تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۷۴۳۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«خط قرمز» شورای نگهبان در انتخابات خبرگان
نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان گفت: کسی که به ویژگی‌های ذاتی جموری اسلامی اعتقاد ندارد، نباید وارد پروسه انتخابات شود.

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان طی گفت‌وگویی تفصیلی، از چگونگی نگاه این شورا به نامزدهای انتخابات مجلس،‌ ریاست جمهوری و خبرگان در آینده به‌ویژه از منظر ارتباطشان با فتنه 88 یا موضع آنها نسبت به این موضوع سخن گفت.

* برداشت جدیدی از قانون در شورای نگهبان رخ نداده است

وی با تأکید بر اینکه پس از فتنه سال 88 برداشت جدیدی از قانون در زمینه تأیید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان رخ نداده است، گفت:‌ البته در تطبیق با موضوعات، خصوصیات فرد در هر انتخابات تأثیرگذار است و الا از حیث منابع حقوقی اتفاق جدیدی نیفتاده است و قواعد و برداشت‌ها و رویه‌های شورای نگهبان صرف نظر از ارزیابی که از آن داریم، همان قواعد قبلی است و این‌ها قبل از وقایع اخیر و پیش از این انتخابات پرتنشی که ما داشتیم، وجود داشته است.

* کسی که به ویژگی‌های ذاتی جموری اسلامی اعتقاد ندارد، نباید وارد پروسه انتخابات شود

ابراهیمیان با استناد به ماده 28 قانون انتخابات در مورد انتخاب‌شوندگان که عنوان می‌دارد، کاندیداها باید دارای شرایطی از جمله اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی باشند، خاطرنشان کرد: انتخابات فرایندی است که با ثبت نام در آن من اعلام می‌کنم به تمامی قواعد بازی مربوطه تا آخر ملتزم و پایبند هستم، لذا اگر من به ویژگی‌های ذاتی جموری اسلامی مثل جمهوریت اعتقاد ندارم، نباید و نمی توانم از اول وارد این پروسه بشوم.

* در بحث «سلوک سیاسی» عده‌ای یا متوجه منظور ما  نشدند یا تجاهل کردند

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما راه به مکنونات قلبی افراد نداریم و چاره‌ای جز مراجعه به بروز و ظهور خارجی اعتقادات و رفتار کاندیداها نیست، گفت: بحث سلوک سیاسی،‌ ملاک جدیدی ارائه نمی‌دهد و حرف ما این است که برای احراز برخی امور مثل اعتقاد یا التزام عملی باید به رفتار افراد نگاه کنیم، اما گویی عده‌ای یا متوجه منظور ما  نشدند یا تجاهل کردند.

* ثبت نام در انتخابات یعنی نظام اعلام نتایج و شکایات را پذیرفته‌ام

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: اگر کسی وارد فرایند انتخاباتی شد اولین اوراقی را که امضا کرد و ثبت نام کرد، یعنی فرایندی را از «الف» تا «ی» پذیرفته است. این فرایند شامل مسئله تبلیغات، اعلام نتایج،‌ احترام به نظام اعلام نتایج، اعتراضات و شکایات و غیر آن است.

وی عدم التزام به جوهره ذاتی یک نظام را به معنی عدم پایبندی به آن نظام خواند و گفت: التزام به حکومت، قانون و نهادهای اساسی جمهوری اسلامی این قدر اهمیت دارد که اگر با آن مخالفت کنیم یعنی به این شاکله و ترکیب ملتزم نیستیم، حتی اگر از نظر تئوری هم نظام جمهوری اسلامی را بپذیریم، ولی عملاً پایبندی و التزام به آن نشان نداده ایم.

* خط قرمز شورای نگهبان؛ آن‌ها که کشور را به سمت بحران‌های خطرناک سوق دادند

ابراهیمیان در مورد خط قرمز شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها تصریح کرد: خط قرمز ما شامل اشخاصی می‌شود که امنیت کشور را به خطر انداخته و ما را به سمت بحران‌های خطرناک سوق دادند.

* به دنبال تراشیدن معیارهای جدید نیستیم

وی با تأکید بر اینکه شورا به دنبال تراشیدن معیار جدید در تأیید صلاحیت‌ها نیست، گفت: تا زمانی که افراد پایبند به نظام هستند و ما نشانی از عدم التزام و عدم اعتقاد در آن‌ها نمی‌بینیم، نمی توانیم به احتمالات عمل کنیم و بر اساس قانون با آنان رفتار می‌کنیم و هر وقت نشانه‌های پیاده شدن از قطار انقلاب در رفتارشان ظهور کرد در موردشان قضاوت می‌کنیم.

* میزان مداخلات افراد در اغتشاشات در تأیید صلاحیت آن‌ها مؤثر است

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این گفت‌وگو با طرح این سؤال که اگر کسی قانون‌شکنی کند و بعد برگردد و خود را ملتزم به قانون نشان دهد، آیا می‌توان امانت بزرگی چون نمایندگی مجلس را در اختیارش قرار داد یا نه، خاطرنشان کرد: این بر اساس نوع رفتارها و میزان مداخلات فرد در اغتشاشات حسب مورد و در هر پرونده معین می‌شود، کسی ممکن است صرفاً عکسش در تجمعی افتاده باشد، اما کس دیگری تئوریسین جریان باشد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار