تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۷۴۰۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی کل کشورانجام شد
دیدار رییس‌دفترمنطقه‌ای‌یونسکو در ایران با مقتدایی
خانم  استر لاروچ (ESTHER    LAROCHE) رییس دفتر منطقه ای یونسکو  در ایران ,  خانم گن تانگ (GEN  TANG ) ارزیاب سازمان بین المللی ایکوموسی ( سازمان بین المللی بناها و محوطه های تاریخی )  با حضور دکتر محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی کشور و پرفسور ارفعی باستان شناس صبح امروز چهارشنبه با دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در محل این استانداری دیدار و گفت وگو کردند.

طرفین در این دیدار پیرامون اهمیت و قدمت آثار باستانی خوزستان همچنین حفظ و حراست از این میراث کهن بشری گفت وگو کردند.

 عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان با خوش آمد گویی به هیات سازمان بین المللی یونسکو و نیز معاون سازمان میراث فرهنگی کل کشور و هیات همراه , گزارشی از ظرفیت های میراث  فرهنگی خوزستان و برنامه های استان درحفظ و حراست ازآنها ارایه داد .

وی گفت  : میراث فرهنگی به مثابه پدر و مادر ,  هویت و شناسنامه هرایرانی است  که نمی تواند آن را عوض کند  بلکه باید بخوبی از آن حفاظت و مراقبت کند . این یک شعار نیست بلکه  اعتقاد بنده است .

استاندار خوزستان  به تشریح برخی از اقدامات استان در راستای حراست و حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی استان خوزستان در دوره مدیریت جدید ارایه داد وگفت : اولین اقدام ما برای ترمیم زیرساخت ها و احیای گردشگری  استان خوزستان اختصاص مبلغ اعتباری ریالی معادل حدود 450 میلیون دلار است که نه دراستان بلکه درسطح کشور بی سابقه است و کارها شروع شده است .

مقتدایی افزود: گام دوم ما ایجاد حساسست درمردم به عنوان حافظان بدون سلاح برای حراست از میراث فرهنگی استان خوزستان است . ظرف 6 ماه گذشته 7 سازمان مردم نهاد درحوزه میراث فرهنگی درخوزستان تاسیس و مجوز فعالیت دریافت کرده اند که این امر خود نشانگرموفقیت برنامه های صیانتی استان خوزستان درحوزه میراث فرهنگی است .

 وی افزود: اخیرا کارگاه آموزشی درزمینه میراث فرهنگی و حفاظت از ابنیه و موضوعات تاریخی  با حضور اساتید صاحب نامی از کشور با شرکت 27 فرماندار استان خوزستان برگزارکردیم که موفقیت آمیز بود . چون معتقدیم که اگر متولیان میراث فرهنگی و تارخی و مجموعه مدیریت دریک جهت و به موازات یدیگر حرکت نکنند  تعارض پیدا می کنیم .

 استاندار خوزستان گفت :  البته  مردم خوزستان خود از حافظان  سرمایه های تاریخی و فرهنگی هستند و  نهایت همکاری را برای حفظ میراث فرهنگی با مسوولان ازجمله سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان دارند.

خانم  استر لاروچ   رییس دفتر منطقه ای یونسکو درایران نیزطی سخنانی  برنامه های صیانتی و حمایتی استاندار خوزستان درزمینه آثارباستانی و میراث فرهنگی  را ستود و خطاب به مقتدایی گفت : شما با این طرز فکر خوب , سفیرخوبی برای یونسکو هستید.

وی گفت : خوزستان دارای آثارباستانی با قدمت زیادی است که لازم است ازآن بخوبی حراست و حفاظت بعمل آید.

خانم لاروچ از استاندار خوزستان درخصوص برنامه های استان برای  مشارکت مردم درحراست از آثارباستانی سووال کرد.

 عبدالحسن مقتدایی دراین زمینه  آموزش مردم ازطریق های رسانه ها , برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع میراث فرهنگی برای مدیران و فرمانداران ,  ایجاد سازمان های مردم نهاد درزمینه میراث فرهنگی همچنین تامین اعتبار لازم برای تعمیرزیرساخت های و توسعه گردشگری  درخوزستان اشاره کرد .

مقتدایی  گفت : بنا داریم حداقل درسطح 27 شهرستان 27 سازمان مردم نهاد با موضوع میراث فرهنگی  مجوز تاسیس صادر کنیم .

احمد سیاحی معاون امور عمرانی استاندار خوزستان نیز بااشاره به اینکه آثارباستانی جزو هویت ماست گفت :  براساس دستور استاندار همه کارهای توسعه و عمران شهری  با هماهنگی و مجوز سازمان میراث فرهنگی اجرا می شود و اگر تعارضی پیش آید , طرح ها با هدف حفظ آثارباستانی اصلاح می شوند.

وی  دراین زمینه به کاهش یک طبقه از یک باب مدرسه دراهواز و نیز جابجایی دکل مخابراتی مثال زد و گفت : تلاش مجموعه مدیریت استان خوزستان حفط آثارباستانی و میراث کهن فرهنگی و درعین حال شناسایی آثارجدید وحراست ازآنهاست .

استاندار خوزستان و معاون امور عمرانی وی  برای نمایندگان یونسکو همچنین معاون سازمان میراث فرهنگی کل کشور و هیات همراه اقامت خوشی را درخوزستان آرزو کرد.
:
:
:
آخرین اخبار