تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۷۳۲۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون استاندار خوزستان:
نمایشگاه‌های هفته پژوهش باید جنبه تجاری‌سازی داشته باشد
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: دستگاه‌های اجرایی باید سعی کنند نمایشگاه‌های از دستاوردهای جدید و کارآمد که جنبه تجاری‌سازی دارند را ارائه دهند.

علی عماد ظهر امروز در نخستین کارگروه هفته پژوهش و فناوری که در محل سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد با اشاره به اینکه هفته پژوهش در سال جاری باید با کیفیت‌تر و کارآمدتر از سال‌های گذشته برگزار شود، اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی باید در ارائه پژوهش‌های تکراری و ناکارآمد پرهیز کرده و سعی کنند نمایشگاهی از دستاوردهای جدید و کارآمد که جنبه تجاری‌سازی دارند را ارائه دهند.

وی افزود: دستگاه‌ها باید تلاش کنند تا در این زمان بتوانند از فرصت استفاده کنند و با شناسایی توانمندی‌های پژوهشگران، شرایط را برای ارتقای علم و دانش استان و استفاده از آنها در راستای توسعه صنایع به‌کار گیرند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان با انتقاد از برخی دستگاه‌ها در خصوص عدم‌تخصیص اعتبارات برای هفته پژوهش و فناوری گفت: برخی از دستگاه‌ها و اداره‌های دولتی هنوز نتوانسته‌اند بدهی سال گذشته خود را به نمایشگاه پرداخت کنند و این امر برای آغاز نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال مشکلاتی را برای مجریان این برنامه به‌وجود آورده است.

عماد با بیان اینکه لازم است دستگاه‌های اجرایی در این زمینه همکاری و اعتباراتی را به بخش پژوهش اختصاص دهند، از بحث ایجاد رشته‌های دانشگاهی مرتبط با نفت در سایر دانشگاه‌ها گلایه کرد و گفت: دانشگاه شهید چمران به عنوان یکی از دانشگاه‌های باسابقه کشور باید در بحث انتقال رشته‌های دانشگاهی، دانشکده نفت مورد نظر وزارت علوم باشد زیرا که هم از لحاظ موقعیت مکانی و هم از لحاظ علمی توانایی بالایی دارد.

*اختصاص اعتباری بالغ بر یک‌هزار و 400 میلیارد دلار به طرح 550 هزار هکتاری

وی همچنین با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری اراضی تصویب شده مقام معظم رهبری تصریح کرد: با تلاش دولت تدبیر و امید، اعتباری بالغ بر یک‌هزار و 400 میلیارد دلار اختصاص داده شده که لازم است مدیران مربوطه تلاش کنند تا استان خوزستان سهمی از این اعتبارات را به خود اختصاص دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان اضافه کرد: طرح‌هایی که در زمینه طرح 550 هزار هکتاری اجرا می‌شود لازم است که کارشناسانه و پژوهشی باشند تا بتوانیم با استفاده از روش‌های نوین توان افزایش محصولات کشاورزی استان را افزایش دهیم.

عماد در پایان بیان کرد: برای اجرای اینگونه اقدامات باید برنامه داشته باشیم تا بتوانیم در محصولات کشاورزی صادرات حرف داشته و هم از صنایع جانبی آنها استفاده کنیم.

* ضرورت استقرار غرفه‌ای از سوی صنعت در نمایشگاه‌های هفته پژوهش

مدیر استانی پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری کشور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و علمی و فناوری از سوی رهبری، بر ضرورت استقرار غرفه‌ای از سوی صنعت در نمایشگاه‌های هفته پژوهش در استان‌ها تاکید کرد.

حجت‌الله مرادی‌پور ظهر امروز در نشست اعضای کارگروه پژوهش، فناوری و تحول اداری خوزستان اظهار کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز از جمله دانشگاه های برخوردار از پتانسیل بالا در کشور است و در این زمینه باید هر چه بهتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امید می‌رود با فعالیت‌های پارک علم و فناوری بتوان به این دانشگاه کمک کرد افزود: امسال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بحث استانی در این زمینه ورود کرده و تا پیش از این در این راستا گلایه‌مندی‌هایی وجود داشت که چرا چنین مسائلی از استان‌ها در بعد ملی رسانه‌ای نمی‌شود.

مدیر استانی پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری کشور تصریح کرد: عملیاتی شدن بودجه‌های پژوهشی یکی از برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در سال جاری است و وزارت برای تحقق اهداف خود در بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده که 15 درصد منابع عمومی خود را صرف امر پژوهش کنند.

مرادی‌پور با بیان اینکه در حال حاضر 31 پارک علم و فناوری و 150 مرکز رشد در کشور فعالیت دارند که آمار قابل قبولی است تصریح کرد: با توجه به نگرش جدید باید به سمت تجاری کردن پژوهش‌ها رفت.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد فن بازارهای تخصصی در پارک‌های علم و فناوری گفت: امروز نیاز جامعه این است که به سمت پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور پیش‌ رفته و سمت و سوی سرمایه‌گذاری‌ها هم در این زمینه باشد.

مدیر استانی پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری کشور در پایان با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و علمی و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب بر ضرورت استقرار غرفه‌ای از سوی صنعت در نمایشگاه‌های هفته پژوهش در استان‌ها تاکید کرد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار