تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۷۴۶۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک پدیده زشت در نمایشگاه مطبوعات
بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری با رفتارهایی از سوی برخی از اهالی رسانه همراه شده که وزانت این نمایشگاه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و از این منظر محل تامل بوده و نیازمند تجدیدنظر است؛ هرچند بعید است چنین اصلاح رفتاری را شاهد باشیم.

نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری در بیستمین دوره خود با برخی مصائبی روبه‌روست که در ادوار پیشین و به‌ویژه در چند دوره اخیر با آن مواجه بوده است؛ رویکردی که عملا این رویداد را گاهی از فضای مورد انتظار از مطبوعات دور ساخته و با اعمالی همراه ساخته که طبیعتا در شان رسانه‌های کشورمان نیست و بعید است به جز نمایشگاه مطبوعات، در هیچ نمایشگاه دیگری نیز شاهد تکرارش باشیم.

نمایشگاه مطبوعات به واسطه آنکه هنوز درباره علت برگزاری‌اش مباحثی مطرح است و برخلاف دیگر نمایشگاه‌های تخصصی صنعتی، تجاری و ...، مطبوعات و رسانه‌ها محصول خاصی برای عرضه ندارند و محصولاتش در دسترس عموم است، بنابراین کیفیت ارائه یک محصول یا قیمت در این نمایشگاه معنا ندارد، چرا که محصولی مشابه محصولات صنعتی که محل رونمایی و عرضه‌شان نمایشگاه‌های تخصصی است، وجود ندارد.

این نمایشگاه زمینه‌ساز همکاری‌های متعدد و گسترده فیمابین چندین رسانه، مشابه چندین مجموعه تجاری و تعاملات اینچنینی نیز نبوده و با این اوصاف، شاید بزرگ‌ترین مزیت نمایشگاه مطبوعات، دیدار اهالی رسانه باشد و اتفاقا وقفه رخ‌داده برای این نمایشگاه نیز در راستای هدف‌گذاری‌های تازه برای این رویداد بود اما در هر حال نمایشگاه مطبوعات حتی کارکرد نمایشگاه کتاب را نیز ندارد.

شاید به همین دلیل، رقابت کاذبی برای حضور میهمانان بیشتر در غرفه‌ها شکل گرفته و تقریبا چهره‌ها و مسئولان همه حوزه‌ها راهی نمایشگاه مطبوعات می‌شوند یا به نمایشگاه دعوت می‌شوند و از همین نقطه شاهد شکل‌گیری فضای غیرقابل پذیرشی در نمایشگاه مطبوعات هستیم که وجهه کلی مطبوعات کشور را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و از این منظر باید رسانه‌ها در این ارتباط حساس باشند.

در روزهای اخیر همچون چند دوره پیشین نمایشگاه مطبوعات، با ورود یک چهره به نمایشگاه که طبیعتا به انتخاب و اختیار خود به تعداد مشخصی از غرفه‌ها مراجعه می‌کند، شاهد کشمکش به میان متصدیان برخی غرفه‌ها برای بردن میهمان به غرفه‌هایشان بوده‌ایم که بعضا به تقابل فیزیکی نیز منجر شده است؛ پدیده‌ای که شاید اصطلاح «مهمان‌قاپی» بهترین و گویاترین تعبیر ممکن درباره‌اش باشد.

این وضعیت گاهی به کشیدن میهمان توسط چند تن منجر می‌شود و گاهی واکنش تند میهمانان را در قبال چنین رفتارهایی در پی داشته که طبیعتا در شان هیچ یک از مطبوعات کشور و همچنین نمایشگاه مطبوعات نیست و آمدن یا نیامدن یک چهره به غرفه یک رسانه، تاثیر خاصی در اعتبار یک رسانه - به جز ژست - ندارد و از این منظر باید در نظر داشت که چنین رفتاری به خصوص نزد عموم بازدیدکنندگان که ناظرش هستند، چه لطمه‌ای به اعتبار و وجهه مطبوعات می‌زند.

هرچند خوشبختانه در این زمینه بخش اعظم رسانه‌ها مستثنی هستند اما همان اندک مواردی که هر روز مشاهده می‌شود و توجه و تاسف عامه مردم را نیز در پی دارد نباید اتفاق بیفتد و در این زمینه مطبوعات باید با تذکر جدی در این زمینه، از ادامه این روند که در ادوار اخیر شدت گرفته، جلوگیری کنند.
:
:
:
آخرین اخبار