تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۷۴۷۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گردشگر به شوشتر نمی‌آيد تا نمای كامپوزيت ببيند!
مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر گفت:با توجه به این که در شوشتر 13 اثر ثبت جهانی وجود دارد بافت اينشهر نباید از حالت سنتی و تاريخیخود خارج شود.

احمد شمس‌آبادی با اشاره به تاریخی بودن شهرستان شوشتر اظهار كرد: بافت تاریخی نباید به سمت کامپوزیت برود چراکه کامپوزیت تکنولوژی روز است و ترکیب بافت تاریخی را به هم می‌زند.

شمس آبادی ادامه داد: خیابان‌های شرقی و غربی در شوشتر نزدیک به آثار ثبت جهانی مثل آبشارها، بند میزان و قلعه سلاسل هستند اما در این خیابان‌ها بانک‌ها و بسیاری از مغازه‌دارها از نمای کامپوزیت استفاده می‌کنند.

او توضیح داد: به عنوان مثال در 200 متری آبشارها از نمای غیرسنتی استفاده شده است و این اصلا درست نیست چراکه وقتی یک گردشگر خارجی وارد شوشتر می‌شود انتظار دارد ببیند که آیا شهری با قدمت هفت هزار ساله بدنه بافتش حفظ شده است یا خیر وگرنه نیازی به دیدن تکنولوژی روز در شوشتر ندارد بلکه گردشگر می‌آید تاریخ و قدمت شهر ما را ببیند.

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر بيان كرد: ما درباره بافت تاریخی شوشتر با شورای شهر و شهرداری شوشتر نیز رایزنی کرد‌ه‌ایم و خواستار این شدیم که بافت تاریخی شوشتر را حفظ کنند.

وي تصریح کرد: اگر همین الان به بافت تاریخی شهرمان توجه نکنیم مطمئنا در سال‌های آتی افسوس خواهیم خورد.

او بيان كرد: وقتی یک مغازه از نمای کامپوزیت استفاده می‌کند حتما تا چندین سال نمای مغازه‌اش کمپوزیت خواهد بود و همین باعث ضربه زدن به شکل منظری شهر تاریخی شوشتر می‌شود.

شمس‌آبادي ادامه داد: یکی از تعهدات ما به یونسکو این است که حریم سازهای آبی باید رعایت شود. وقتی نمای ساختمان‌های اطراف بناهای ثبت جهانی با آن‌ها هم‌خوانی ندارد در واقع نوعی تعرض به حریم منظری بناها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ما از مسؤولان میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری خواهش می‌کنیم که جلوی این کار را بگیرند.

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر ادامه داد: بدنه ساختمان‌های اطراف بناها باید آجر سنتی باشد تا وقتی گردشگر می‌خواهد در خیابان‌های اطراف بناهای تاریخی قدم بزند لذت ببرد.

او اظهار کرد: من به شهرداری شوشتر پیشنهاد دادم که هر کسی قصد ساخت ساختمان جدید یا تغییر نمای ساختمان را دارد ما به آن‌ها الگوی مناسب بافت تاریخی را ارایه بدهيم.

شمس‌آبادي توضيح داد: متاسفانه الان مغازه‌دارهای ما پیشنهاد پروانه ساخت را آجر سنتی می‌دهند اما هنگام ساخت از کمپوزیت استفاده می‌کنند و شهرداری فقط آن‌ها را جریمه می‌کند اما فقط جریمه شدن یعنی تاریخ‌ را فروختن.

او بیان کرد: جریمه کاری برای حفظ بافت تاریخی نمی‌کند بلکه از همین حالا باید جلوی تخریب بافت تاریخی گرفته شود.

او ادامه داد: همچنين مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان از ما حمایت کرده اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که ظرفیت و پتانسیلی که در شوشتر برای جذب گردشگر وجود دارد در هیچ استانی وجود ندارد. بعضی استان‌ها با استفاده بهینه از کمترین ظرفیت گردشگری‌شان صنعت گردشگری خود را رونق بخشیده‌اند و اشتغال ایجاد کرده‌اند مثل همدان، یزد و ... .

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر با بيان اين كه استان‌های دیگر با این که ظرفیت گردشگری‌شان از شوشتر خیلی پایین‌تر است ولی جلوتر هستند گفت: ما باید راه را برای بخش خصوصی تسهیل کنیم و بندها و تبصره‌هایی که باعث فرار سرمایه‌گذار می‌شود تسهیل شوند. خوزستان با استفاده از پتانسیل‌های گردشگری‌اش مثل رودخانه‌ها و آثار تاریخی متفاوت می‌تواند به قطب گردشگری در كشور تبدیل شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار