تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۷۳۲۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شرايط تاسف‌بار سينمای كوتاه خوزستان
يك فيلم‌ساز معتقد است: شرایط تولید در سینمای کوتاه استان خوزستان نامطلوب و بسیار تأسف‌بار است.

سيد مرتضی سبزقبا اظهار كرد: شرایط تولید در سینمای کوتاه استان متأسفانه شرایط قابل قبول و رضایت‌بخشی نیست و چند سالی است که روند تولید فیلم‌های حرفه‌ای در مدیوم سینمای کوتاه استان متوقف شده است.

وی تاكيد كرد: هر چند شرایط اقتصادی کشور در این سال‌ها بر چرخه ناقص و کم رمق تولید سینمای کوتاه استان بی‌تأثیر نبوده؛ بیش از هر چیز دیگری رویکرد نامناسب در سیاست‌گذاری‌های هنری مسؤولان و در بعضی موارد سوءمدیریت در برخی نهادها و مراکز فرهنگی ـ هنری به سینمای کوتاه استان آسیبی اساسی و جدی وارد کرده است.

سبزقبا تصريح كرد: بهانه برخی از مسؤولان نهادهای فرهنگی و هنری استان برای توقف روند تولید در سینمای کوتاه طبق معمول کمبود بودجه و فقدان منابع مالی عنوان می‌شود. به نظر می‌رسد اولین قربانی شرایط اقتصادی نامناسب در مباحث فرهنگی سینمای کوتاه استان است. در همین شرایط و با همین فقدان بودجه هیچ هنر دیگری به اندازه هنر سینما آسیب ندیده است.

اين فيلم‌ساز خاطرنشان كرد: بارها گفته‌ام که سینمای کوتاه نه تنها در بخش تولید بلکه در بخش آموزش و نیز در مبحث اکران با مشکلات بسیاری مواجه است چراكه نهادهای فرهنگی و هنری در شیوه آموزش‌های خود هیچ تغییر مثبت و مؤثری ایجاد نکرده‌اند. سیستم آموزشی این مراکز فرهنگی و هنری سیستم معیوب و ناقصی است و این مسأله بدیهی را به راحتی می‌توان از نتیجه عملکردشان در نبود پرورش فیلم‌سازان موفق مشاهده کرد.

كارگردان «برای او» يادآوری كرد: فیلم‌سازان موفق استان به هیچ عنوان محصول آموزش‌های ناقص این نهادها و مراکز فرهنگی و هنری استان نبوده و نیستند و موفقیت این فیلم‌سازان انگشت‌شمار بیش از هر چیز به استعداد و توانايی و کوشش‌های شخصی خود این هنرمندان مربوط است.

سبزقبا گفت: معمولا ارايه آمار و ارقام از سوی مسؤولان برای اثبات محقق شدن برنامه‌های نهادهای متبوع‌شان و دفاع از کارنامه مدیریتی‌شان امری متداول و مرسوم است. جالب است که در این مورد هیچ مسؤولی انگار خود را موظف به پاسخ‌گويی نمی‌داند و برای ارايه این آمار و ارقام هم هیچ تلاشی نمی‌کند. جالب‌تر این که به نظر می‌رسد حتی مسؤولان عالی رتبه این مراکز فرهنگی و هنری کشور مسؤولان استانی نهادهای تحت مدیریت‌شان را مجاب به پاسخ‌گويی نمی‌کنند و به همین شرایط فعلی بسنده کرده و رضایت داده‌اند. انگار هیچ کس از مسؤولانی که وظیفه‌شان را به درستی انجام نمی دهند حتی پاسخی مطالبه نمی‌کند.

وی با بيان اين كه نباید فراموش کرد که با توقف روند تولید حرفه‌ای در سینمای کوتاه چرخه اقتصادی این سینما ناقص می‌شود و به فیلم‌سازان و هنرمندانی که در این عرصه به شکل حرفه‌ای فعالیت می‌کنند آسیبی اساسی وارد می‌شود تصريح كرد: از این منظر بدیهی است که نه تنها به رشد اشتغال‌زايی کمکی صورت نمی‌گیرد بلکه اساسا به این ترتیب به افزایش آمار بی‌کاری در استان دامن زده می‌شود. پس بعضی مسؤولان برخی نهادها و مراکز فرهنگی و هنری استان به سبب ناتوانی در مدیریت و یا سوءمدیریت‌شان نه تنها به سینمای کوتاه آسیب زده‌اند بل‌که آمار بی‌کاری در استان را نیز افزایش داده‌اند.

به باور كارگردان «آنها»: به نظرم سینمای کوتاه اسیر نظرات غیرکارشناسی و غیرتخصصی برخی مسؤولان شده و با این نگرش کم‌کم قربانی سیاست‌گذاری‌های نادرست آن‌ها خواهد شد. مگر این که رویکرد نادرست‌شان در مواجهه با این سینما تغییر کند و ناظران و کارشناسانی کارآمد عملکرد آن‌ها را مورد بررسی قرار بدهند و انتظارات و نیازهای هنرمندان این رشته را از این نهادها و مراکز و مسؤولان‌شان مطالبه کنند.

او در همين زمينه اضافه كرد: روند تغییرات مثبت و مؤثری که در شکل کلان آن در مسايل فرهنگی و به خصوص در سینمای ایران در دولت جدید به وجود آمده باید در شیوه برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های مسؤولان و مدیران مراکز فرهنگی و هنری استان نیز ایجاد شود تا سینمای کوتاه از انفعال فعلی چندین ساله‌اش خارج شود.

سبزقبا اظهار كرد: هر چند که به رغم این مصائب و مشکلات عجیب به هر حال برخی هنرمندان سینمای کوتاه استان به سختی و با مشقت بسیار فیلم‌های خود را به تولید رساندند و اجازه ندادند روند موفقت‌آمیز آثار سینماگران استان در مجامع ملی و بین‌المللی قطع شود؛ سینما هنری است که به سرمایه محتاج است و همچنان که سینماگران خوب تلاش می‌کنند تا فیلم خوب بسازند مسؤولان نیز باید برای خلق آثار خوب و قابل تأمل به وظیفه‌شان عمل کنند و سینمای کوتاه را مورد حمایت قرار بدهند.

اين فيلم‌ساز با اشاره به اين كه چرخه اقتصادی سینمای کوتاه به نحوه سیاست‌گذاری‌های مسؤولان وابسته است گوش‌زد كرد: مبادا با سیاست‌های نادرست به این چرخه اقتصادی و مهم‌تر از آن به هنر سینما در استان آسیب وارد شود.

وی ابراز اميدواری كرد: مسؤولانی که سینمای کوتاه و هنرمندان آن را مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار داده‌اند روزی نه چندان دور در پیشگاه مردم شریف و هنر دوست استان پاسخ‌گو باشند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار