش قرار گیرند تا در این زمینه با کیفیت‌تر کار کنیم.

وی در پایان بر لزوم انعقاد تفاهم‌نامه میان کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و انجمن خرمای ایران تاکید کرد و افزود: انعقاد تفاهم‌نامه بین کمیسیون کشاورزی خرمشهر و انجمن خرما به یک ضمانت‌نامه ‌منطقه‌ای تبدیل می‌شود.

* لزوم ورود منطقه آزاد برای احیای صنعت خرما در خرمشهر

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرمشهر، وضعیت خرما در این شهرستان را نامناسب ارزیابی کرد.

احمد شریفات در نشست بررسی وضعیت خرما در اتاق بازرگانی این شهرستان، اظهار داشت: در خرمشهر پیش از جنگ 2 میلیون نخل کشت می‌شد که این نخیلات به صورت جزر و مد آبیاری می‌شدند.

وی با بیان اینکه نخستین شکل انجمن خرما در اتاق بازرگانی خرمشهر تشکیل شده بود، افزود: اسکندری رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در سال‌های پیش از جنگ این انجمن را تاسیس و نخستین کتاب تالیف شده در زمینه خرما در ایران را نیز وی نوشته که نشان از توجه اتاق بازرگانی خرمشهر به بحث خرما دارد.

*وضعیت نامطلوب خرما در خرمشهر

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرمشهر در ادامه به وضعیت ناخوشایند تولید خرما در خرمشهر اشاره کرد و گفت: خرما در این شهرستان از شرایط بدی برخوردار است.

شریفات با توضیحاتی بیشتر در همین ارتباط عنوان کرد: تولید خرما در خرمشهر هیچگونه سودی برای کشاورز ندارد و رقم خرید خرما رقمی غیرمنصفانه است.

وی ادامه داد: خرمشهر در بدترین شرایط تحریم‌ها خرمای خود را به فروش می‌رسانده اما اینک با وجود سهولت تجارت و فروش آنلاین و اینترنتی در زمینه صادرات خرما شاهد پسرفت این روند هستیم که باید بازار از دست رفته را بازگرداند.

*صنایع تبدیلی نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند/ لزوم ورود منطقه آزاد اروند

شریفات تصریح کرد: با وجود بزرگ شدن انجمن‌ها، صنعت ما نتوانسته رشد کافی کند چرا که صنایع تبدیلی نتوانسته جایگاه خود را پیدا کرده و یک تشکل قوی نیاز است که خرمای کشور ایران را به صورت برند صادر کند.

وی بر لزوم ورود منطقه آزاد برای احیای صنعت خرما تاکید کرد و گفت: باید اجازه صادارات داده شود و منطقه آزاد از قابلیت‌های خود استفاده و کارخانجات را برای فعالیت این روند درگیر کند.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرمشهر در پایان سخنان،تمایلش برای همکاری با انجمن خرمای ایران اعلام کرد و افزود: خرمشهر از پتانسیل‌های بسیاری بهره‌مند است که تمایل داریم با همکاری با انجمن خرمای ایران در راه اعتلای این انجمن قدمی برداشته و از مزایا و شرایط ویژه آن منتفع شویم.
مرجع / فـارس
برچسب ها: خرمشهر
:
:
:
آخرین اخبار