تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۷۲۸۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشف ریشه دیابت کودکان در دوران جنینی با همکاری محقق ایرانی
بروز دیابت نوع یک به سرعت در جهان در حال افزایش است و درصورت عدم کنترل دقیق سطح قند خون، دیابت می‌تواند تمامی اعضای بدن کودک را درگیر کرده و عوارض طولانی مدت برجای بگذارد
مطالعه صورت گرفته توسط محققان بین‌المللی با همکاری دکتر «فریبا وزیری ثانی» از دانشگاه لوند سوئد نشان می‌دهد، دیابت دوران کودکی و نوجوانی ریشه در دوران جنینی و پیش از تولد دارد.

بروز دیابت نوع یک به سرعت در جهان در حال افزایش است و درصورت عدم کنترل دقیق سطح قند خون، دیابت می‌تواند تمامی اعضای بدن کودک را درگیر کرده و عوارض طولانی مدت برجای بگذارد.

تاکنون علت دقیق دیابت کودکان ناشناخته باقی مانده بود، اما یک تیم بین‌المللی از محققان به تازگی موفق به رهگیری علت این بیماری در دوران پیش از تولد و جنینی شده‌اند.

این مطالعه نشان می‌دهد، زنانی که در دوران بارداری به عفونت ویروسی مبتلا می‌شوند، ویروس را به جنین انتقال داده و وی را مستعد ابتلا به دیابت نوع یک در دوران کودکی می‌کنند.

دیابت نوع یک با سایر بیماری‌های خودایمن مانند تیروئیدیت هاشیموتو، بیماری سلیاک و ام‌اس در ارتباط است؛ در این مطالعه رابطه فصول ماه‌های تولد با ابتلا به این بیماری‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان می‌دهد، فصلی از تولد کودکان که مبتلا به این بیماری‌ها می‌شوند، با عموم مردم متفاوت است.

در تحقیقات بعدی، شواهدی درخصوص ارتباط ابتلای مادر باردار به عفونت‌های ویروسی مادر و آسیب دیدن لوزالمعده مادر و جنین بدست آمد.

در این مطالعه، محققان دانشگاه واشنگتن و دانشگاه لوند سوئد اقدام از 107 زن باردار سالم نمونه خون تهیه کرده و وجود آنتی‌بادی‌های سلول‌های درون لوزالمعده (islet cells) را در نمونه‌های گرفته شده مورد بررسی قرار دادند؛ این پادتن‌ها شواهدی از دیابت هستند که سال‌ها قبل و پیش از بروز نشانه های اولیه بیماری ظاهر می‌شوند. در بخش دیگر آزمایش، ضدویروس‌ها و پادتن‌ها ضد CoxB3 نیز مورد بررسی قرار گرفت.

تفاوت آشکاری بین زنان بارداری که در فصول مختلف – بویژه فصل زمستان – تحت آزمایش قرار گرفته بودند، بدست آمد؛ حضور همزمان پادتن‌های GAD65 در خون بند ناف و بدن خود مادر، آسیب‌های خودایمنی به سلول‌های درون لوزالمعده را نشان می‌دهد که احتمالا در اثر عفونت های ویروسی و/ یا پادتن‌های ضدویروس ایجاد می‌شوند.

این بدان معناست که در زمان شیوع عفونت در ماه‌های فصل زمستان، 10 درصد از زنان باردار که سابقه بیماری خودایمن ندارند، با نتیجه مثبت آزمایش آسیب‌دیدن پادتن‌ها مواجه می‌شوند.

واکیسناسیون قبل از بارداری

محققان عنوان می‌کنند که تزریق واکسن‌های پیشگیری‌کننده پیش از باردار شدن، خطر ابتلای فرزندان آینده به دیابت نوع یک و سایر بیماری‌های خودایمن را کاهش می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Diabetic Medicine منتشر شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار