تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۷۳۶۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«شاخص گرسنگی جهانی» نشان می‌دهد ;
چند نفر در دنیا سوء تغذیه دارند ؟
کمبود غذا سلامت بسیاری از مردم جهان را به خطر انداخته و آنها را در فقر نگهداشته است.

«شاخص گرسنگی جهانی» نشان می‌دهد که بیش از دو میلیارد نفر در سراسر جهان از سوء‌تغذیه رنج می‌برند و این در حالی است که دسترسی به مواد غذایی در سراسر دنیا آسان شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سوء‌تغذیه در واقع نوعی گرسنگی پنهان است که به دنبال مصرف مواد غذایی با کیفیت پایین بروز می‌کند. این گزارش اعلام می‌کند گرسنگی پنهان تأثیرات اقتصادی سوء بر کشورها مانند بهره‌وری پایین، فقر مداوم و کاهش میزان تولید ناخالص داخلی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه دارد.

بنابر گزارش منتشر شده از سوی سه سازمان شامل انستیتو بین‌المللی سیاست‌های غذایی، «ولتون‌گرهیلف» و «کانسرن‌وورد‌واید»، تشخیص گرسنگی پنهان اغلب دشوار اما این مشکل در اصل ویران‌کننده است چرا که سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و مانع از رشد ذهنی و فیزیکی فرد می‌شود و حتی می‌تواند در برخی موارد منجر به مرگ شود. همچنین در کنار این موضوع، گرسنگی پنهان اثرات منفی بر اقتصاد کشورها به دنبال ایجاد یک چرخه‌ فقر غذایی برجای می‌گذارد. ادامه‌ سو‌ء‌تغذیه در طولانی‌مدت موجب ایجاد چرخه‌ معیوب فقر و تغذیه نامناسب می‌شود که رهایی از آن دشوار است.

16 کشور در سراسر جهان به لحاظ سوء‌تغذیه در وضعیت هشدار قرار دارند که از این میان کشورهای بروندی، اریتره، تیمور شرقی و کومور در بدترین شرایط قرار دارند. در مجموع نیز جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا بالاترین میزان سوء‌تغذیه را دارند.

به طور کلی کمبود غذا موجب کمبود ویتامین A، کم‌خونی و کمبود ید شدید در کودکان می‌شود. تنوع غذایی، دسترسی بیشتر به فروشگاه‌های محلی و افزایش میزان ترکیبات اصلی و مغذی در خوراکی‌ها به همراه افزایش متخصصان سلامت و تغذیه می‌تواند موجب کاهش گرسنگی پنهان شود. بر اساس این گزارش، با وجود اینکه سوء‌تغذیه در سراسر جهان همچنان به چشم می‌خورد اما گرسنگی در کشورهای در حال توسعه از سال 1990 تاکنون 39 درصد کاهش یافته است. بیشترین آمار از بهبود در وضعیت گرسنگی مربوط به آنگولا، بنگلادش، کامبوج، چاد، غناء، مالاوی، نیجر، رواندا، تایلند و ویتنام می‌شود .
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار