تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۷۴۵۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زباله سوزی تهدیدی برای سلامت ساکنان دزفول
دود ناشی از آتش سوزی زباله در مناطقی از بخش چغامیش دزفول علاوه بر آلودگی هوا و محیط زیست ، سلامت ساکنان منطقه را نیز به خطر انداخته است.

دفع غیر بهداشتی زباله و آتش زدن آنها در اطراف روستای ماهور برنجی محل انباشت زباله های شهرستان دزفول در بخش چغامیش موجب آلودگی هوا و گسترش دود غلیظی در هوای منطقه شده به طوریکه ساکنان محلی از این بابت در رنج می باشند.

به گفته ساکنان محلی دود ناشی از سوختن زباله همراه با بوی تعفن در سطح وسیعی از منطقه پراکنده شده و ساکنان بسیاری از روستاها را دچار مشکلات حاد تنفسی کرده است.

به گفته قاسم شاه آبادی از اهالی روستای اسلام آباد دزفول ، شدت آلودگی ناشی از سوختن زباله در برخی روزها به حدی است که کودکان و دانش آموزان این روستا دچار سر درد ، سرفه و استفراغ می شوند.

وی افزود: محل انباشت زباله در ماهور برنجی دزفول در ساعات شب آتش زده شده و دود غلیظی منطقه را فرا می گیرد.

حسن زاده علی از دیگر اهالی روستای اسلام آباد نیز گفت: شدت آلودگی ناشی از سوختن زباله به حدی است که ساکنان این روستا و عشایر ساکن در منطقه حتی در منازل نیز در رنج و عذاب اند.

محسن ستاری نیا نیز گفت:  دود ناشی از آتش زدن زباله که در سطح وسیعی در منطقه پراکنده می شود موجب کاهش دید رانندگان عبوری شده و موجب وقوع حوادث رانندگی می شود.

یکی از عشایر چادرنشین اطراف روستای اسلام آباد نیز گفت: آتش سوزی زباله ها برای 70 خانوار چادرنشین ساکن در محل مشکل ایجاد کرده و سلامتی آنها به ویژه کودکان عشایر را به خطر انداخته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با ابراز گله مندی از دفع غیر بهداشتی زباله ها و آلودگی ایجاد شده ناشی از آن حجم روزانه زباله جمع آوری شده در دزفول را 250 تن عنوان کرد و گفت:

زباله های دزفول در تنها مجتمع دفع زباله در ماهور برنجی به جای دفن بهداشتی ، دفع می شود.

فرهاد قلی نژاد بهترین راهکار برای دفع زباله را بازیافت دانست و گفت:برای جلوگیری از پخش زباله در محیط زیست ضمن درختکاری منطقه ماهور برنجی دزفول نیاز به حصار کشی مجتمع دفع زباله بوده و باید از نشت شیرابه زباله در محیط زیست جلوگیری شود.

قلی نژاد گفت: سوزاندن زباله نیز باعث تولید گاز دی اکسید کربن و آلودگی هوای روستای ماهور برنجی ، اسلام آباد ، سیاه منصور و شهرک های صنعتی شده که اعتراض ساکنان این مناطق را به دنبال داشته است.

وی نفوذ شیرابه آلوده زباله به اراضی کشاورزی ، پخش زباله در محیط و آتش زدن زباله را از جمله مشکلات ناشی از دفع غیر بهداشتی زباله در دزفول دانست و افزود: سوزاندن زباله موجب آلودگی هوا شده و سلامت شهروندان را به خطر انداخته است لذا باید از آتش زدن زباله جلوگیری کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زییست دزفول گفت: شهرداری دزفول که وظیفه جمع آوری و دفع زباله ها را بر عهده دارد مدعی است زباله ها خود دچار آتش سوزی می شود که در صورت صحیح بودن این مطلب باید برای جلوگیری از این امر محل دفع زباله ها محصور شده و اقدام لازم برای جلوگیری از آتش سوزی زباله ها اتخاذ شود.

وی گفت: اداره حفاظت محیط زیست تاکنون چند اخطار در خصوص دفع غیر بهداشتی و آتش سوزی زباله ها به شهرداری دزفول داده شده و در صورت تکرار این تخلف از طریق دستگاه قضایی این مشکل پیگیری می شود.

شهردار دزفول نیز در این خصوص گفت:زباله های دزفول در محلی با 50 هکتار وسعت با رعایت اصول بهداشتی و از طریق پخش آهک و مواد ضدعفونی کننده دفن می شود.

محمدرضا کرمی نژاد آتش سوزی زباله ها را غیر عمدی و ناشی از ایجاد گاز بوتان بر اثر دفن زباله دانست و گفت: آتش سوزی زباله ها بندرت رخ داده و سریعا نیز خاموش می شود لذا در این خصوص نگرانی وجود ندارد و با توجه به اینکه محل دفن زباله ها دور از شهر و روستا است دود و آلودگی مشکلی برای مردم ایجاد نکرده است.

وی همچنین در خصوص محصور کردن محل دفن زباله در منطقه ماهور برنجی دزفول بیان داشت: حصار کشی این منطقه با این وسعت امکان پذیر نیست.

شهردار دزفول در خصوص کارخانه بازیافت زباله این شهرستان گفت: احداث کارخانه بازیافت زباله شهرستان دزفول بااعتباری افزون بر 30 میلیارد ریال توسط سرمایه گذار آغاز شده و تاکنون بخش تفکیک این کارخانه احداث شده است.

وی افزود: با احداث و راه اندازی بخش کمپوست کارخانه بازیافت زباله دزفول مشکل دفن زباله این شهرستان بر طرف می شود.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
0
0
آقای کرمی از وقتی شهردار شدند تمام جوونارو دارن سرکار میبرند واقعا ممنونیم یه دفتر در خیابان مقاومت 11 گذاشتند آقا و خانمی که اونجا از طرف شهرداری هستند من و 4 تا از دوستامو تا الان سرکار بردند ما چند سال بود که بیکار بودیم و بنایی میکردیم ولی الان هم حقوق خوب داریم هم بیمه واقعا خدا خیرتون بده
:
:
:
آخرین اخبار