تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۷۴۲۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آلودگی هوا میهمان همیشگی خوزستانی ها/ تنفس هر روز سخت تر می شود
با شروع فصل پاییز آلودگیهای پی در پی هوای شهرهای خوزستان بسیاری از مردم این استان را با مشکلات تنفسی روبرو کرده و مراجعه بی شمار مردم به خصوص بیماران تنفسی و قلبی و عروقی به بیمارستانها حکایت از آلوده بودن هوای اهواز دارد.

تا به یاد داریم در گذشته بعد از پایان فصل گرما و چند ماه نباریدن باران، همه برای اولین بارش های پائیزی لحظه شماری می کردند تا با ریزش اولین باران، آلودگی های موجود در هوا شسته شده و مردم پس از چند ماه از یک هوای پاک برخوردار شوند اما متاسفانه چندین سال است که به دلایل مختلف بارش اولین باران های پاییزی خود منبعی برای تشدید آلودگی و افزایش مشکلات تنفسی شده است به گونه ای که مردم به جای استقبال از باران از آن نگرانی دارند.

ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار می کند: گرد و غبار همراه با بارندگی در روز جمعه هفته گذشته تاثیرات بدی را بر سلامتی بیماران تنفسی داشته و طی روزهای گذشته افرادی که در این هوا دچار مشکلات تنفسی شده بودند به بیمارستان مراجعه می کنند.

آمادگی کامل بیمارستانها

وی می افزاید: تمامی بیمارستان های اهواز آمادگی کامل برای مراجعه بیمارانی که دچار مشکل تنفسی بر اثر بدی هوا شده اند را دارد. هم بیمارستان های خصوصی و دولتی آمادگی کامل برای مراقبت از این دست بیماران را فراهم کرده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح می کند: بهتر است تا افرادی که دچار بیماری تنفسی و قلبی هستند در شرایطی که هوا غبار آلود و ناسالم است از منزل خارج نشوند.

نظری بیان می کند: روز نهم آبان ماه جاری، گرد و غبار شدید در اهواز رخ داد که همراه با بارندگی بود که شرایط را برای به خطر انداختن سلامت افرادی که بیماری تنفسی داشتند سخت کرده بود.

ورود وزیر بهداشت به آلودگی استان

وی عنوان می کند: هفته گذشته نیز وزیر بهداشت به بحث آلودگی هوا بعد از پدیدار شدن ریزگردها ورود کرد، سازمان های مسئول به ویژه محیط زیست باید این موضوع را به صورت کارشناسی شده مورد بررسی قرار دهند تا علت علمی آن مشخص شود.

هاشم بالدی مدیرکل بحران استانداری خوزستان نیز در این باره می گوید: گرد افشانی درختان در ماه مهر و آبان و درختان کونه کارپوس که برای زیباسازی فضای سبز به کار می روند، تغییرات جوی مهر و آبان که باعث سنگینی در رطوبت هوا می شود و البته خود صنایع و پسماند زباله و صنعت نیشکر از جمله علل آلودگی هوا هستند.

پای بنزین هم در میان است

وی بیان می کند: بنزین فعلی که مورد استفاده قرار می گیرد نیز به دلیل ترکیبات موجود در آن کامل نسوخته و سربی که آزاد می کند، باعث آلودگی می شود.

بالدی ادامه می دهد: اگر بنزین یورو چهار مورد استفاده قرار بگیرد دیگر آلودگی از سوی مصرف بنزین ایجاد نمی شود البته با شرکت پخش فرآورده های نفتی صحبت شده و مقرر شد که بنزین یورو چهار را توزیع کنند.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان یادآور می شود: با اجرای طرح آماک (گاز حاصل از استخراج نفت) 75 درصد از آلودگی هوای ناشی از آتش زدن نفت کاهش پیدا کرده است.

احمد رضا لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز عنوان می کند: محیط زیست یک وظیفه مستقیم دارد؛ وظیفه اصلی محیط زیست اطلاع رسانی و آگاهی دادن از وضعیت موجود به مسئولان اجرایی کشور است. محیط زیست یک دستگاه نظارتی است و هدف اصلی آن ایجاد حساسیت نسبت به موضوعاتی که می تواند برای بهداشت عمومی تهدید باشد، است.

وی می افزاید: محیط زیست یک سری اهرم های قانونی دارد که می تواند در برخی موارد حتی ورود پیدا کند. در بحث اطلاع رسانی با توجه به امکاناتی که داشتیم حداقل در حوزه ارتقا تجهیزات با وجود همه کمبود اعتباراتی که در سال های اخیر بود، قدم های خوبی برداشته شد. به عنوان مثال ایستگاه های سنجش هوا را با هزینه های سنگینی که داشت به خوبی توسعه دادیم.

راه اندازی ایستگاه های سنجش آلودگی

مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان می کند: هم اکنون 15 شهرستان استان به ایستگاه سنجش آلودگی هوا مجهز شده اند. در سطح استان 20 ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود دارد که حدود 10 ایستگاه را در یک سال اخیر راه اندازی کرده ایم.

لاهیجان زاده یادآور می شود: در حوزه اجرایی مقابله با پدیده گرد و غبار اولویت اول را به احیای تالاب ها داده ایم. در سطح استان در کنار فعالیت های دیگری مانند بیابان زدایی که باید اجرا شود احیای تالاب ها نیز بسیار موثر است. احیای تالاب ها می تواند بخشی از سهم درون سرزمینی در تولید ریزگردها را مهار کند.

وی تصریح می کند: خود محیط تالاب از اراضی منشا تولید غبار حذف می شود و به دلیل رطوبتی که در منطقه ایجاد می کند یک مسیر طبیعی در مقابل ریزگردهایی که از کشور همسایه ورود پیدا می کند، است.

خشک شدن تالاب های استان

مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان می کند: تالاب به خودی خود در مسائل زیستی این موضوع نقش به سزایی دارد و البته مسائل اقتصادی و اشتغال را هم پوشش می دهد اما با این وجود سعی در پیشگیری از نابودی تالاب ها داریم.

لاهیجان زاده تاکید می کند: بهترین پروژه احیای تالابی کشور در منطقه شادگان در حال اجراست که انتقال 150 میلیون مترمکعب از رودخانه کارون به تالاب شادگان را به دنبال خواهد داشت. اگر این پروژه بر اساس برنامه زمانبندی جلو برود و اعتبارش هم تامین شود که فعلا بخشی از آن تامین شده ممکن است در خرداد ماه سال آینده بتوانیم این طرح را افتتاح کنیم.

وی اذعان می کند: هم اکنون نفت در هور العظیم در حال فعالیت است؛ در گذشته فعالیت های نفتی مانع انتقال آب به این منطقه بود. از نظر کارشناسی و حقوقی کار را دنبال کرده و در حال حاضر دوباره آب در بخشی از تالاب جریان پیدا کرده و اکثر جاده هایی که ساخته بودند در حال نصب زیرگذر هستند تا تبادل آب انجام شود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان می کند: یکشنبه همین هفته جلسه ای با حضور معاون وزیر نفت و مدیران وزارت بهداشت برگزار شد و رئیس سازمان محیط زیست کشور بحث 200 هزار هکتار مقابله با بیابان و مالچ پاشی را پیگیری کرد و مقرر شد تا اعتباراتی را پیش بینی کنند و خوشبختانه امسال 12 میلیون تومان را برای توسعه این مسئله در نظر گرفتند.

لاهیجان زاده در پایان می گوید: منابع طبیعی تاکنون هشت هزار هکتار از این طرح را انجام داده که کافی نیست و باید به کار خود سرعت ببخشند. برای مقابله با پدیده گرد و غبار شهرداری ها نیز باید کمربند شهرها را کامل کرده و توسعه فضای سبز داشته باشند.

پیام صالحی راد فوق تخصص ریه اظهار می کند: ذرات معلق پیش علت جداول مراکز درمانی هستند و این ذرات معمولا موجب تشدید بیماری های آسم و برونشیت می شود. یکی دیگر از علل آلودگی ها نیز co2، گاز آمونیاک و no2 است که این عوامل نیز موجب تشدید آسم و برونشیت می شوند.

وی عنوان می کند: معمولا موقع گرد و غبار حملات بیماران آسم و برونشیت تشدید پیدا می کند و بیماران از حالت کنترل خارج می شوند و این مسئله ثابت شده است که آلودگی های فوق این بیماری ها را تشدید می کند.

صالحی راد می گوید: برخی مواقع وضعیت آلودگی هوا به گونه ای است که حتی افراد سالم را نیز با مشکلات تنفسی درگیر می کند. افراد بیمار، کهنسال و کودکان بهتر است هنگام این آلودگی ها از خانه خارج نشده و در صورت نیاز به خروج از خانه باید از ماسک فیلتر دار (ان 95) استفاده کنند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار