تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۷۴۴۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان خبر داد:
برگزاری همایش‌های آشنایی با میراث ملی در خوزستان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه عکس، نشست‌های تخصصی و همایش‌های مردم‌شناسی و فرهنگ‌شناسی همه شهرهای استان خبر داد.

افشین حیدری با تشکر از فعالیت انجمن‌های مردمی و فرهنگ‌دوست به‌ وجود آمده در شهرستان‌های  خوزستان اظهار کرد: عدم پرسش، مشاوره و پیگیری مسائل باعث ضعف در پیشرفت کارها و عدم برطرف شدن مشکل‌ها بوده و وجود این انجمن‌ها از این‌رو نیاز است که باعث رساندن مشکلات حوزه هر فعالیت به مدیر مربوطه می‌شود.

وی با درخواست فعال شدن انجمن‌های بیشتر در استان افزود: در جامعه ما میراث فرهنگی تقریبا ناشناخته باقی‌مانده و احیای میراث کوچک‌تر از ایجاد فرهنگ در جامعه است، که باید به این مسئله توجه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به اشاره به ثبت جهانی شوش خاطرنشان کرد: زیرساخت‌ها برای ثبت آثار این شهر فراهم شده بود و برای زنده نگه داشتن این میراث ملی و توجه جهانی به آن، اقدامات ثبت درحال پیگیری است.

حیدری ادامه داد: امیدوارم بعد از ثبت جهانی آثار باستانی شهرهایی چون ایذه، شوش، شوشتر و... از اماکن ثبت شده به‌عنوان پژوهشگاه باستان‌شناسی استفاده کنیم.

*درخواست راه‌اندازی کارگروه گردشگری در شهرستان ایذه

وی در خصوص آثار ایذه و برنامه‌هایی که برای این آثار ملی باید اجرا شود، بیان کرد: پتانسیل‌های گردشگری ایذه به حال خود رها شده و این موضوع توسط مسئولان شهرستان توجه نشده است و مسئله گردشگری ایذه باید بیشتر پیگیری و توجه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به درخواست راه‌اندازی کارگروه گردشگری در شهرستان ایذه خاطرنشان کرد: در تدارک یک برنامه برای انتقال اختیارات از مرکز استان به شهرستان‌ها و استفاده از ایده انجمن‌های فرهنگی شکل گرفته در سطح شهرستان‌ها هستیم.

حیدری به اوضاع نامساعد آثار باستانی شهرستان ایذه و تبدیل شدن برخی از این آثار به شکل ناخوشایند اشاره داشت و از برگزاری‌ همایش‌ها، نمایشگاه عکس، نشست‌های تخصصی و همایش‌های مردم‌شناسی و فرهنگ‌شناسی برای ایذه و همه شهرهای استان در مرکز استان خبر داد.

وی در خصوص ماندگار شدن میراث در مناطق مختلف گفت: مردم هر منطقه باید برای محافظت از آثار ملی آن آموزش داده شوند و این اقدام یکی از برنامه‌های این نهاد در استان خوزستان است.

این مدیرکل با اشاره به موقعیت ایذه به‌عنوان دروازه ورودی خوزستان خاطرنشان کرد: این شهرستان به‌عنوان دروازه ورودی خوزستان از سمت قسمت‌های مرکزی کشور و داشتن مناطق باستانی متعددی چون شمی، یکی از نگین‌های باستان‌شناسی و مستعدترین مناطق کشور در زمینه گردشگری و جذب سرمایه‌گذار است.

حیدری با اشاره به سفر محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور به استان خوزستان برای پیگیری مسئله ثبت جهانی شوش و در کنار آن سفر وی به ایذه افزود: دیدن آثار باستانی این شهر از نزدیک، آشنایی با منطقه ایذه و بررسی فعالیت تیم کاوشگر ایرانی ـ ایتالیایی در منطقه شمی از اهداف وی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به طرح استانداری برای ایجاد کمپ‌های تفریحی در استان عنوان کرد: تمام تلاش‌ها برای پیشرفت وضعیت میراث فرهنگی استان و آثار ملی در حال انجام شدن است و برای آینده گردشگری استان برای آینده برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده است و وضعیت از این بهتر خواهد شد.

وی با درخواست تشکیل انجمن‌های حمایتی میراث فرهنگی در سطح هر شهرستان، به حضور بیشتر مشتاقان و جوانان علاقمند به این مبحث در انجمن‌ها تاکید کرد.

این مدیرکل در پایان با اشاره به تفکر غلط و درحال ترویج طی کردن راه چند ساله در یک شب توسط برخی جوانان، از حفاری‌های غیرمجاز و زیاد در برخی از شهرهای استان و به خصوص ایذه ابراز نگرانی کرد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار