تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۷۳۷۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا مناطق آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان تخلیه شدنی هستند؟
در رابطه با منازلی که در مناطق آلوده بوده و اکنون تخریب شده، شرکت نفت یا شهرداری باید با محوریت فرمانداری این مناطق را تبدیل یا پاکسازی می کردند و سند زمین ها به نام شرکت نفت زده می شد تا دیگر شاهد ساخت و ساز غیرقانونی در این مناطق نباشیم / ساماندهی این مناطق اهمین بسیار زیادی دارد، زیرا اگر به مناطق مذکور بی توجهی شود، بار دیگر شاهد دور تسلسل قضیه و ساخت و ساز و سکونت غیرمجاز مردم در مناطق آلوده خواهیم بود
خوزنیوز / زینب جعفرزاده: کمتر کسی است که از ماجرای مناطق آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان و پس از آن طرح جابجایی این مناطق بی خبر باشد. سال هاست که این طرح بین مردم مسجدسلیمانی ها و مسئولان روی زبان هاست. این موضوع تقریبا از 24 سال پیش و از اوایل دولت سازندگی مطرح شد و در این دولت مصوبه‌ای به تصویب رسید که کل شهر مسجدسلیمان به دلیل وجود نفت و گاز جابه‌جا و تخلیه شود اما عملا هیچ اقدامی در این دوره صورت نگرفت.

آیا مناطق آلوده نفتی مسجدسلیمان تخلیه شدنی هستند؟

بعدها با روی کارآمدن دولت نهم و دهم این مصوبه این بار با عنوان "جابه‌جایی و انتفال ساکنان مناطق آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان به منازل مسکونی جدید"دوباره در دستور کار قرار گرفت. دولت نهم در جریان اولین سفر به استان خوزستان به این نتیجه رسید که نمی‌توان به‌راحتی 120 هزار نفر جمعیت اين شهرستان را جابه‌جا کرد و به همین دلیل این مصوبه یعنی "جابه‌جایی شهر مسجدسلیمان "را لغو و به جای آن مصوبه جابه‌جایی مناطق آلوده به نفت و گاز را با اعتبار 120 میلیارد تومان مصوب کرد.

براساس ارزیابی‌های سازمان محیط زیست و شرکت نفت پنج نقطه در مسجدسلیمان که شامل مناطق بحرانی و آلوده به نفت و گاز سی‌برنج، پشت‌برج، کوی نفت‌خیز یا دره خرسون، حوالی چاه نفتي و نفتون شناسایی و تعیین شد. در نهایت با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته وزارت نفت متولی تامین و پرداخت هزینه‌های ساخت مسکن و بنیاد مسکن متولی اجرا و ساخت این واحدها شد. با این تصمیمات لازم بود که مناطقی برای اسکان و ساخت واحدهای جدید انتخاب شود. اسکلت‌های فلزی 70 بلوکی مربوط به ارتش، یکی از محل‌های احتمالی بود.

تعداد این واحدها به تدریج در همان منطقه هوانیروز به دلیل وجود زمین‌های خالی اطراف اسکلت‌ها گسترش یافت و به سایت 1400 واحدی مسکن برای مناطق آلوده تحت عنوان کوی حضرت ولیعصر تبدیل شد. در حال حاضر از این تعداد، تنها 310 واحد آماده سازی و به ساکنان مناطق آلوده تحویل داده شده است.

اما علاوه بر واگذار نشدن بیشتر واحدها و تاخیر زیادی که در جابجایی ساکنان مناطق آلوده این شهر به وجود آمده، در اقدامات انجام شده نیز مشکلاتی وجود دارد که برخی از آن ها شامل دشواری دسترسی به دلیل دوری از مرکز شهر، آماده نبودن مراکز خدماتی از جمله فروشگاه و در کوی ولیعصر و نیز مشخص نبودن کاربری مناطق آلوده ای که اکنون خالی از سکنه است می باشد. 

اما در جلسه ای که چندی پیش در استانداری خوزستان و با حضور معاون عمرانی استاندار و دیگر مسئولین  ذیربط برگزارشد، معاون عمراني استانداري خوزستان خواستار ارائه يك برنامه يا مدل اجرايي و مالي دقيق ازسوی پیمانکاران شد و گفت: این طرح باید براساس فازهاي كوچكتر تقسيم شده و اعتبار مورد نياز آن به تدریج تامين شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت نخست ما در آماده سازی مسکن، 1000 واحد است و پس از اتمام این هزار واحد، مابقی مناطق را تکمیل می کنیم.

آیا مناطق آلوده نفتی مسجدسلیمان تخلیه شدنی هستند؟
  
سياحي تاکید ‌كرد: اگر يك مدل اجرايي و مالي مناسبي براي اين طرح تعريف شود قطعا مي‌توان براي ادامه و تكميل واحدهاي باقي‌مانده تصميم‌هاي خوبي گرفت و اگر طرح در قالب فازهاي كوچك و جزیی با اعتبار كمتر تعريف و مشخص شود قطعا مي‌توان به نحو بهتري براي تامين اعتبار چانه‌زني كرد.
 
وي هم چنین گفت: لازم است شركت نفت سریعا نسبت به پرداخت باقي‌مانده اعتبار اوليه طرح اقدام کند و انتظار داريم براي 13 ميليارد باقي مانده يك برنامه زمان‌بندي تعريف شود.
 
سياحي افزود: ‌تعهد و برآورد اوليه براي اجرای بخشي از طرح، 120 ميليارد تومان بوده كه تاكنون 107 ميليارد تومان اعتبار توسط شركت نفت پرداخت شده است و ما از نظر پرداخت مبلغ تعهد شده از نفت هيچ گلايه‌اي نداريم؛ 13اکنون ميليارد تومان ديگر باقي‌مانده كه انتظار داريم اين مبلغ نیز تامين شود.

وی اشاره کرد: درحال حاضر طرح جابجایی مناطق آلوده از سه ماه پیش وضعیت بسیار بهتری دارد و مردم در خانه های جدید ساکن شده اند.

معاون عمراني استاندار خوزستان یاداورشد:‌ علاوه بر اين در عين حالي كه مردم را در خانه‌هاي جديد اسكان مي‌دهيم بايد از طرفي به فكر خانه‌هاي تخريب شده و قديمي نيز باشيم و شركت نفت بايد براي اين خانه‌ها و وضعيت آن‌ها تمهيداتي بيانديشد.
 
وي افزود: قرار است به همراه استاندار جلسه‌اي با وزير نفت داشته باشيم كه قطعا يكي از موارد قابل طرح در حضور وزير نفت موضوع تامين اعتبار ادامه طرح جابه‌جايي مناطق آلوده به نفت مسجدسليمان خواهد بود.
 
سياحي تصريح‌كرد:‌ همچنين انتظار داريم بنياد مسكن وضعيت عملكرد پيمانكاران اين طرح را تا 25 آبان‌ماه مشخص و آن‌ها را تعيين تكليف كند.

در ادامه اين نشست گروئي، فرماندار مسجدسليمان ضمن قدرداني از تلاش‌هاي بنياد مسكن، راه و شهرسازي، شهرداري و پيمانكاران اين پروژه اظهاركرد: اين پروژه بايد به سرانجام برسد. خوشبختانه پيمانكاران اين پروژه براي اجراي طرح دلسوزانه فعاليت مي‌كنند و بیشتر از منافع خود، به فكر اعتبار هزينه شده و رفاه حل مردم هستند.

آیا مناطق آلوده نفتی مسجدسلیمان تخلیه شدنی هستند؟ 

گروئی ادامه داد: خوشبختانه واحدهای مسکونی جدید و اقدامات کلی این طرح، کار قشنگی است که انجام شده و می تواند برای خوزستان به یک الگو بدل شود.هم اکنون 95 درصد  گازکشی منازل انجام شده و آب و فاضلاب نیز اقدامات خود را در این خانه ها انجام داده است.

وي تصريح‌كرد: اعتبار و اجرای پروژه براساس دستور معاونت عمراني بايد تقسيم بندي شود و اعتبار مورد نياز هر فاز مشخص باشد؛ نياز است طرح با همكاري پيمانكاران، بنياد مسكن و شركت‌هاي خدمات‌رسان ادامه يابد و تمام شود.

فرماندار مسجد سلیمان گفت: از بین 310 واحد تکمیل شده، هم اکنون 260 واحد واگذار شده و برخی هنوز در منازل جدید ساکن نشده اند.
 
در ادامه نشست محمد خاني‌نوذري، مديركل بنياد مسكن خوزستان اظهاركرد: براي تكميل 1000 واحد فعلي در حال ساخت، 47 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است که انتظار داريم شركت نفت به عنوان كارفرما و تامين‌كننده اعتبار و سایر ارگان‌ها همچون راه و شهرسازي و معاونت عمراني كمك كنند تا پروژه به اتمام برسد.
 
وي افزود: ما علاقه نداريم سرمايه هزينه شده در اين طرح همين‌طور باقي بماند و هدر رود.
 
در ادامه اين نشست يكي از پيمانكاران طرح با انتقاد از وضعيت تخصيص و تزريق اعتبار از سوي شركت مناطق نفت‌خيز جنوب، گفت: ‌اين پروژه یکی از بهترين پروژه‌هاي سطح كشور  است و ما انتظار داشتيم شركت نفت کمی قدردان زحمات انجام شده باشد. چرا باید انجام این پروژه پنج سال طول بکشد؟
 
وي افزود: ‌هرگاه در دوره ای پروژه می خواید، بعد به دلیل تجهیز گارگاه و نیرو هزینه هایمان چندبرابر شده و اگر در پروژه‌اي اعتبار با تاخير پرداخت شود قطعا پيمانكارانی كه در بخش‌خصوصي هستند آسيب مي‌بينند.

این پیمانکار ادامه داد: پیشنهاد عملی من این است که نباید در انتظار پنجاه میلیارد تومان بمانیم و با مبلغ 10 میلیارد تومان فعلی می توانیم 250 واحد را تکمیل کنیم.

وی افزود: منازل ساخته شده کیفیت بسیار خوبی و مزایایی از جمله شبکه برق زیرزمینی دارد و صددرصد ابنیه 195 واحد از این 250 واحد تکمیل شده از مدیریت بنیاد مسکن انتظار داریم برای تکمیل بقیه این واحدها با ما همکاری کند.

سپس معاون عمراني استانداري خوزستان گفت: قطعا تاکنون کارهای خوبی انجام شده و نباید بگذاریم شرایط به گونه ای شود که مردمی که جابجا شده اند، حسرت زندگی در همان مناطق آلوده را داشته باشند. 

وی افزود: خبرهایی از تبدیل شدن خانه‌هاي تخريب شده و آلوده به نفت و گاز به محلي براي تجمع معتادان رسیده است که از شركت نفت خواستاریم به اين قضيه رسيدگي كند و اگر برنانه ای برای تغییر کاربری مناطق مزبور به فضای سبز دارد حتما آن را مدنظر قراردهد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که اجرای مطلوب اين پروژه، به عنوان پايلوتي براي ساخت خانه‌هاي پاك، به‌جاي خانه‌هاي آلوده در كشور مد نظر قرار گیرد.

این مطالب در حالی عنوان می شود که یک منبع آگاه به خبرنگار خوزنیوز گفت: درست است که ناکنون 310 واحد مسکونی جدید به شهروندان واگذار شده، اما این که چه تعداد از این 310 خانوار به منازل جدید سکونت کرده اند، نیاز به تامل بیشتری دارد.

وی افزود: همچنین در رابطه با منازلی که در مناطق آلوده بوده و اکنون تخریب شده، شرکت نفت باید یا شهرداری با محوریت فرمانداری این مناطق را تبدیل یا پاکسازی می کردند و سند زمین ها به نام شرکت نفت زده می شد تا دیگر شاهد ساخت و ساز غیرقانونی در این مناطق نباشیم.

این شخص همچنین عنوان کرد: ساماندهی این مناطق اهمین بسیار زیادی دارد، زیرا اگر به مناطق مذکور بی توجهی شود، بار دیگر شاهد دور تسلسل قضیه و ساخت و ساز و سکونت غیرمجاز مردم در مناطق آلوده خواهیم بود.

این منبع آگاه به اهمیت واگذاری واحدها به صاحبان خانه های همجوار در مناطق آلوده اشاره کرد و گفت: چرا خانه هایی که درحال حاضر تخریب شده درقالب محله های یکپارچه نبوده تا در محل آن مثلا یک پارک ایجاد شود.

وی تاکید کرد: کار جابجایی مناطق آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان کار بزرگی است و جزو افتخارات نظام محسوب می شود اما باید آسیب های آن را نیز مدنظر داشته باشیم.

جابجایی مناطق آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان کار خوب و پسندیده ایست و به باور بسیاری، می تواند به الگویی در کشور برای جابجایی مناطق مسکونی آلوده یا مشکل دار بدل گردد. اما درنظر گرفتن مشکلات جانبی آن ازجمله نظر مردم نسبت به خانه های تازه تاسیس، دسترسی آسان این شهروندان به خدمات، چاره اندیشی برای مناطق آلوده اکنون خالی از سکنه و تسریع در پیشرفت تکمیل تمامی واحدها ضروری می نماید؛ چرا که کار نیکوکردن از پر کردن است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
samii
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
0
0
باسلام
کی فرهنگ ماخواهدفهمیدچیزساخته شده رانبایدخراب کرد
خداحافظ
عالي پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
0
0
با سلام
اجراي فاز اول جابجايي ها كار بزرگي بوده است و جاي فدر داني دارد.اما مهم تر از آن ايجاد سازو كار اوليه رفاهي، بهداشتي و امنيتي قبل از جابجايي ساكنين مناطق آلوده نه تنها اين مردم شريف را دعوت به خانه هاي امني ميكنيم بلكه براي سايرين نيز جهت جابجايي و بهبود منطقه جديد ايجاد انگيزه مينماييم. مردم مسجدسليمان لايق بهترينند.
:
:
:
آخرین اخبار