تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۷۲۸۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جو سنگین روانی در اصفهان درپی اسید پاشی :
اسید پاشی و هراس مقامات بیمارستانی/ تشکیل شورای تامین در اصفهان
اسیدپاشی زنجیره‌ای که به طور متناوب در اصفهان به وقوع پیوسته و زنان و دختران این شهر را هدف گرفته، جو روانی سنگینی به‌وجود آورده، با این حال همچنان بازار شایعه داغ است و مردم از یک اسیدپاشی تازه خبر می‌دهند.

بسیاری از زنان اصفهانی در این چند روز یا رانندگی نمی‌کنند یا تمهیدات ویژه ای برای رانندگی خود اندیشیده‌اند. به گفته یک شهروند اصفهانی زن‎ها به عنوان راننده پشت فرمان نمی‌نشینند و ترجیح می‌دهند در خانه بمانند. مردم در خیابان‎های اصفهان دیگر آن آرامش همیشگی یک شهر تاریخی و توریستی را ندارند. در خیابان چهار باغ اصفهان، نقش جهان، باغ گل‌ها و خیلی جاهای دیگر مردم با احتیاط از کنار هم رد می شوند.


او می گوید: شب گذشته در تصادف یک خودرو با موتورسواری در خیابان مهرداد که چهارمین اسید پاشی اتفاق افتاد، مردم چند نفر را با بطری های اسید پیدا کردند که در درگیری رخ داده بین مردم و مظنونان، موتورسوران به کلانتری محل منتقل شدند اما هنوز خبری از آنها در دسترس نیست. همچنین شایعه شده است که صبح امروز در خیابان شیخ صدوق شمالی اصفهان، یک مورد اسیدپاشی دیگر رخ داده است اما هنوز منابع رسمی، انتظامی و قضایی این خبرها را تایید نکرده‌اند.

ورود شورای تامین استان

همچنین یک منبع آگاه در دادگستری اصفهان خبر داد که شورای تامین استان برای رسیدگی به پرونده اسید پاشی‎ها تشکیل جلسه داده و حسن رحیمی دادستان اصفهان مسئولیت پرونده را به طور مستقیم به عهده گرفته است. در حالی که پلیس اصفهان از دادن هرگونه اطلاعاتی درباره ماجرای اسیدپاشی خودداری می‌کند، یکی از مسئولان استانداری اصفهان گفت: دادستان اصفهان به طور کامل در مورد اسید پاشی در اصفهان توضیح داده که خبرنگاران برای اطلاع می‌توانند به آن مراجعه کنند.

حال «سیهلا جورکش» مناسب نیست

یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در واکنش به درخواست خبرنگار خبرگزاری آنا برای حضور در بیمارستان شهید مطهری برای پیگیری وضع قربانی اسید پاشی اصفهان، گفت که در تلاش برای ارتباط با وزرات بهداشت هستیم اما آنها اجازه حضور خبرنگاران را نمی‌دهند.

با این حال پدر «سهیلا جورکش» که حالا در بیمارستان مطهری تهران بستری است گفت: حال روحی و روانی سهیلا بسیار بد است. درصد سوختگی در اصفهان 28 درصد اعلام شد اما در بیمارستان مطهری تهران می‌گویند 13 درصد سوختگی دارد.

به گفته جورکش، سوختگی بدن سهیلا عمیق است و صورت، گردن، کمر، دست‌ها و پاهای او آسیب‌دیده است. قرار است پوست سر سهیلا را برای یک عمل جراحی تازه بردارند.

زنان با ترس بیرون می روند

انتشار اطلاعات ضد‌ونقیض در اصفهان و واکنش سلبی مقامات باعث سردرگمی مردم شده است. یک خبرنگار اصفهانی به آنا می گوید: برخی از خبرنگاران زن اصفهانی دیگر اسمشان را پای مطالب خود نمی نویسند که مبادا مورد حمله اسید پاش‌ها قرار بگیرند.

به گفته وی، شهروندان اصفهانی ترس و دلهره دارند و از طرفی خانواده ها اجازه نمی دهند دختران به خیابان بروند و این روند طبیعی زندگی را لااقل به لحاظ روانی در شهر اصفهان مختل کرده است. این روزها جرات نمی‌کنیم به آسودگی به خیابان برویم و مجبوریم شیشه اتومبیل خود را بالا بکشیم.

نمادی برای مقابله با اسید پاشی احتمالی در اصفهان نیست

به گفته خبرنگاران محلی در اصفهان و افراد عادی که مورد پرسش خبرنگاران آنا بودند، بسیاری به لحاظ روانی در شوک هستند. یکی از خبرنگاران اصفهانی که ماجرای اسیدپاشی را از نزدیک دنبال می‌کند، می‌گوید: هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد ماهیت افراد اسیدپاش منتشر نشده است و نمی‌توان گفت چه کسی یا چه گروهی متهم است. شهر اصفهان که شهری همیشه امن بوده حالا دارد به یک شهر سراسر استرس تبدیل می شود.

وی می گوید: اطلاعاتی که نیروی انتظامی در روزهای اول به خبرنگاران داد، ضد و نقیض بوده و برای نمونه، رئیس کلانتری یکی از مناطق اصفهان به ما گفت چند نفری را در این باره دستگیر کردیم ولی بعد روابط عمومی ناجا مطلقا، دستگیری را تکذیب کرد.

با این حال وی معتقد است: این روند بی‌شک بر روی توریسم این شهر تاریخی اثرگذار خواهد بود چرا که بسیاری از مردم با بیم و دلهره به خیابان وارد می‌شوند و اگر اطلاع رسانی دقیقی صورت نگیرد شایعه، شهر را فرا می گیرد و به زودی گردشگرها این شهر را ترک می‌کنند.

هراس مقامات بیمارستانی و نبود هشدارهای پزشکی

وی درباره مقامات بیمارستانی می‌گوید: تیم پزشکی و پرستاری بیمارستان‌های سوانح و سوختگی شهر اصفهان چنان ترسیده اند که حتی حاضر نیستند، راجع به کمک‌های ابتدایی به قربانیان با خبرنگاران صحبت کنند. یکی از مسئولان بیمارستان امام موسی کاظم(ع) اصفهان گفته مقامات درخواست داشته‌اند در مورد این اسیدپاشی اطلاع رسانی صورت نگیرد.

همچنین یکی از نزدیکان قربانی اسیدپاشی اصفهان می‌گوید: دقیقا نمی‌دانیم چند روز است که اسیدپاشی به بقیه صورت گرفته اما ماموران نیروی انتظامی محترمانه از خانواده ها خواسته‌اند کسی چیزی به رسانه‌ها نگوید، تا پلیس اسیدپاشان را پیدا کند.

به گزارش آنا، "ندا- م" 27 ساله، "مریم- د" متاهل، "سارا- ق" 25 ساله متاهل و "سهیلا جورکش" چهار قربانی هستند که اسامی آنها از سوی پلیس اعلام شده است اما شایعاتی در شهر اصفهان دست به دست می‌شود که خبر از اسیدپاشی به افراد بیشتری می‌دهد.
:
:
:
آخرین اخبار