تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۷۴۶۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
الگوپذیری از سبک زندگی اسلامی با پیشگیری از انواع بیماری‌ها
با الگوپذیری از سبک زندگی اسلامی می‌توان از انواع بیماری‌ها پیشگیری کرد.

امروزه با توجه به افزایش جمعیت دنیا، مهمترین مسئله تامین غذای سالم و کافی یکی از دغدغه‌ها و مشکلات بحرانی بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای درحال توسعه است، همچنین مواد غذایی با منشا دامی دارای ارزش تغذیه خاصی است.

با نگاهی اجمالی به عارضه‌های کمبود پروتئین در جیره غذایی انسان به خوبی ارتباط تغذیه صحیح و مناسب با تندرستی، قوه خلاقیت، سازندگی فردی و اجتماعی قابل تشخیص است.

البته علاوه بر مسئله تامین مواد غذایی در این کشورها، مسائل مهمی همچون رعایت نکردن اصول و موازین بهداشتی در مراحل تولید، نگهداری، توزیع و مصرف مواد غذایی که در مواردی نتیجه فقدان مدیریت صحیح بهداشتی است که مزید بر علت شده و ما همواره شاهد بروز بیماری‌ها و یا مسمومیت‌های مختلف غذایی در سطح جامعه هستیم.

بر اساس این مقدمه به مواد غذایی سالم و بهداشتی اشاره‌ای می‌شود، اصولا یک ماده غذایی می‌بایست مغذی بوده و از نظر ظاهری مطلوب و در عین حال باید عاری از مواد زیان بخش باشد که این مواد ممکن است شامل انواع میکروارگانیسم، سموم تولیدی آنها، مواد شیمیایی مختلف و غیره باشد، بنابراین نه تنها تهیه و تولید غذا و فرآورده‌های خوراکی از نظر کمیت مهم است، بلکه از فراهم آوردن موادغذایی سالم و بهداشتی بسیار حائز اهمیت است و باید بر این نکته تاکید کرد که بهداشت مواد غذایی یکی از علوم کاربردی است که مستلزم دارا بودن اطلاعات کافی در زمینه علوم مختلف طبیعی اعم از پزشکی، شیمی، انگل شناسی، میکروب شناسی، سم‌شناسی، اکولوژی، اپیدمولوژی و غیره است تا بدین‌ وسیله نسبت به انجام کنترل کیفیت مواد غذایی از دیدگاه‌های مختلف اقدام شود.

همچنین کارشناسان تغذیه معتقدند بیماری‌ها و مشکلات مختلف، از سرطان گرفته تا دیابت و دیگر مشکلات به این دلیل است که در راه از خانه تا سوپرمارکتی که از آن خرید می‌کنید، این مواد غذایی دچار تغییر و تحولاتی می‌شود که باعث ارزانتر شدن و جذاب‌تر شدن آن و البته به شدت ناسالم شدن آن می شود. برای مثال گفته می‌شود که ماهی از گوشت قرمز سالم‌تر است، چون سرشار از فسفر، ویتامین D و روغن غیر اشباع سالم است اما ذکر این نکته ضروری است که فیله ماهی سرخ کرده حاوی مقدار بسیار کمی ماهی و بیشتر حاوی مواد افزودنی است که به هیچ عنوان سالم نیست. البته ماهی تازه اینطور نیست اما انواع ماهی‌های کارخانه‌ای و فست‌فود ماده غذایی سالمی به شمار نمی‌رود.

همچنین عارضه‌های ناشی از مصرف غذا یا آب آلوده همچون مسمومیت‌های غذایی، حصبه و انواع بیماری‌های اسهالی به سرعت مشخص می‌شود اما گاهی مسمومیت به تدریج ظاهر می‌شود همچون مسمومیت‌هایی که در اثر باقی ماندن برخی از سموم در سبزی، صیفی‌جات، خیار، گوجه فرنگی و غیره ایجاد می‌کند.

عارضه‌های مصرف سبزی‌های آلوده به صورت بیماری‌های انگلی خیلی دیر بروز می‌کند اما این عوارض ممکن است کشنده و باعث معلولیت شوند و فرد حتی متوجه نشود که چه زمانی و به دلیل خوردن چه غذایی دچار مشکل شده است.

تولیدکنندگان مواد غذایی به‌ ویژه تولیدکنندگان خیابانی از احساس نیاز مردم به ویژه کودکان و دانش‌آموزان در هنگام گرسنگی استفاده می‌کنند و در سر راه مدارس با توزیع انواع مواد غذایی که ممکن است بهداشتی نباشند آنها را در معرض خطر قرار دهند.

علاوه بر این غذاهای سالم و بهداشتی نیز ممکن است در شرایط بد نگهداری شده باشد و فاسد به دست مصرف‌کننده برسد. حتی غذایی که در کارخانه تهیه شده و تاریخ مصرف آن نیز معتبر است اگر در شرایط بد نگهداری شده باشد ممکن است غیرقابل مصرف باشد و خوردن آن فرد را دچار مخاطره کند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار