تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۷۴۳۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ورود نسل جدید دوربین‌های ترافیکی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که به منظور اِعمال قانون، کنترل ترافیک و افزایش ایمنی کلان‏شهری با وسعت و جمعیت تهران، استفاده از فن‌آوری‌های نوین و سیستم‌های هوشمند، نه تنها یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، گفت: امروز تجهیز تهران به دانش و تکنولوژی روز دنیا و تسری این تجهیزات به کل شهر و معابر شهری، اقدامی کاملاً ضروری است که مدیریت شهری نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای دارد.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، مفهومی نسبتاً نو در عرصه مهندسی ترافیک محسوب می‌شوند که نقش بسیار مهمی در ایمنی و پویایی ترافیک برعهده دارند و با گسترش آن‌ها می‌‏توان بسیاری از مشکلات حمل و نقل را برطرف نمود و از این رو، نیاز شهری با پیچیدگی و گستردگی تهران در زمینه تجهیزات به این سیستم‌ها بسیار بالاست.

وی با تأکید بر این که امروزه برای اجرای قانون و نظارت بر آمد و شدهای شهری، ممکن نیست بتوان ترافیک را با روش‏های سنتی و دستی همچون حضور عوامل انسانی و یادداشت برداری از انبوه تخلفات رانندگان مدیریت نمود، تأکید کرد: در سیستم‌های هوشمند، فن‌آوری‌های نوین الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دریافت و جمع‌آوری داده‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود.

نسل جدید دوربین‌های پردازش تصویری ترافیک تهران را کنترل می‌کنند

معاون شهردار تهران با اشاره به این که در سیستم‌های هوشمند، دسترسی لحظه‌ای، یکپارچه و هم‌زمان به مجموعه اطلاعات شبکه حمل و نقل، باعث می‌شود تا فرآیند تصمیم‌گیری و مدیریت به مراتب کارآمدتر از روش‌های سنتی اِعمال شود، اظهار کرد: در این سیستم‌ها، خطای انسانی که ممکن است به حوادث غیرقابل جبران منتهی شود، به حداقل میزان ممکن کاهش می‌یابد.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که سرعت تردد انبوه خودروها در معابر، با چشم غیر مسلح قابل اندازه‌گیری نمی‌باشد و عامل انسانی در فاصله رسیدگی به یک تخلف، خواه ناخواه کنترل تعداد بی ‌شماری از خودروهای در حال تردد را از دست می‌دهد، تصریح کرد: در حال حاضر با استفاده از دوربین‏های دستی کنترل سرعت، در یک زمان تنها سرعت یک خودرو اندازه‌گیری می‌‏شود، در صورتی که با استفاده از سیستم سرعت سنج هوشمند، در آنِ واحد می‌توان سرعت خودروهای متعدد را کنترل کرد.

وی با تأکید بر این که دوربین‌های پردازش تصویری که نسل جدیدی از ابزارهای ITS هستند، از تک کاربری به چند کاربری تبدیل شده‌اند و تنها با یک تصویر، به صورت هم زمان چندین تخلف یک راننده به خوبی تشخیص داده می‌شود، خاطرنشان کرد: تجهیزات هوشمند باعث روان‌سازی ترافیک، جلوگیری از ازدحام خودروها در نقطه‌ای خاص و افزایش ایمنی عبور و مرور می‌‏شوند.

تونل‏های تهران به محورهای نمونه ترافیکی تبدیل شده‌اند

معاون شهردار تهران با اشاره به این که به عنوان نمونه، با استفاده از سیستم‌های مدیریت هوشمند، تونل‏های تهران به محورهای نمونه ترافیکی تبدیل شده‌اند، اظهار کرد: سیستم‌های هوشمند تونل با تشخیص، ثبت و اعلام سریع و دقیق تخلفات رانندگان عبوری از جمله ورود خودروهای سنگین و موتورسیکلت‏ها به داخل تونل و افزایش ایمنی این تونل‌ها بسیار مؤثر بوده است.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که مبنا قرار دادن پلاک خودرو برای احراز هویت رانندگان متخلف باعث ایجاد اعتماد عمومی به کارکرد سیستم‌های هوشمند شده و در تغییر رفتار ترافیکی شهروندان بسیار مؤثر بوده، تصریح کرد: به عنوان نمونه، در پروژه صدر- نیایش از همه ابزارها و تجهیزات لازم برای کنترل هوشمند پل و تونل استفاده شده و به همین دلیل قوانین و مقررات در این نقطه به صورت کامل رعایت می‌شود، در صورتی که رفتار همین رانندگان در انتهای پل و پایان تونل کاملاً متفاوت است.

وی با تأکید بر این که پیوستگی سیستم‌های هوشمند در مدیریت ترافیک امری ضروری است، اضافه کرد: با توجه به تردد روزانه میلیون‌ها خودرو در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهری، هوشمندسازی شبکه معابر شریانی و به کارگیری تجهیزات مدرن، در کاهش تصادفات رانندگی و تلفات و صدمات ناشی از آن می‌تواند بسیار مؤثر باشد که در حال حاضر شاهد آثار مثبت آن در تهران هستیم.

تلاش می‌کنیم سیستم‌های هوشمند را بومی‌سازی کنیم

معاون شهردار تهران با اشاره به رویکرد مدیریت شهری در استفاده از محصولات سازندگان داخلی در حوزه سیستم‌های هوشمند، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا با بومی‌سازی تکنولوژی‌های جدید دنیا در داخل با همکاری بین بخشی و به کمک دانشگاه‌ها، به درجه‌ای از پیشرفت برسیم که در صورت بروز هر گونه مشکلی در این سیستم‌ها بتوانیم آن را با سرعت و به سهولت برطرف کنیم.

تشکری هاشمی با بیان این که نگاه مدیریت شهری این است که تجهیزات و تکنولوژی، به همراه خدمات خریداری شوند، تصریح کرد: شرکت‏های سرمایه‌گذار صاحب صلاحیت با پشتیبانی شرکت‌های مادر متخصص و با استفاده از تسهیلات بانکی، سیستم‌های روز دنیا را وارد کشور می‌کنند و ما نه تنها تجهیزات و تکنولوژی، بلکه خدمات نگهداری و سرویس، آنها را نیز خریداری می‌کنیم که نتیجه این اقدام، مسئولیت‌پذیری بالاتر این شرکت‌ها و ماندگاری بیشتر تجهیزاتی است که به کار می‏گیرند.

وی با تأکید بر این که روش فوق، فرصت بسیار خوبی در اختیار سه گروه دست‌اندرکار در این ساز و کار قرار می‌دهد، اضافه کرد: این سه گروه شامل شرکت‌های سرمایه‏‌گذار، صاحبان دانش فنی و توان تخصصی و در نهایت مدیریت شهری است که در حین بهره‌برداری و دریافت خدمات، با مشکل نگهداشت این تجهیزات نیز روبه‌رو نمی‌شود. کنترل هوشمند اتوبوس‌ها، ایمنی ناوگان اتوبوسرانی را افزایش داده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به استقرار سیستم‌های هوشمند در سامانه‌های حمل و نقل عمومی از جمله ناوگان اتوبوسرانی، اظهارکرد: از جمله فواید هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل شهری، اطلاع از تخلفات احتمالی و در نتیجه کاهش میزان تخلفات و جلوگیری از به خطر افتادن جان مسافران است، به طوری که سامانه مدیریت ترافیک از لحظه خروج اتوبوس از پایانه تا لحظه ورود آن، موقعیت اتوبوس و عملکرد راننده آن را به صورت دقیق و لحظه به لحظه تحت کنترل و زیر نظر دارد.

تشکری هاشمی با بیان این که مدیریت شهری نسبت به پیاده‌سازی سیستم‌های هوشمند در بخش حمل و نقل اقدام نموده و آشنایی شهروندان با این سیستم‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: البته آنچه که بیش از آشنایی مردم با سیستم‌های هوشمند ضرورت دارد، آگاهی آن‌ها نسبت به رعایت قوانین و مقررات است که متأسفانه در این زمینه بسیار ضعف داریم، در صورتی که قانون و احترام به آن باید در وجود تمام شهروندان نهادینه شده و در بطن زندگی آنها جاری و ساری شود.

وی در پایان با تأکید بر این که مدیریت شهری به دستور شهردار محترم تهران، طرح جامعی را در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک در پایتخت در دستور کار دارد، خاطرنشان کرد: شهروندان برای اجرا و پیاده‌سازی هر طرح فرهنگی در شهر باید حضوری فعال داشته باشند، چرا که مشکلات فرهنگی جز با مشارکت خود مردم حل نخواهد شد و باید به نقطه‌ای برسیم که هر شهروند در قبال انجام هر تخلف کوچکی نیز که مرتکب می‌شود، خود را در وهله اول در برابر وجدان خویش و سپس در برابر مردم مسئول بداند .
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار