تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۷۳۵۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیت‌الله کعبی:
نگرانیم که منکر به پدیده‌ای عادی تبدیل شود
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: اگر خواهان پیشبرد امر به معروف و نهی از منکر هستیم باید دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش به شکل مبنایی و بر اساس بنیادهای فکری برگرفته از قرآن و سنت متحول شود.

آیت‌الله عباس کعبی در همایش «تجدید میثاق با امام حسین(ع)؛ بزرگ آمر به معروف و ناهی از منکر» که امروز (5 آبان ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با اشاره به فرموده امام حسین(ع) « من از روى خودخواهى و خوشگذرانى و یا براى فساد و ستمگرى قیام نکردم، من فقط براى اصلاح در امّت جدّم از وطن خارج شدم.» اظهار کرد: کلمه خروج در ادبیات فقهی و حقوقی و در عرصه فقه سیاست و حکومت، به معنای انقلاب و قیام مقتدرانه است.

وی گفت: برخی کلمه خروج در این سخن امام حسین(ع) را به خروج از مدینه به مکه تعبیر می‌کنند که این معنای لفظی آن است. پشتوانه این واژه و تحلیل آن، بیان سیدالشهدا(ع) مبنی بر قیامی نه برای خودخواهی، ظلم، خوشگذرانی بوده است؛ چرا که برخی از انقلاب‌ها ریشه در ظلم و فرصت‌طلبی دارند.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه قیام ایشان برای اجرا و اصلاح اسلام بوده، گفت: امر به معروف و نهی از منکر انقلابی دیگر از جنس انقلاب فرهنگی امام خمینی(ره) است که ایشان در آغاز نهضت دو سال دانشگاه‌ها را تعطیل کردند. اگر خواهان پیشبرد امر به معروف و نهی از منکر هستیم باید دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش به شکل مبنایی بر اساس بنیادهای فکری برگرفته از قرآن و سنت متحول شود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان با بیان اینکه اقتدار یکی از عناصر پایه‌ای هر نظام است، گفت: حتی لیبرال‌ترین حکومت‌ها اگر پشتوانه اجرایی خود را از دست دهند، تضعیف می‌شوند. منکرات بی‌توجهی به ارزش‌ها و اقتدار نظام اسلامی است و نظام با پشتوانه مردم و اقتدار باید به میدان وارد شود.

وی تصریح کرد: آمران به معروف و ناهیان از منکر ماموران نظام و اسلام هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند و از هویت و شخصیتی رسمی در نظام اسلامی برخوردار شوند. با توجه به آنکه قلمرو امر به معروف و نهی از منکر وسیع است، تاسیس نظام اسلامی بر مبنای ولایت یکی از امر به معروف‌های بزرگ است.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: در امر به معروف و نهی از منکر کلان، فرد باید در شرایط مقتضی از جان و مال خود همچون امام حسین(ع) بگذرد. انقلاب امام خمینی(ره) در مقابله با نظام طاغوت از جنس امر به معروف و نهی از منکر بود. با این تفاوت که امام خمینی(ره) به پیروزی رسید اما امام حسین(ع) به شهادت رسید. آمران به معروف به دنبال نتیجه زودهنگام قطعی نباشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر ورود حوزه‌های علمیه در عرصه امر به معروف و نهی از منکر گفت: حوزه‌ها باید با بیانیه‌های ماهانه، معضلات منکراتی را اعلام عمومی کنند تا به عنوان حجت باقی بماند.

وی تصریح کرد: برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر با این عظمت باید همه امکانات نظام اسلامی، ‌سیاست‌ها، جهت‌گیری‌ها و قانون‌گزاری‌ها به این سو سوق یابد و بر این اساس ساختاری قوی با پشتوانه‌های عالی شامل قوای سه‌گانه همراه با عزم و اراده ملی تدوین شود.

آیت‌الله کعبی گفت: نگرانی ما آن است که منکر به پدیده عادی تبدیل شود. باید ستاد امر به معروف و نهی از منکر به شکل ویژه با پشتیبانی مردم با این پدیده‌ها مبارزه کند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: آیت الله کعبی
:
:
:
آخرین اخبار