تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۷۲۷۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صیدون، با طعم تلخ محرومیت
بهمن معتمدنیا(هزاروند)
شهر صیدون از گذشته های بسیار دور ، بعنوان یک منطقه ی گردشگری و مسیر عبور بسیاری از مردم ، از شهرها و بلکه استانهای مختلف بوده است که هنوز هم خاطرات حضور و عبور کاروانهای خانوادگی زائران بارگاه متبرکه امامزاده عبدالله علیهاالسلام ، که در فصول گرم سال ، مهمان مردم صبور و مهمان نواز این منطقه بودند و هستند ، هیچگاه از اذهان محو و فراموش نمی شود .
البته این تنها مشخصه ی صیدون نیست و از ابعاد گوناگون می شود به این شهر تازه تأسیس نگاه کرد.
صیدون از ظرفیت های بالای کشاورزی ، دامداری ، تفریحی ، صنعت و معدن و.. برخوردار است که انتظار میرفت در سالهای اخیر بهتر و بیشتر به آنها پرداخته شود.
هرچند تحولاتی انجام شده است ، اما با اطمینان کامل می توان بی توجهی دولت های پیشین در جهت شکوفایی و پیشرفت این منطقه را بر شمرد و یادآور شد .
منطقه ای که شهدا و ایثارگرانش جزء اولین ها و پیشتازان مبارزه با طاغوت بوده اند و خاطره ی فداکاری و رویارویی شان با مأمورین طاغوت هیچگاه از یادها نخواهد رفت .
این شهر نوپا که در گذشته نماد آشکار محرومیت و درد بوده است ، مستعد و دارای ظرفیت های بسیار بالا در بخش های مختلفی می باشد که متأسفانه کمتر به آنها توجه شده است .
توسعه ی راهها ، آب ، گاز و سایر زیرساخت ها در جهت ، رفع مشکلات مردم و بالا بردن ظرفیت سرمایه گذاری ، گردشگرپذیری و حل مشکل بیکاری در منطقه بسیار ضروری است .
در خصوص وضعیت راههای ارتباطی اصلی و روستایی این منطقه به طور مستند و مستدل میتوان به حوادث دردناکی اشاره نمود که هر از چندگاهی رخ می دهد و جمعی را به سوگ می نشاند .
هر چند هدف اصلی این حقیر از بیان این مطالب بیش از هر چیز در مورد ظرفیت و پتانسیل های عالی این منطقه می باشد ، لیکن از بیان برخی حقایق نمیتوان گذشت .
صیدون ، از دیرباز دارای استعدادهای انسانی و فکری بالایی بوده است که با وجود محرومیت های مشهود و ملموس ، فرصت شکوفایی نداشته و یا جهت دستیابی به مراتب تحصیلی بالاتر راهی سایر شهرهای کشور گردیده اند و انتظار میرفت که با تحقق انقلاب و به دنبال آن تغییرات جغرافیای سیاسی منطقه که در نهایت به شهر شدن صیدون انجامید ، تحولات اساسی را شاهد باشیم که حداقل آن میتوانست تأسیس واحدهای مختلف آموزش عالی بوده ، جوانان بسیاری را تحت پوشش علمی و تحصیلی قرار داده و مانع از راهی شدن آنان به شهرهای دورتر و تحمیل هزینه های گزاف به آنها شود .
در زمینه ی مشکل بیکاری و نبود فرصت های شغلی نیز اوضاع خوبی بر منطقه حاکم نیست .
صیدون ، از جهت پاسخگویی به نیازهای شغلی جوانان خود میتوانست و میتواند که موفق تر از این باشد . جوانانی که از دل فقر زاده شدند ، طعم تلخ استضعاف و محرومیت را چشیدند ، اما در عرصه های مختلف سرفراز بوده اند، یقیناً قدرت و توان گرداندن چرخهای اقتصادی شهر و دیار خود را نیز داشته و دارند که این موضوع میتوانست در بخش ها و طرحهای مختلف همچون کشاورزی ، دامپروری ، تولید لبنیات ، منسوجات ، بهره برداری از معادن سنگ ، گچ و سیمان ، گردشگری ، هتلداری ، خدمات رفاهی ، طرحهای و موسسه های فرهنگی ، آموزشگاههای علمی و صدها بخش دیگر متجلی شود.
و اما توجه مسئولین گرانقدر کشوری ، استانی و شهرستان ، بخصوص استاندار دلسوز ، با تجربه و با کفایت خوزستان و جناب فرماندار فعال ، پیگیر و شایسته ی شهرستان را به چند پیشنهاد زیر جلب می نمایم .
1ـ ایجاد اتاق فکر و نشست های هم اندیشی ، متشکل از نخبگان، ریش سفیدان ، صاحبنظران و مسئولین محلی برای طرح و بررسی مسائل مختلف منطقه و پیش بینی راهکارهایی بمنظور برون رفت از مشکلات و ایجاد بسترهای مورد نیاز توسعه .
2 ـ انجام سرمایه گذاری های اقتصادی و اصولی با بهره وری بالا بعنوان زیر ساخت های لازم در زمینه اشتغال مردم منطقه و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی .
3 ـ رسیدگی به وضعیت راه های ارتباطی صیدون به عنوان مادر و زیر ساخت اصلی توسعه ی منطقه
4 ـ کمک به کشاورزان و دامپروران منطقه برای حرکت به سمت کشاورزی مدرن و مکانیزه .
5 ـ تدارک راهکارهایی بمنظور پیشگیری از خروج سرمایه ها و سرمایه گذاران و حمایت از آنان بمنظور حضور در منطقه .
6 ـ پیگیری تأسیس واحدهای مختلف آموزش عالی و دانشگاهی متناسب با نیازهای موجود و ایجاد زمینه ی ادامه ی تحصیل طالبان علم و فضیلت و پیشگیری از سفرهای تحصیلی جوانان مستعد صیدون که همواره هزینه ها و خسارت های مادی معنوی بسیاری را در بر داشته است .
7 ـ ایجاد و ارتقاء امکانات و مراکز درمانی و بهداشتی که متأسفانه وضع موجود پاسخگوی نیاز مردم نبوده و مخاطرات و تهدیدهای جدی برای آنان را در پی داشته است و این مهم بخصوص در زمینه ی نبود امکانات فوریتی درمانی و نیروهای متخصص مشهودتر می باشد.
8 ـ حمایت از صنایع دستی و پشتیبانی جدی از تولیدات محلی از طریق ارائه تسهیلات بانکی لازم .
9 ـ ایجاد و توسعه ی امکانات و فعالیت های فرهنگی و ورزشی بویژه ورزش های بومی و محلی ، و نیز احداث سالن ، استادیوم ، پیست و...
اینجانب ، بعنوان یکی از مردم منطقه ، با توجه به سفرهایی که هر از چندگاهی به شهر صیدون و توابع آن داشته ام ، با ملاحظه ی وضع موجود و مقایسه ی گذشته و حال صیدون ، وظیفه ی خود دانستم که موارد فوق را به حضور مسئولین بخش های مختلف دولتی برسانم ، به این امید که مفید و مؤثر واقع گردیده و گام های مهمی در راستای بهبود وضع موجود برداشته شود .
امیدوارم روح مشاوره و مطالعه در عملکرد و خدمت رسانی دستگاه ها و نهادهای اجرایی این شهر نهادینه شده ، با پیگیری و جلب مساعدت و مشارکت لازم ، منطقه ی زیبا ، با طراوت و مستعد و شایسته ی صیدون به جایگاه و حق واقعی خود در توسعه ی همه جانبه دست یابد. ان شاء الله.
:
:
:
آخرین اخبار