تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۷۳۰۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز مهاجرت پرندگان زمستان‌گذر به خوزستان
کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از آغاز مهاجرت پرندگان زمستان‌گذر به استان خبر داد.

رحیم الوندی اظهار کرد: با اولین بارش باران در استان و آبگیری تالاب‌ها، مهاجرت پرندگان زمستان‌گذر به مناطقی چون استان خوزستان شروع شده و هر چه هوا سردتر شود این مهاجرت افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: این پرندگان که شامل مرغابی‌ها، غازها، پرندگان کنارآبزی مانند حواصیل‌ها و باکلان‌ها هستند، عمدتا از سیبری و شمال اروپا مهاجرت می‌کنند و به خوزستان می‌آیند.

کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: 4 تالاب مهم از جمله تالاب بین‌المللی شادگان، هورالعظیم، میانگران و بامدژ و همچنین ده‌ها تالاب فصلی و آبگیر کوچک در استان خوزستان، در این فصل پذیرای پرندگان مهاجر هستند.

الوندی افزود: سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر در خوزستان، بهمن ماه انجام می‌شود؛ بر اساس سرشماری سال گذشته تعداد پرندگان مهاجر در استان خوزستان بین 100 تا 150 هزار قطعه بوده است.

وی در خصوص موقعیت جزیره‌های رودخانه کارون برای زیست این پرندگان، گفت: جزایری که در مسیر رودخانه در شهر قرار دارند، از لحاظ موقعیت جغرافیایی امنیت پرندگان را تامین نمی‌کنند؛ این جزیره‌ها بیشتر پذیرای پرندگان کنارآبزی مانند حواصیل‌ها، اگرت‌ها و برخی پرندگان ماهی‌خوار مانند باکلان‌ها هستند و معمولا به عنوان استراحتگاهی موقت برای پرندگان به شمار می‌روند.

این کارشناس حیات وحش گفت: پیش از این، روبه‌روی پارک جزیره یک جزیره بزرگ وجود داشت که پرندگان در تابستان در این جزیره زادآوری می‌کردند، ولی این جزیره از سطح رودخانه برداشته شد.

الوندی اظهار کرد: پرندگانی که مهاجرت می‌کنند تا اوایل فروردین ماه در استان خوزستان ماندگار هستند. این پرندگان در تالاب‌های استان زادآوری ندارند و تنها زمستان‌گذری می‌کنند.
:
:
:
آخرین اخبار