تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۷۳۴۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شناسایی عامل شیمیایی افسردگی فصلی
یک تیم روانشناسی در بررسی‌های خود دریافتند «اختلال عاطفی فصلی» (SAD) یا «افسردگی فصلی» از افزایش سطح پروتئین انتقال‌دهنده سروتونین ناشی می‌شود.

هر سال در یک زمان یا فصل مشخص برخی افراد در سراسر جهان دچار افسردگی شدید می‌شوند. این وضعیت که اختلاف عاطفی فصلی نامیده می‌شود می‌تواند از افزایش سطح پروتئین انتقال‌دهنده سروتونین ایجاد شود.

متخصصان در بررسی‌های پیشین خود اظهار کرده بودند قرار گرفتن در معرض میزان پایینی از نور خورشید در طول فصل زمستان می‌تواند به تشدید اختلال عاطفی فصلی کمک کند. همچنین کمبود ویتامین D به خستگی و حساسیت‌پذیری فرد منجر می‌شود. با این وجود تاکنون علت عصبی – شیمیایی بروز اختلال عاطفی فصلی برای متخصصان ناشناخته باقی مانده بود.

گروهی از متخصصان دانشگاه کپنهاک اخیراً در یک بررسی به مطالعه علت دقیق این اختلال پرداختند.

«برندا مک ماهون»، متخصص ارشد این مطالعه گفت: انتقال‌دهنده‌های سروتونین در برخی شرایط می‌توانند این ترکیب شیمیایی را به سلول‌های عصبی که فعال نیستند بازگردانند و بنابراین فعالیت بیشتر این انتقال‌دهنده‌ها، فعالیت سروتونین را پایین می‌آورد. نور خورشید به‌ طور طبیعی این فرآیند را در سطح پایین نگه می‌دارد اما در فصل پاییز و زمستان که طول روز کوتاه‌تر است سطح انتقال‌دهنده سروتونین افزایش می‌یابد و به افت میزان سروتونین فعال منجر می‌شود.

به گفته ماهون، بسیاری از افراد تحت تأثیر اختلال عاطفی فصلی قرار نمی‌گیرند و اکنون مشخص شده در این افراد فرآیند افزایش فعالیت انتقال‌دهنده سروتونین وجود ندارد بنابراین سطح سروتونین فعال آن‌ها در طول فصل زمستان بالا می‌ماند.

به نقل از نیچرورلد نیوز، مک ماهون و همکارانش در ارزیابی مبتلایان به اختلال عاطفی فصلی اظهار داشتند در بیماران افسرده به‌ طور متوسط سطح انتقال‌دهنده سروتونین در فصل زمستان نسبت به تابستان پنج درصد بالاتر است. هر چند در افراد سالم این تغییر چشمگیر مشاهده نمی‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار