تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۷۳۶۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
220 ایرانی در کویت زندانی هستند
غالب زندانيان به اتهام مواد مخدر به حبس محكوم شده اند. تعداد اندكي هم به اتهام قتل و جعل سند/ آمارهاي ما نشان مي دهد متأسفانه هرسال به طور متوسط 10 نفر ایرانی در کویت دستگير و زنداني مي شوند
سفیر ایران در کویت از تلاش ها برای انتقال زندانیان ایرانی موجود در کویت به کشور خبر داد.
علیرضا عنایتی تعداد ایرانیان زندانی در کویت را 220 نفر اعلام کرد و گفت: براساس موافقتنامه امضا شده میان ایران و کویت در سال 1383، تمامی ایرانیان زندانی در کویت که درخواست انتقال به ایران بدهند؛ می توانند باقی مانده حبس خود را در کشورشان بگذرانند.

وی افزود: هر زندانی ایرانی در کویت که فرم درخواست انتقال به ایران را امضا کند می تواند از شرایط انتقال به ایران و ادامه تحمل حبس در کشور خود برخوردار شود.

سفیر ایران درباره سن زندانیان و مدت حضور آنها در زندان کویت هم گفت: مدت محكوميت و سن زندانيان متفاوت است. درصد زيادي از اين زندانيان متهم به حمل مواد مخدر هستند.

حدود يك چهارم از اين زندانيان بيشتر از 10 سال است كه در حبس به سر مي برند.
وی درباره جرم ایرانیان زندانی در کویت افزود: غالب زندانيان به اتهام مواد مخدر به حبس محكوم شده اند. تعداد اندكي هم به اتهام قتل و جعل سند.  برخي از افرادي كه هم زنداني هستند قبلاً مقيم كويت بوده اند. آمارهاي ما نشان مي دهد متأسفانه هرسال به طور متوسط 10 نفر ایرانی در کویت دستگير و زنداني مي شوند. البته بسياري هم پس از سپري نمودن محكوميت آزاد مي شوند.

عنایتی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه چه بخشی از زندانیان ایرانی در کویت می توانند شامل انتقال به ایران شوند توضیح داد: كليه افرادي كه خواستار بازگشت به ايران باشند مشمول اجراي اين موافقتنامه خواهند بود. به نظر نمي رسد كه مشكل خاصي براي انتقال وجود داشته باشد. مگر اين كه كسي به هر دليل ترجيح دهد مدت باقي مانده محكوميت را در كويت بگذراند.

متن کامل گفتگوی عصر ایران با علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت به شرح زیر است:

•    زندانیان ایرانی در کویت چه تعداد هستند؟

 – تعداد كنوني زندانيان ايراني در زندان مركزي کویت، بالغ بر 190 نفر و در زندان هاي عمومي و بازداشتگاه كويت حدود 30 نفر مي باشند.

•   لطفا درباره وضعیت زندانیان از جمله سن، مدت زمان حضور در زندان و جرم آنها بفرمایید؟

– مدت محكوميت و سن زندانيان متفاوت است. برخي كه مدت بيشتري در زندان مانده اند، سن بيشتري دارند. درصد زيادي از اين زندانيان متهم به حمل مواد مخدر هستند. حدود يك چهارم از اين زندانيان بيشتر از ده سال است كه در حبس به سر مي برند.

غالب زندانيان به اتهام مواد مخدر به حبس محكوم شده اند. تعداد اندكي هم به اتهام قتل و جعل سند. برخي از افرادي كه هم زنداني هستند قبلاً مقيم كويت بوده اند. آمارهاي ما نشان مي دهد متأسفانه هرسال به طور متوسط 10 نفر ایرانی در کویت دستگير و زنداني مي شوند. البته بسياري هم پس از سپري نمودن محكوميت آزاد مي شوند.

•    چه تلاش هایی برای تایید موافقتنامه انتقال محکومان انجام شده است؟

– اين موافقتنامه در سال 1383 از سوي وزراي دادگستري ايران و كويت به امضاء رسيد و مراحل قانوني خود را جهت تصويب و اجرايي شدن در دو كشور طي نموده است. اين موافقتنامه يك سند جامع همكاري هاي حقوقي و قضايي است كه به موجب آن حقوق اتباع دو كشور در كشور ديگر تأمين مي شود. خوشبختانه طرفين طي سالهاي اخير بر لزوم اجرائي شدن اين موافقتنامه تأكيد نموده اند. اين موضوع در نشست هاي مختلف كنسولي و سياسي و حتي نشست كميته عالي مشترك به رياست وزراي خارجه دو كشور مورد توجه قرار گرفت.

موضوع انتقال زندانيان به كشور متبوع خود جهت گذراندن مدت باقيمانده محكوميت، يكي از بخشهاي مهم اين موافقتنامه است. جمهوري اسلامي ايران در كويت بر اجرايي شدن اين موافقتنامه تاكيد مضاعف دارد. 

بر اين اساس، سفارت ايران در كويت در جهت اجراي اين موافقتنامه گام هاي ملموسي را برداشته است. مسئولان ذيربط كويتي اعم از وزارت كشور وزارت خارجه كويت هم طي ماه هاي اخير همكاري جدي در اين خصوص داشته اند.

220 ایرانی در کویت زندانی هستند/ تلاش برای انتقال زندانیان به کشور


گام نخست، درخواست انتقال است كه هم سفارت اين درخواست را انجام داده و هم زندانيان فرم مخصوص را جهت انتقال امضاء نموده اند. إن شاء الله اين مسير را ادامه مي دهيم.

•  به نظر شما این موافقتنامه چه زمانی امضا و اجرا می شود؟ با چه فاصله ای از امضای موافقتنامه، انتقال زندانیان ایرانی به کشور امکانپذیر است؟

 – همان گونه كه اشاره شد اين موافقتنامه در سال 1383 از سوي آقاي شوشتري وزير دادگستري وقت جمهوري اسلامي ايران با همتاي كويتي خود به امضاء رسيد. عنوان كامل اين سند "موافقتنامه همكاري هاي حقوقي و قضائيي در امور مدني، تجاري، احوال شخصيه وجزائي مي باشد.
 
 اين موافقتنامه داراي 63 ماده مي باشد و به موضوعاتي مانند معاضدت قضائي ، انتقال محكومين ، اجراي احكام قضائي مي پردازد .

•    در صورت عملی شدن موافقتنامه، چه تعداد از زندانیان ایرانی در کویت به کشور برمی گردند؟
 
– كليه افرادي كه خواستار بازگشت به ايران باشند مشمول اجراي اين موافقتنامه خواهند بود. بنظرم نمي رسد كه مشكل خاصي براي انتقال وجود داشته باشد. مگر اين كه كسي به هر دليل ترجيح دهد مدت باقي مانده محكوميت را در كويت بگذراند.   موضوع انتقال ، شرايط انتقال و استثنائات وارده به طور مفصل در اين موافقتنامه بيان شده است . كليه زندانيان ايراني كه در زندان هاي كويت هستند مشمول اين موافقتنامه خواهند شد. 
مرجع / عصر ایران
:
:
:
آخرین اخبار