تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۷۳۳۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لاریجانی در نطق پیش از دستور مجلس:
سیاسی‌ کردن جنایت اسیدپاشی، فرصت‌طلبی و نامردی سیاسی است
همه بحث‌ها در این یک سال در مجامع و رسانه‌ها این بود که از گذشته درس گرفته شود و معتدل عمل کنند. این روش که تکرار همان روش‌های مذموم سابق است. عقل حکم می‌کند مسائل امنیتی در جامعه به سوی اجتماعی شدن سوق پیدا کند نه بالعکس که پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی شود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه بحث‌ها در این یک سال در مجامع و رسانه‌ها این بود که از گذشته درس گرفته شود و معتدل عمل کنند. این روش که تکرار همان روش‌های مذموم سابق است. عقل حکم می‌کند مسائل امنیتی در جامعه به سوی اجتماعی شدن سوق پیدا کند نه بالعکس که پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی شود.

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (4 آبان ماه 93) گفت: با انجام کار تحقیقاتی در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی پس از سال‌ها طرحی در ارتباط با حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تدوین شد و پس از بررسی در کمیسیون مشترک قضایی و فرهنگی در دستور کار مجلس قرار گرفت. این همه فضاسازی علیه این طرح و مرتبط کردن آن با برخی مسائلی که در کشور رخ داده، کار نادرستی بود.

وی افزود: می‌گویند در این امر اشکالاتی وجود دارد. این طرح که هنوز در مجلس به تصویب نهایی نرسیده، اگر اشکالی هست مطرح کنند که در مجلس طبق آئین‌نامه بررسی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد که در این طرح عده‌ای خاص می‌توانند اقداماتی انجام دهند. تعجب‌آور است اولا در این طرح اقدام عملی در اختیار دولت قرار گرفته و مردم وظیفه زبانی دارند نه عملی و ثانیا برای اینکه عده‌ای خودسر اقدامی نکنند برای آن ساز و کاری در نظر گرفته شده است.

لاریجانی اظهار داشت:‌ البته ممکن است عده‌ای در ترکیب این ستاد نظر داشته باشند که به موقع در مجلس مورد مداقه قرار می‌گیرد اما روح این طرح با فضاهای ساخته‌شده در تنافر است.

وی افزود: همه آقایان صاحب‌نظر توجه داشته باشند که امر به معروف و نهی از منکر هم یک فریضه مهم اسلامی و حیاتبخش برای جامعه است و هم نص قانون اساسی است و لذا باید حامی این امر مهم باشند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به حادثه اسیدپاشی در اصفهان گفت: این اقدام یکی از قبیح‌ترین و رذیلانه ترین جنایت‌ها است که از ابتدای این حادثه پیگیری جدی در خصوص آن صورت گرفت و با قوه قضائیه و سایر بخش‌های امنیتی تماس گرفته شد که موضوع را با همه توان دنبال کنند و افرادی نیز در این ارتباط دستگیر شدند ولی بررسی‌ها در حال انجام است.

لاریجانی اظهار داشت: لازم می‌دانم کمیسیون امنیت ملی با جدیت پیگیر این موضوع باشد و نتیجه را به مجلس گزارش دهد اما اینکه پدیده اجتماعی زشت مستمسکی شود برای تسویه حساب سیاسی جریان‌ها، خطای دیگری است که رخ داده است و بدتر از آن مرتبط کردن این مسئله به بحث امر به معروف و نهی از منکر است که این اقدام منکر دیگری است که انجام شده است.

وی افزود: کدام جریان سیاسی مطرح در کشور در پی چنین اقداماتی می‌تواند باشد؟ چرا فضای سیاسی کشور را بلاوجه غبارآلود می‌کنید؟ سیاسی‌کردن یک اقدام زننده جز فرصت‌طلبی چیز دیگری نیست و یک نامردی سیاسی است که متأسفانه در دوره‌هایی نیز از این کارها انجام شد و نتیجه آن تندروی‌هایی بود که به کشور لطمه زد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه بحث‌ها در این یک سال در مجامع و رسانه‌ها این بود که از گذشته درس گرفته شود و معتدل عمل کنند. این روش که تکرار همان روش‌های مذموم سابق است. عقل حکم می‌کند که مسائل امنیتی در جامعه به سوی اجتماعی شدن سوق پیدا کند نه بالعکس که پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی شود.

لاریجانی اضافه کرد: مخصوصا وقتی ملاحظه می‌کنند که در شرایط ملتهب منطقه قدرت‌ها می‌خواهند آرامش کشور ایران که سنگر پایداری است را به هم بزنند و گاه با رسانه‌های خود به تحریک و شیطنت مشغولند باید توجه رسانه‌ها و سیاستمداران بیشتر و دقیق‌تر باشد.

وی با اشاره به تخلفات در بورس‌های علمی کشور، افزود: از اقدام وزارت علوم که نتایج کار را ارائه کرد تشکر می‌کنم و این کار باید با دقت صورت می‌گرفت و در همین زمینه دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی از قبل تذکرات جدی به وزارت علوم داده بود که برخی از این بورسیه‌ها تخلف از قانون است و باید اصلاح شود و باید دیوان محاسبات پیگیر موضوع باشد که با متخلفین برخورد جدی صورت بگیرد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: تعجب‌آور است در موضوعی که هم دولت و هم مجلس مصمم به پیگیری آن هستند به ناروا طوری حرف زده می‌شود و یا در رسانه‌ها منعکس می‌شود که مجلس با پیگیری این موضوع مخالف است و حتی استیضاح وزیر به دلیل پیگیری تخلفات بورسیه‌ها بوده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: حال آنکه دیوان محاسبات که نهادی زیرمجموعه مجلس است پیگیر این تخلف بود و بحث استیضاح هم ربطی به مسئله بورسیه‌ها نداشت. مسائل دیگری در زمینه رفتار سیاسی و فرهنگی وزیر و انتصابات وی بیشتر دلیل استیضاح بود. البته در ارتباط با مسئله استیضاح در مجلس عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف بودند اما چرا غیرمنصفانه عمل می‌کنید؟ در نقد استیضاح می‌توان بحث کرد اما چرا به ناروا امری را به استیضاح مرتبط می‌کنید؟ اگر هم در بین نمایندگان به این موضوع پرداخته‌اند به نحوه اقدامات رسانه‌ای آن ایراد می‌گرفتند و نه اصل تخلف در بورسیه‌ها.

وی افزود: این هم نمونه دیگری از رفتار ناسالم سیاسی است که برای از میدان به در کردن طرف مقابل به ناحق او را متهم به امری می‌کنند. جریان‌های سیاسی کشور باید این درک را در این شرایط داشته باشند که در طی سال‌های گذشته از این رفتارها گاه صورت گرفت و منشأ مناقشات و کینه‌ها و دشمنی‌ها شد. آیا قصد دارند این روند غلط اصلاح شود یا می‌خواهند ‌آن را تکرار کنند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر از منظر منافع ملی و امنیت ملی به این مسائل توجه شود که در شرایط پرمسئله و ملتهب منطقه ایران کانون آرامش امنیتی است که البته به خاطر دشمنی قدرت‌های بزرگ با تحریم‌هایی مواجه شده باید همه استعدادها و انرژی‌ها در جهت توسعه کشور و پایداری ملی همگرا شود. طبعا رقابت‌های سیاسی باید از کیفیت عقلانی‌تر و برادرانه برخوردار باشد و نه غیر مردانه و از هر فرصتی استفاده شود تا طرف مقابل را متهم و در افکار عمومی خوار کنند و ابزاری را از این طریق به دست بیگانگان بدهند تا که سوءاستفاده کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: برخی مقامات آمریکایی در حین مذاکرات مطالبی را مطرح کردند که مغایر موضع آنان در آشکارا بوده است و هر گاه که طرف ایرانی اعتراض کرده است گفته‌اند برای شرایط داخلی و وضعیت کنگره این مطالب را بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر واقعا اینگونه است که باید بر این مدیریت جهانی تأسف خورد که با حیله‌گری درون خود را آرام می‌کنند و اگر مکری در مذاکرات است که بدانند برای طرف ایرانی موضوع روشن شده و از این رهگذر کلاهی دوخته نمی‌شود و جمهوری اسلامی جز چارچوب منطقه شفافیت در منطقه فناوری هسته‌ای محدودیتی را نمی‌پذیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همین امر نشان می‌دهد فرزندان انقلاب که امروز درگیر دشمنی بیرونی هستند باید مراقبت بیشتری در رفتار درونی خود داشته باشند که به همگرایی و هم‌افزایی در آنها بینجامد.

لاریجانی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم اظهار داشت: بی‌تردید امروز که آغاز ماه محرم است اذهان همگان متوجه قیامی است که در تاریخ بشریت از نظر صلابت، پاکی، اهداف متعالی و فداکاری یگانه ماند.

وی ادامه داد: قیامی که حقیقت شهادت را ظهور بخشید، قیامی که زندگی عزتمندانه را به مسلمانان نشان داد، قیام خونینی که غیرت حسینی را در رگ‌های مؤمنان به جریان انداخت و به حق او را خون خدا نامیدند.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت:‌ امام حسین (ع) هدف قیام خود را در نامه به محمد بن حنفیه اینگونه بیان می‌کند که من برای تفریح و تفرج و فساد و ظلم قیام نکردم. بلکه برای اصلاح در امت جدم قیام کردم. قصد و هدف این قیام اقامه امر به معروف و نهی از منکر است و به سیره جدم عمل کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ‌در عظمت قیام عاشورا همین بس که همه ائمه اطهار و اولیای دین در اهمیت و بزرگداشت آن به مسلمانان توصیه‌ای اکید داشتند.

وی در پایان گفت: امام حسین (ع) هدف قیام خود را اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه معرفی می‌کند و این امر نشان می‌دهد امر به معروف و نهی از منکر قیام بزرگی را می‌طلبد. مباد که کسی تصور کند این امر برای جامعه جنبه فرعی دارد و تفننی است و مبادا کسانی با این فریضه مهم برخورد سیاسی کنند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار