تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۷۳۶۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
واشنگتن پست اعلام کرد ;
ترس آمریکا از دست نیافتن به توافق هسته ای
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 فرصت کم باقیمانده تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر نوشت: تیم مذاکره‌کننده آمریکا از دست‌نیافتن به توافق هراس دارد.

واشنگتن‌پست در این‌باره نوشت: شمارش معکوس در مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر آغاز شده است. به نظر می‌آید این مذاکرات متوقف شده است.

عباس عراقچی‏‏، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز شنبه در پاسخ به اظهارات وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایران در برنامه هسته‌ای‌اش به ویژه درباره غنی‌سازی اورانیوم عقب‌نشینی نخواهد کرد که رد درخواست‌های آمریکا برای محدودیت بیش‌تر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

وندی شرمن در اظهارات پنج‌شنبه گذشته خود ظرفیت غنی‌سازی ایران را مانعی برای حصول توافق نهایی دانست. ایران امیدوار است که جامعه جهانی ظرفیت کنونی سانتریفیوژهایش را بپذیرد اما به گفته معاون وزیر امور خارجه آمریکا چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود.

عراقچی در پاسخ به این اظهارات تاکید کرد که ایران از حقوق خود عقب‌نشینی نخواهد کرد اما ایران آماده است تا گام‌های شفاف‌سازی لازم را بردارد.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: این مساله نشان دهنده این است که آمریکا تا چه اندازه فشارهای کم بر ایران وارد کرده و این که این کشور از پیامدهای مخالفت با برچیده شدن برنامه هسته‌ای‌اش هراس کمی دارد. اگرچه تیم مذاکره‌کننده آمریکا تاکید می‌کند که حاصل نشدن توافق بهتر از یک توافق بد است، به نظر می‌آید که آمریکایی‌ها از فکر این که بدون دستیابی به توافق نهایی ضرب‌الاجل 24 نوامبر را پشت سر بگذارند هراس دارند. درواقع ایران مذاکره‌کنندگان آمریکایی را به شدت ترسانده است، تاحدی که دولت این کشور اکنون بر این باور است که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات شکست بزرگ‌تری نسبت به ایران متحمل خواهد شد (در حالی‌که انتظار می‌رود ایران به دلیل ترس از مواجهه با تحریم‌های بیش‌تر هراس داشته باشد).

بنابراین، حصول یک توافق جدید دور از ذهن نیست. ایران عقب‌نشینی نخواهد کرد اما نباید امتیازاتی را که آمریکا ممکن است تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر بدهد نادیده گرفت. امتیازاتی که به گفته یک عضو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها اجازه می‌دهد بر سر میز مذاکره با یک ظرفیت بالاتر از آن چه اکنون دراختیار دارد روبه‌رو شود.

به نوشته واشنگتن پست، اکنون با توجه به فرصت کم باقیمانده تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر، قدرت‌های جهانی رایزنی‌ها درباره احتمال تمدید دوباره مذاکرات را آغاز کرده‌اند. به گفته مقامات غربی دستیابی به توافق نهایی هنوز ممکن است اما هم‌زمان تاکید می‌کنند که اختلافات زیاد باقی است و مایل نیستند که این مذاکرات به شکست بیانجامد چون موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد.

بررسی وضعیت کنونی در مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد که ایران دیگر هراسی از ایستادن در برابر غرب ندارند که یکی از دلایل آن استفاده نکردن باراک اوباما از گزینه نظامی برای تهدید ایران و وعده‌اش برای وتوی هرگونه تحریم جدید علیه این کشور است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، با توجه به شرایط فعلی بهترین گزینه با وجود رییس جمهور آمریکا تمدید دوباره مذاکرات و تصویب تحریم‌های جدید با موافقت اکثریت اعضای کنونی یا جدید کنگره خواهد بود. چون تحریم‌های جدید و تهدید اقدام نظامی اسراییل، ایران را متوقف خواهد کرد تا یک رییس‌جمهور جدید در آمریکا روی کار بیاید.

واشنگتن پست در پایان نوشت: رییس‌جمهور جدید آمریکا باید به صورت کارشناسانه‌تر تحریم‌ها علیه ایران را به کارگیرد،‌ از توافق دست بردارد و به گزینه اقدام نظامی اعتبار بیش‌تری بخشد که در این‌صورت رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران که از اهداف رییس‌جمهور کنونی آمریکاست ممکن می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار