تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۷۲۹۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعلام برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل در استان
مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان گفت: برخلاف تصورها، موضوع پدافند غیرعامل، کاملا غیرنظامی است. پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، تسهیل و مدیریت بحران در مقابل تمهیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.

محمد حری در نشست خبری که امروز (29 مهرماه) به مناسبت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، اظهار کرد: پدافند غیرعامل از موضوعاتی است که مهجور مانده و نیاز به شناساندن بیشتر دارد که در این زمینه، پیش از هر چیز فرهنگ‌سازی، آموزش و ترویج آن به مسوولان، مدیران و شهروندان استان ضروری است.

وی افزود: فرایند پدافند غیرعامل باید بیش از اینها در جامعه تبیین و روشن شود. اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم قطعا پدافند غیرعامل می‌تواند یکی مقولات توسعه باشد.

حریبیان کرد: پدافند غیرعامل یعنی این که در مقابل تهدیدها کمترین آسیب را داشته باشیم که این تهدیدات در حوزه‌های مختلف، متفاوت و متنوع است.

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان با بیان این که در استان تاکنون حمله سایبری رخ نداده است، عنوان کرد: در کشور این اتفاق را شاهد بوده‌ایم و در مجموع باید با برنامه‌ریزی، آماده مقابله با این حملات باشیم.

حری گفت: نیاز است که به صورت ویژه و تخصصی در زمینه‌های سایبری، بیوتروریسم و حوزه زیست و شهرسازی، پدافند غیرعامل را دنبال کنیم؛ در واقع در زمینه مباحث پدافند غیرعامل نیاز به تولید علم داریم. این هفته، زمینه‌ساز تحقق تدابیر و رهنمودهای رهبری در خصوص پدافند غیرعامل و ترویج و توسعه مفاهیم غیرعامل با شیوه‌های نوین فرهنگی و هنری و آگاه‌سازی مردم و زمینه‌سازی برای افزایش همکاری و حل مشکلات مردم و مسئولان در تحقق اهداف پدافند غیرعامل است.

وی ادامه داد: پدافند غیرعامل در بند 11 ماده 121 قانون برنامه چهارم و در ماده 201 و 215 برنامه پنجم نیز توصیه و تاکید شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان درباره طرح جامع پدافند غیرعامل استان گفت: طرح جامع پدافند استان خوزستان در حال پیگیری است که بخشی از آن تدوین و آماده شده است. در حال حاضر 5 جلد این سند آماده شده است.

وی گفت: بر اساس ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه، همه طرح‌های توسعه‌ای باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند که این مساله امسال به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود. با توجه به توافق صورت گرفته بین ما و معاونت برنامه‌ریزی استانداری، هیچ پروژه‌ای و موافقت‌نامه‌ای در استان بدون داشتن ملاحظات و پیوست پدافند غیرعامل، اجرا یا منعقد نخواهد شد.

حری تصریح کرد: پدافند غیرعامل اولین بار در سال 82 توسط مقام معظم رهبری مطرح و سپس در همین سال دستور تشکیل سازمانی برای این مساله داده شد. در سال 90 نیز پیشنهاد نامگذاری یک روز به نام روز پدافند غیرعامل ارایه شد و در نهایت 8 آبان ماه به عنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری شده است. امسال نیز در همین راستا، از 3 تا 9 آبان ماه به عنوان هفته پدافند غیرعامل گرامی داشته می‌شود.

وی عنوان کرد: "پدافند غیرعامل مصونیت‌بخشی با عزم ملی و مدیریت جهادی" به عنوان شعار امسال هفته پدافند غیرعامل در نظر گرفته شده است؛ معرفی دستاوردهای تخصصی، ایجاد تحرک و انگیزه در سازمان‌های اجرایی در زمینه پدافند غیرعامل و استفاده از مشارکت فکری نخبگان از اهداف برنامه‌های اجرایی در این هفته است.

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان بیان کرد: رویکرد ما در بحث پدافند غیرعامل از سال‌های گذشته تاکنون، رویکرد آموزشی و ترویجی بوده است ولی از امسال درصدد هستیم که رویکرد تخصصی را در بحث پدافند پیش بگیریم.

حری با اشاره به نامگذاری روزهای هفته پدافند غیرعامل و برنامه‌های این هفته، افزود: روز شنبه، سوم آبان ماه روز تولید و ترویج علم و پدافند غیرعامل نامیده شده است که نواختن زنگ پدافند غیرعامل در محل آموزشگاه شاهد عفاف اهواز واقع در امانیه در ساعت 8:30 و افتتاح نمایشگاه هفته پدافند غیرعامل در محل پارک ساحلی اهواز از برنامه‌های این روز است.

وی ادامه داد: قرار است این نمایشگاه در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر برپا شود که در نوبت صبح دانش‌آموزان از نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان گفت: روز یکشنبه چهارم آبان ماه روز "سلامت انسان، محیط زیست، پایداری ملی و پدافند غیرعامل" است که برگزاری مانور زیستی با مشارکت دستگاه های تکمیل سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی استان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، جمعیت هلال احمر، اداره کل محیط زیست و نیروی انتظامی و برگزاری همایش سلامت توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز از برنامه‌های این روز خواهد بود.

وی تصریح کرد: روز دوشنبه 5 آبان ماه "روز استانداردسازی، مقاوم‌سازی، خوداتکایی و پدافند غیرعامل" است که برگزاری مانور سایبری توسط کارگروه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و برگزاری مانور زیرساخت توسط شرکت فولاد خوزستان از برنامه‌های این روز می‌باشد.

حری اظهار کرد: روز سه شنبه 6 آبان ماه "گفتمان‌سازی، نهادینه‌سازی و پدافند غیرعامل" نام گرفته که برگزاری مانور دور میزی و کارگروه آموزشی توسط جمعیت هلال احمر و برگزاری همایش آموزشی پدافند غیرعامل توسط سازمان آب و برق خوزستان از برنامه‌های این روز خواهد بود.

وی افزود: روز چهارشنبه 7 آبان ماه "روز کاهش آسیب‌پذیری، افزایش توانمندی در فضای سایبری و پدافند غیرعامل" نامیده شده است و در این روز همایش سایبری توسط کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان بیان کرد: پنج‌شنبه 8 آبان ماه نیز با نام روز "بسیج، مشارکت مردمی، محور تحقق پدافند غیرعامل" تعیین شده است که برگزاری مانور استمرار ارایه خدمات زیرساخت در زمان وقوع بحران برنامه این روز می‌باشد. در روز جمعه 9 آبان نیز که تحت عنوان "منابع ملی، سرمایه پایدار و پدافند غیرعامل" نامیده شده، برنامه‌هایی شامل همایش آموزشی مبحث 21 مقررات ملی ساختمان جهت اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان و افتتاحیه نمایشگاه پدافند برگزار می‌شود.

وی گفت: اطلاع‌رسانی در سطح دستگاه‌ها، برگزاری جلسات پدافند غیرعامل در دستگاه‌ها و تهیه و توزیع بورشورهای آموزشی در زمینه پدافند غیرعامل از دیگر برنامه های هفته پدافند است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار