تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۷۴۶۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش HIV در افراد ۱۲ تا ۲۴ سال
مردانی گفت: HIV مثبت در ایران با یک دارو درمان می‌شود و خوشبختانه برای واردات این دارو مشکلی وجود ندارد. در سال‌های گذشته نیز با وجود مشکلاتی که در وارد کردن داروهای مورد نیاز در این زمینه داشتیم اما دست از تلاش بر نداشتیم.

تغییرات در الگوی مصرف مواد مخدر و رفتارهای جنسی در سال‌های اخیر آمار مبتلایان به بیماری ایدز را هم دگرگون کرده است. به طوری که ابتلا به این بیماری به دلیل اعتیاد تزریقی به سمت ابتلا بیشتر از راه ارتباط جنسی شیفت پیدا کرده است. اما اثر تغییرات اجتماعی بر سن مبتلایان نیز در آمار مشخص است. روز گذشته دبیر علمی سمینار پنجمین سمینار سراسری ایدز با بیان اینکه 35 میلیون نفر در جهان به ایدز مبتلا هستند، گفت: بررسی ۳۰ ساله پس از اپیدمیHIV نشان می‌دهد که موارد ابتلا در پنج سال اخیر در محدوده سنی 12 تا 24 سال در حال افزایش بوده است.

مسعود مردانی در اولین گردهمایی بین‌المللی و پنجمین سمینار سراسری ایدز که دیروز در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال 83 تاکنون هر دو سال یک‌بار سمینار سراسری ایدز را با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد برگزار می‌کند و این کار را تا وقتی مشکل HIV در کشور برطرف شود، ادامه خواهد داد.

وی با بیان خلاصه اپیدمی HIV در جهان تا اوایل 2014 گفت: HIV در ۱۰ سال اخیر تغییرات گسترده‌ای پیدا کرده است و گاهی فکر می‌کنیم که برگزاری سمینار به صورت دو سالانه کم باشد. از دو سال پیش تاکنون وضعیت HIV تغییرات زیادی کرده است.

دبیر علمی پنجمین سمینار سراسری ایدز ادامه داد: در حال حاضر 35 میلیون نفر در جهان با HIV دست و پنجه نرم می‌کنند که از این تعداد زنان 16 میلیون نفر را تشکیل می‌دهند. همچنین 2 /3 میلیون نفر از افراد مبتلا کودکان زیر 15 سال هستند. همچنین 55 /1 میلیون نفر از افراد مبتلا در سال 2013 بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند.

استاد مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بررسی ۳۰ ساله پس از اپیدمی HIV نشان می‌دهد که موارد ابتلا در پنج سال اخیر در محدوده سنی 12 تا 24 سال در حال افزایش بوده است.

وی ادامه داد: از حدود 28 هزار نفر مبتلا به HIV در ایران پنج هزار نفر فوت کرده‌اند و حدود 23 هزار نفر نیز در قید حیاتند.

مردانی اذعان داشت: بسیاری از افراد جرات آزمایش HIV را ندارند و این نگرش به دلیل قبح آن است. همچنین با توجه به کاهش سن ابتلا به HIV در کشور لازم است آموزش لازم در این زمینه داده شود.

وی افزود: خوشبختانه 67 درصد زنان باردار در کشورهای جهان سوم به داروهای کنترل‌کننده این بیماری دسترسی پیدا کرده‌اند تا جنین آنها گرفتار این بیماری نشود و دسترسی به دارو توسط این افراد انقلابی در تاریخ 30 ساله اپیدمی HIV محسوب می‌شود.

مردانی گفت: HIV مثبت در ایران با یک دارو درمان می‌شود و خوشبختانه برای واردات این دارو مشکلی وجود ندارد. در سال‌های گذشته نیز با وجود مشکلاتی که در وارد کردن داروهای مورد نیاز در این زمینه داشتیم اما دست از تلاش بر نداشتیم.

دبیر علمی سمینار پنجمین سمینار سراسری ایدز، اظهار داشت: مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همه ساله سمینار ایدز را به صورت کشوری برگزار می‌کرد اما با تلاش دولت تدبیر و امید از شش ماه گذشته جهت گرفتن مجوز بین‌المللی با دفتر ریاست‌جمهوری مکاتبه کردیم و توانستیم این گردهمایی را در سال‌جاری به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: 210 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که از این تعداد 69 مقاله در قالب پوستر و 16 مقاله نیز برای سخنرانی شفاهی انتخاب شده است.

همچنین در این سمینار رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: بیمارانی که از مواد محرک و روان‌گردان استفاده می‌کنند پتانسیل زیادی برای رفتارهای پرخطر و محافظت نشده جنسی دارند که آنها را در معرض ابتلا به HIV قرار می‌دهد.

عباس صداقت افزود: بر اساس گزارش‌های دفتر برنامه زن و کودک و برنامه ایدز سازمان ملل تعداد مبتلایان به HIV مثبت تا پایان 2013، 35 میلیون نفر برآورد شده است.

وی افزود: آمار نشان می‌دهد که روند بروز موارد مبتلایان جدید رو به کاهش است و خوشبختانه روند مرگ‌ومیر مبتلایان نیز سیر نزولی پیدا کرده اما این وضعیت مربوط به تمام نقاط جهان نیست.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت تصریح کرد: با نگاهی به آمار کشورها مشاهده می‌کنیم که مردم جهان نسبت به این بیماری حساس شده‌اند.

وی افزود: هرچند آمار ابتلا به HIV در برخی از کشورها با کاهش روبه‌رو شده است اما این آمار در برخی از کشورها نیز روند صعودی دارد. کشورهای اروپای شرقی، آسیای‌میانه و آسیای جنوب‌شرقی دو مشکل عمده در این زمینه دارد که یکی از آنها به عدم زیرساخت مشخص برای نظام مراقبت HIV مربوط می‌شود.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که در زمینه جمع‌آوری اطلاعات از زندان‌ها درخصوص ابتلا به HIV موفق بوده است. ما هر دو سال یک‌بار رفتارهای پرخطر را به‌عنوان شاخص‌های پیش‌آگهی در زمینه ابتلا بررسی می‌کنیم که یکی از این شاخص‌ها مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر، الگوی تزریق و روابط جنسی آنهاست.

وی ادامه داد: حدود 28 هزار نفر در ایران به HIV مثبت مبتلا هستند که از این تعداد پنج هزار نفر فوت شده‌اند و 23 هزار نفر نیز زنده هستند. همچنین در خوشبینانه‌ترین حالت حدود 50 هزار نفر از وضعیت ابتلای خود به HIV اطلاع ندارند که چنانچه با افراد دیگر در تماس باشند نیز در سال‌های آتی با رشد فزاینده آمار مبتلایان مواجه خواهیم بود.

صداقت ادامه داد: تخمین زده می‌شود تا 2015 آمار مبتلایان به HIV به 123 هزار نفر برسد.
وی اذعان داشت: متاسفانه دسترسی به مبتلایان آسان نیست زیرا آنها در لایه‌هایی از جامعه حضور دارند که دست ما به آنها نمی‌رسد بنابراین باید برنامه‌ها و مداخلات خود را تغییر دهیم.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: سهم ابتلای زنان به HIV رو به افزایش بوده است و موارد ابتلای HIV از سال 80 تا 90 از 4 به 22 درصد رسیده است. در این زمینه از ابتدای سال‌جاری برنامه تشخیصی سریع را آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به سهم‌بندی الگوی انتقال HIV در کشور گفت: 56 درصد موارد ابتلا از طریق تزریق غیرایمن بوده است. 34 درصد به روابط جنسی محافظت نشده اختصاص دارد و 10 درصد نیز مربوط به همجنس‌بازان است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حساس‌ کردن جامعه نسبت به پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی با استفاده از امکانات محلی در مناطق استانی و ملی در سطح کشور در زمینه پیشگیری از ابتلا به HIV موثر خواهد بود. همچنین اجرای برنامه گروه‌های همسان در حوزه دانشجویان و جوانان می‌تواند در کاهش ابتلا به این بیماری موثر باشد.

وی افزود: توجه بیشتر به برنامه HIV در گروه‌های در معرض خطر و توصیه ارایه‌دهندگان خدمت برای بررسی HIV در مراجعه‌کنندگان بیماری‌های عفونی و مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی سهم موثری در کاهش ابتلا به این بیماری دارد.

وی خاطرنشان کرد: مواد روانگردان علاوه بر اینکه الگوی اعتیاد را تغییر داده نقش موثری نیز در ابتلا به HIV داشته است. کسانی که در حوزه درمان اعتیاد فعالیت می‌کنند باید بدانند که بیمارانی که از مواد محرک و روانگردان استفاده می‌کنند پتانسیل زیادی برای رفتارهای پرخطر و محافظت‌نشده جنسی دارند که آنها را در معرض ابتلا به HIV قرار می‌دهد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار