تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۷۴۳۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیماری‌هایی که با شیر فله سر می‌کشید
مدیرکل دامپزشکی خوزستان هشدار داد: از خریداری شیر و فراورده‌های لبنی از مراکز غیرمجاز و به صورت فله و غیر بسته‌بندی جدا خودداری کنید.

مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: شیرهای فله عموما در شرایط غیربهداشتی تهیه شده و تحت شرایط مورد تایید مراجع بهداشتی نیز حمل و نقل و نگهداری نمی‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین شیر فله به دلیل دارا بودن بقایای داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و دارا بودن مواد شیمیایی غیرمجاز، قابل عرضه به کارخانه‌های صنعتی فرایندسازی شیر نیستند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در کشورهای پیشرفته از سال 1930 میلادی، عرضه شیر فله به علت خطر بروز بیماری‌ها توسط باکتری‌های بیماری‌زای خطرناک ممنوع شد. مصرف مستقیم شیر خام و شیر فله قبل از کاربرد روش‌های حرارتی مانند پاستوریزه و استرلیزه کردن شیر، موجب رواج بیماری‌های مختلفی مانند سل، تب مالت، دیفتری، حصبه، اسهال خونی و التهابات گوارشی در این کشورها شده بود.

کنارکوهی افزود: عرضه مستقیم شیرخام موجب گسترش بسیاری از بیماری می‌شود و سلامت جامعه به شدت به خطر خواهد افتاد. در مقابل، جوشاندن مستقیم شیرخام نیز موجب کاهش شدید ارزش غذایی آن شده و رسوب تشکیل شده در ته ظرف نیز غالبا بدون مصرف باقی می‌ماند و بدین ترتیب مقدار زیادی از مواد مغذی شیر از بین می‌رود.

وی گفت: با توجه به نحوه جمع‌آوری، نگهداری و عرضه شیر فله احتمال دارد باکتری‌های بیماری‌زایی نظیر بروسلا، استافیلوکوکوس‌‌ها، لیستریا، سل گاوی، کلی‌فرم‌ها و سالمونلا وجود داشته باشد. این بیماری‌ها موجب بروز بیماری‌های مهمی مانند تب مالت، سل، حصبه، لستریوز، اسهال خونی و التهاب گوارشی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد: شیر باید به صورت پاستوریزه و یا استرلیزه و به صورت خنک عرضه شود. شیر عرضه شده نیز باید در دمای صفر تا 4 درجه سانتی‌گراد و در طول زمان توصیه شده (حداکثر 48 ساعت) به مصرف برسد.

کنارکوهی همچنن توصیه کرد: در صورت لخته شدن شیر هنگام جوشاندن، از مصرف آن خودداری کنید و هرگز مواد لبنی مشکوک را مصرف نکنید. استفاده از فراورده‌های لبنی پاستوریزه از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری تب مالت در انسان است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار