تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۷۳۱۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز:
دانش‌آموختگان‌کشاورزی‌واردعرصه‌کشاورزی‌شوند
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برای رونق کشاورزی در همه زمینه‌ها، باید اجازه ورود دانش آموختگان رشته‌های کشاورزی و علوم آب به عرصه کشاورزی داده شود.

فریدون رادمنش اظهار داشت: مسأله بحران آب، مسأله‌ای همه‌گیر و کشوری است و باید مسئولان کشوری با تدبیر و چاره‌اندیشی در این زمینه، تصمیمات مناسبی را برای حل این بحران اتخاذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود داشتن بیشترین رودخانه‌ها در خوزستان، مشکل کمبود آب در این استان جدّی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، درباره انتقال آب کارون نیز اظهار نظر کرد: به لحاظ منابع آب، در کشور 92 درصد منابع آبی به بخش کشاورزی، 6 درصد آب شرب و 2 درصد هم به مصارف صنعتی می‌رسد.

رادمنش با اشاره به طرح‌های انتقال آب کارون توضیح داد: انتقال آب کارون برای مصارف کشاورزی با هزینه‌های گزاف و سود اندک، عاقلانه نیست.

وی تصریح کرد: خوزستان از استان‌هایی است که رونق کشاورزی در آن وابسته به آب رودخانه هاست و این انتقال‌های غیر علمی به اقتصاد خوزستان آسیب جدی وارد می‌کند.

رادمنش تأکید کرد: انتقال آب در همه جای دنیا علاوه بر برآوردهای اقتصادی که باید صورت گیرد، نقاط هدف را نیز مدّنظر قرار می دهد و از این رو، مناطق حوزه رودخانه نسبت به سایر مناطق دوردست در اولویت هستند.

مدیر گروه هیدرولوژی دانشکده علوم آب، اضافه کرد: برای تأمین آب آشامیدنی سایر هموطنان هیچ‌کس مخالفتی ندارد و باید آب شرب سایر مناطق تأمین شود.

وی درباره وضعیت آبیاری کشاورزی خوزستان گفت: در کشاورزی خوزستان هم باید بر روی راندمان آب مورد استفاده برای آبیاری مزارع تأمل و دقت بیشتری کنیم.

رادمنش خاطرنشان کرد: عمده روش آبیاری در کشاورزی خوزستان کرتی است که راندمانی در حدود 50 درصد دارد که برای افزایش راندمان به 90 درصد، باید از روش‌های نوین آبیاری مثل روش قطره‌ای و یا بارانی استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: علاوه بر بهبود شیوه‌های آبیاری، تغییر الگوی کشت هم می‌تواند روش مؤثری در کاهش مصرف آب در کشاورزی باشد.

وی با گلایه از عدم توجه به بخش کشاورزی در سیاست‌گذاری‌ها، افزود: در حالی که باید کشاورزی محور توسعه در کشور باشد ولی مسئولین به‌طور شایسته به کشاورزی بها نمی‌دهند.

رادمنش تصریح کرد: با وجود اینکه سالانه صد‌ها نفر دانش آموخته کشاورزی و علوم آب در مقاطع مختلف داریم ولی متأسفانه همچنان کشاورزی ایران به شکل سنتی اداره می‌شود.

وی در پایان متذکر شد که «برای رونق کشاورزی در همه زمینه‌ها، باید اجازه ورود دانش آموختگان رشته‌های کشاورزی و علوم آب به بدنه کشاورزی داده شود وگرنه با این کشاورزی سنتی با راندمان پایین هیچ‌گاه کشاورزی متحول نمی‌شود».
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار